به گزارش ایران دکونومی، امروز (شنبه، ۲ تیر ۱۴۰۳) نشست خبری سازمان ثبت اسناد و املاک در خصوص «سند الکترونیک» با حضور «ستار هاشمی» معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دفتر سازمان برگزار گردید.

وی با بیان اینکه طرح تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۱ طرح ریزی شده بود، اظهار داشت: عملاً خروجی‌های طرح تحول دیجیتال را در دهه فجر سال گذشته (۱۴۰۲) رونمایی کردیم.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: یکی از خدماتی که به عنوان خدمات پایه در طراحی ما آمده، بحث طراحی و توسعه سامانه صدور اسناد الکترونیک است.

هاشمی افزود: ما در سازمان ثبت، حدود ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی داریم و درصددیم سال آینده بحث ثبت هوشمند را داشته باشیم.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هرگونه خدماتی که ما در سازمان ثبت به مردم و کسب و کارها و دولت ارائه می‌دهیم، از طریق سکوی خدمات یکپارچه ثبتی کاتب است.

هاشمی با اشاره به فعالیت سامانه کاتب اظهار داشت: این سکوی الکترونیکی، همه خدمات یکپارچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در عمل ارتباط با ذینفعان بیرونی با این سازمان را برقرار می‌کند.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: اکنون برخی سامانه‌ها شناسایی و در حال بازطراحی است؛ سامانه‌هایی که در حال صدور سند و به صورت روزانه با مخزن اسناد الکترونیک در ارتباط هستند.

وی تصریح کرد: سامانه کاداستر به طور متوسط روزانه ۳۰ هزار سند تولید می‌کند و در مخزن اسناد الکترونیکی ثبتی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سامانه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: همچنین سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی، سامانه مالکیت معنوی، سامانه اجرای اسناد رسمی و مدیریت اسناد عادی به مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل خواهد شد.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سند مالکیت کد QR که انحصارا برای سازمان ثبت است صرفاً برای یک سند است و به صورت برخط نیز قابلیت اصالت سنجی آن وجود خواهد داشت. انتظار رنگی بودن سند نباید وجود داشت چرا که از این طریق قابلیت اعتبار سنجی خواهد بود.

هاشمی توضیح داد: در بحث چاپ اسناد الکترونیک امکان دریافت چاپ سند فیزیکی در دفاتر وجود خواهد داشت. همچنین در حال حاضر یک میلیون و پانصد هزار سند در مخزن وجود دارد.

به گفته او، به ازای هر تغییری که در سند ایجاد می‌شود شهروندان مطلع خواهند شد و با مراجعه به اپلیکیشن کاتب می‌توانند از نسخه جدید و به‌روز شده سند خبردار شود.

وی همچنین اعلام کرد: حذف سند تک برگ در فرآیند زمانی مشخص شده و به مرور اتفاق خواهد افتاد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array