به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، مدیرعامل گوگل، سوندار پیچای، در روز یکشنبه خواستار ایجاد نظارت‌ها و محدودیت‌های بیشتری بر هوش مصنوعی شد. او گفت که اعمال این محدودیت‌ها بر هوش مصنوعی، فقط برای تضمین “همسو بودن این تکنولوژی با ارزش‌های انسانی” است.

پیچای در طی مصاحبه اخیرش گفت: “هوش مصنوعی به‌زودی همه چیز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همه محصولات همه کمپانی‌ها را.” به گفته او، نویسنده‌ها، حسابدار‌ها، معمارها، مهندسین نرم‌افزار و دیگر کارمندان حوزه “علم و دانش” متحمل بیشترین ضربه خواهند شد.

پیچای تاکید کرد که بدون وجود قوانین نظارتی، هوش مصنوعی در مقاصد نادرستی استفاده خواهد شد. از این تکنولوژی می‌توان برای ایجاد تصاویر و ویدیوهای دیپ‌فیک(Deep Fake) و پخش اطلاعات غلط سوءاستفاده کرد. چنین اقداماتی منجر به آسیب اجتماعی نیز خواهد شد.

پیچای در مصاحبه خود گفت: “چگونه می‌توان یک هوش مصنوعی‌ ساخت که با ارزش‌های انسانی، از جمله اخلاقیات همسو باشد؟ دقیقاً به همین دلیل است که من معتقدم توسعه هوش مصنوعی نه‌تنها فقط شامل مهندسان، بلکه باید با حضور محققان اجتماعی، اخلاق‌شناسان، فیلسوف‌ها و دیگر متخصصان مرتبط نیز باشد. به نظر من ما باید بسیار با احتیاط با این مسئله برخورد کنیم.”

 

هوش مصنوعی

 

اهمیت اعمال نظارت بر هوش مصنوعی به گفته پیچای

به گفته پیچای، نحوه اعمال محدودیت‌ و نظارت بر هوش مصنوعی، به عهده جامعه است نه تصمیم یک کمپانی واحد.

پیچای در مصاحبه خود از آماده نبودن افراد جامعه برای سرعت چشمگیر پیشرفت هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرد. او همچنین گفت که از تعداد روز افزون افرادی که نگرانی درباره مفهوم و کارآمد هوش مصنوعی، آن هم در مراحل اولیه توسعه را به رسمیت می‌شناسند، خوشحال است.

کمپانی گوگل اخیراً درحال کار کردن روی پروژه‌های هوش مصنوعی بسیاری است، و همچین پروسه آزمون و خطای چت‌بات اختصاصی خود، Bard را نیز مدیریت می‌کند.
به گفته پبچای، گوگل از عرضه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تری به بازار جلوگیری کرده تا افراد جامعه خود را با آن تطبیق دهند.

کمپانی OpenAI، سازنده هوش مصنوعی محبوب و قدرتمند ChatGPT و دیگر سازندگان و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی نیز از عرضه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر به بازار خودداری کرده‌اند.
گوگل پیشنهاداتی نیز در زمینه اعمال نظارت‌هایی بر هوش مصنوعی ارائه کرده است.

ماه گذشته، تعدادی از افرادِ به‌نام از جمله مدیرعامل تسلا و توییتر، ایلان ماسک؛ و همچنین هم‌بنیان گذار اپل، استیو وزنیاک؛ در نامه سرگشاده‌ای، به دلیل “تحت خطر بودن جامعه” خواستار توقف موقتی توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر شدند‌.

 

منبع: thehill

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array