به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی Uber در گزارش مالی اخیر خود بیان کرده که برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود به سودآوری رسیده است!

در طی برگزاری جلسه مربوط به گزارش سه‌ماهه دوم مالی سال 2023، کمپانی Uber اعلام کرد به سود خالص عملیاتی 394 میلیون دلاری در این فصل دست یافته است.
این رقم نسبت به آمار همین بازه زمانی در سال گذشته یک میلیارد دلار بیشتر و نسبت به آمار مربوط به فصل مالی گذشته 588 میلیون دلار بیشتر است.

البته واکنش‌ها به عملکرد این کمپانی در دومین فصل مالی سال 2023 شاید باعث ایجاد این سوءتفاهم شود که Uber عملکرد رضایت‌بخشی در این فصل نداشته است. ارزش سهام این کمپانی در بازار بورس شاهد افتی 6% بود که البته دلیل اصلی آن عدم دستیابی به ارقام پیش‌بینی شده کارشناسان برای این فصل بوده است.

در لحظه نگارش این مقاله، هر سهم از سهام کمپانی Uber به ارزش 46.96 دلار در بازار بورس معامله می‌شود.

Uber

براساس گفته‌های دارا خسروشاهی، مدیرعامل Uber، این کمپانی توانسته به لطف “صرفه‌جویی در هزینه‌ها” و افزایش 22% سفرها در این پلتفرم به سود چشمگیر این فصل دست یابد.

به گفته این کمپانی حمل‌ونقل و تاکسی اینترنتی، درآمد این فصل از بخش رزرو خدمات نسبت به بازه زمانی سال گذشته بیش از 16% افزایش یافته و میانگین نرخ سفرهای روزانه در پلتفرم Uber به 25 میلیون سفر در روز (در این سه‌ماهه مالی) رسیده است.

با وجود اینکه براساس استانداردهای GAAP کمپانی Uber در این فصل مالی برای نخستین بار در تاریخ فعالیت خود به سودآوری رسیده است؛ اما باز هم هزینه‌های مربوط به بخش تحقیق و توسعه و همچنین هزینه‌های اداری و عملیاتی نسبت به فصل مالی گذشته سال 2023 و همچنین همین بازه زمانی در سال 2022 افزایش داشته‌اند.

بخش باربری و حمل‌ونقل کالای این کمپانی (Uber Freight) در این فصل مالی ضربه شدیدی خورد و درآمد آن نسبت به سال گذشته بیش از 30% افت کرد. البته خسروشاهی معتقد است که با توجه به شرایط نابه‌سامان بازار این حوزه (عدم تمایل مشتریان و چالش‌های پیش‌روی کارخانه‌ها و زنجیره تأمین) این کاهش چشمگیر دور از ذهن نبوده است.

Uber

عوامل مؤثر در سودآوری Uber

درباره مسائلی که در نهایت به سودآوری این کمپانی کمک کردند، خسروشاهی از موارد مختلفی نام برد که یکی از آنها خدمات سرویس اشتراکی Uber One subscription بوده است.
این کمپانی با گسترش اشتراک Uber One خود به بازارهای جدید و همچنین راه‌اندازی سرویس نمایش آگهی‌های تبلیغاتی ویدیویی (هم در اپلیکیشن و هم در صفحه‌نمایش خودروها) به سودآوری دست یابد.

همچنین ایجاد رابطه همکاری با Waymo و آغاز فعالیت در شهر فینکس ایالت آریزونا نیز در این دستاورد بی‌تأثیر نبوده است.
استارتاپ Waymo ارائه‌دهنده خدمات تحویل کالا و دلیوری به‌وسیله خودروهای خودران و بدون راننده می‌باشد. کمپانی Waymo در گذشته با نام Google Self-Driving Car Project شناخته می‌شد و یکی از دارایی‌های کمپانی Alphabet (کمپانی مادر گوگل) محسوب می‌شود.

یکی دیگر از موارد مؤثر در سودآوری Uber اضافه شدن گزینه‌های بیشتری برای رزرو خدمات مختلف از طریق اپلیکیشن این کمپانی است. برای مثال امکان رزرو پرواز در نواحی تحت‌پوشش بریتانیا و همچنین اجاره خودرو در دو شهر بوستون (ایالت ماساچوست آمریکا) و تورنتو (کانادا) اخیراً به امکانات اپ Uber افزوده شده‌اند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array