به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، طبق آخرین آمار ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول، در سراسر جهان روند تنوع‌بخشی به سبد ارزی و جایگزینی سایر ارزها به عنوان ارز ذخیره‌ای به جای دلار در حال افزایش است. همچنین آمار منتشر شده از صندوق بین‌المللی پول (IMF) واقع در نیویورک، نشان داد که سهم دلار از ذخایر رسمی طلا و ارز خارجی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان در سه دهه اخیر رسیده و این بدان معناست که سهم ذخایر دلار ۵۸ درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش‌ها، این حرکت تدریجی بوده و سهم دلار از ذخایر خارجی بانک‌های مرکزی در حال حاضر تقریباً به سطحی رسیده که آخرین بار در سال ۱۹۹۵ مشاهده شده بود.

به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر، با وجود نگرانی‌های مربوط به افزایش بدهی ایالات متحده و تحریم‌های گسترده‌ای که با استفاده از این ارز به عنوان اهرم اعمال می‌شود، جایگاه دلار به عنوان یک ارز غالب و ذخیره‌ای به چالش کشیده شده و از بین رفته است.

دلار

به گفته استفن جن (مدیر عامل Eurizon SLJ Capital Limited) و به نقل از رویترز، این تغییر زمانی که برای نرخ‌های ارز تعدیل شد، آشکارتر بود. وی گفت: آنچه در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، سقوط بسیار شدید دلار در شرایط واقعی بود که می‌توان آن را به بلوکه کردن نیمی از ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز روسیه نسبت داد.

به گفته استفن جن، این اقدام شدید باعث  شد کشور‌هایی مانند عربستان سعودی، چین، هند و ترکیه به سمت تنوع بخشیدن ذخایر خود به ارز‌های دیگر حرکت کنند.

بر اساس گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، سهم یوان از معاملات جهانی فارکس در خارج از بورس و از تقریباً صفر در ۱۵ سال گذشته تا ۷ درصد افزایش یافته است. در واقع پس از اعمال چنین تحریمی علیه روسیه، این سوال برای کشورهای مختلف مطرح شد، که در صورتی که مطابق میل ایالات متحده عمل نکنند، چنین روندی منتظرشان است؟

بانک‌های مرکزی چه چیزی را جایگزین ذخایر دلار خود می‌کنند؟

جفری یو (استراتژیست BNY Mellon) در رابطه با این موضوع گفت: در حال حاضر بانک‌های مرکزی جهان به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود از طریق جمع‌آوری بدهی‌های شرکتی، خرید دارایی‌هایی مانند املاک و مستغلات و سایر ارز‌ها به جای دلار هستند. مارک تینکر، مدیرعامل Toscafund هنگ کنگ نیز گفت: روند کنونی مراودات جهانی به گونه‌ای پیش می‌رود که دلار کمتر در سیستم جهانی استفاده خواهد شد.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: www.rt.com

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array