به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پروتکل ارتباطی سولانا موسوم به SolChat با رونمایی از یک ویژگی نوآورانه جدید، انقلابی تازه در حوزه ارتباطات همتا به همتا در بستر بلاکچین به پا کرده است. این پروتکل به تازگی اعلام کرد با افزودن یک ویژگی تماس صوتی امکان برقراری ارتباط منحصربه‌فردی را بین کیف پول‌های مختلف فراهم خواهد نمود.

مکالمات همتا به همتای رمزگذاری شده در بستر بلاکچین سولانا

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، یکی از بنیانگذاران سولانا لبز (Solana Labs)، قبلاً این ویژگی جدید را در ایکس (X) معرفی کرده بود. به گفته او این ویژگی جدید از WebRTC استفاده می‌کند که یک برنامه کامپیوتری رایگان و منبع باز بوده و برقراری ارتباطات بلادرنگ را برای محیط وب تسهیل می‌نماید. به عبارت دقیق‌تر، WebRTC ارتباط از طریق صدا، متن و ویدیو را امکان‌پذیر می‌کند.

کاربران برنامه غیرمتمرکز SolChat اکنون می‌توانند از مکالمات همتا به همتای رمزگذاری شده با دوستان خود لذت ببرند. استفاده از WebRTC اتصال مستقیم بین مرورگرها و کیف پول‌ها را آسان‌تر کرده است. شایان ذکر است که برای برقراری یا دریافت تماس از طرف دیگر، هر دو کاربر باید همزمان آنلاین باشند.

بلاکچین سولانا

استاندارد رمزگذاری WebRTC خاصی که برای ویژگی‌های صوتی SolChat استفاده می‌شود، از نوع امنیت لایه انتقال دیتا‌گرام (DTLS) است. لازم به ذکر است که DTLS به عنوان پروتکلی که برای برنامه‌ها و سرویس‌های حساس به تاخیر مناسب است، سطح امنیت و حفظ حریم خصوصی بالایی را ارائه نموده و از استراق سمع، دستکاری یا جعل پیام جلوگیری می‌کند.

پیشرفت مثال‌زدنی سولانا در عرضه‌های مختلف در حالی اتفاق می‌افتد که رقبای اصلی آن مثل اتریوم بارها تلاش داشته‌اند عملکرد خوب آن را زیر سوال ببرند. برای مثال یکی از اعضای جامعه ETH jebus.eth سولانا را به حزب دموکرات کریپتو تشبیه کرد. او این شبکه را به «ائتلافی از مردم فقیر و ثروتمند تشبیه کرد که نمی‌دانند ارزش واقعی از کجا می‌آید یا چگونه باید آن را ایجاد کرد و فقط به دنبال آن هستند که چیزهایی که می‌خواهند ارزان باشد!

یکی از بنیانگذاران سولانا به سرعت به طرفداران اتریوم پاسخ داد و گفت که اتریوم خود را “نه به عنوان منادی انقلاب واقعی، بلکه صرفاً به عنوان یک منظره بدیع از تحولات بورژوایی معرفی می‌کند.”

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array