به گزارش ایران دکونومی، اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز گذشته (9 اسفند 1402) میزبان نشست انقلاب صنعتی چهارم؛ از روایت تا تجربه بود. این نشست توسط مدرسه کسب‌کار تکاپو (مدرسه مشترک اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر) به همت کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران و با همکاری مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، فناپ و اتاق بازرگانی ایران و آلمان با هدف تمرکز بر خلق ارزش و تجربه و ایجاد نگاه نسل چهارمی در آموزش برپا گردید.

«نریمان صدری» مدیرعامل شرکت درمان آرا و رئیس هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش، در این نشست به داستان سلامت در سایه انقلاب صنعتی چهارم پرداخت و گفت: بیوتکنولوژی و توسعه‌ای که در این صنعت اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود در آینده طول عمر طولانی‌تری داشته باشیم. به عنوان مثال از هر دو فرد زیر 50 سال حاضر در این نشست، یک نفر قطعاً 100 سالگی را خواهد دید. باید دید که انسان با این طول عمر بالا چه می‌کند؟!

«صدری» در ادامه به موضوع انسان بودن در سایه انقلاب صنعتی چهارم پرداخته و آثار بیوتکنولوژی در انقلاب صنعتی را به شکل زیر عنوان نمود:

1-درک ما از انسان

2-یکپارچه‌سازی تکنولوژی‌های دیجیتال با بافت‌های بیوتکنولوژیک

3-افزایش طول عمر انسان

4-بهبود سلامت فیزیکی و روانی انسان

5-نابرابری‌های بیشتر بین انسان‌ها

رئیس هیات مدیره اتاق ایران و اتریش در ادامه اذعان داشت: در دنیای کنونی، ربات «داوینچی» به عنوان دستیار جراح در بسیاری مناطق استفاده می‌شود. بسیاری از بافت‌ها در مرکز «رویان» بازسازی می‌شوند و خیلی از بیماران سوختگی از این خدمات برای جایگزینی بافت‌های سوخته بهره می‌برند. از سوی دیگر، پزشکی به این سمت حرکت می‌کند که برای هر فرد نسخه خاص و منحصر به فرد خود او را تجویز می‌نماید.

تفاوت بیوتکنولوژی با دیگر توانمند‌سازی‌های انقلاب صنعتی

1-واکنش‌های عاطفی

2-پیش بینی پذیری

3-سرمایه و زمان بیشتر

«صدری» افزود: از دیگر کاربردهای بیوتکنولوژی می‌توان به مراقبت سلامت و پزشکی دقیق اشاره نمود. در دنیای کنونی تجویز داروی کلی برای یک بیماری مشخص، سنتی محسوب می‌شود؛ چرا که در حال حاضر برای هر بیمار نسخه مشخص بدن او در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، زمانی برای سوزش سر دل برای همه یک دارو تجویز می‌شد، بدون توجه به این موضوع که علت ریشه‌ای آن در این افراد متفاوت است و بنابراین برای برخی اصولاً این دارو پاسخگو نیست.

کاربردهای بیوتکنولوژی در کشاورزی و غذا

دکتر «صدری» با اشاره به کاربردهای بیوتکنولوژی در تولیدات کشاورزی، گفت: 50 سال قبل تعداد گرسنگان چندین برابر حال حاضر بود. فرآورده‌های اصلاح شده توانسته شکم میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان سیر کند، چون کشاورزی سنتی قدرت زایش کمی داشته و پاسخگوی نیازهای جمعیتی نبود.

وی افزود: این تکنولوژی بود که باعث شد، برداشت محصول افزایش یابد و انسان‌های بیشتری سیر شوند. فرآورده‌ای همچون گوشت مصنوعی در حال حاضر وارد چرخه غذایی شده و سرو می‌شود.

رئیس اتاق ایران و اتریش در ادامه به مشکل مربوط به «بسته بندی» پرداخته و گفت: در حال حاضر در دنیا کارهایی برای بیوپکیج در حال انجام است که براساس آن قابلیت بازیافت نخاله‌های بسته بندی و پکیجینگ بالا می‌رود.

قانون گذاری برای بیوتکنولوژی

در نهایت دکتر «نریمان صدری» به بحث باید و نبایدهای پیشرفت در بیوتکنولوژی پرداخته و عنوان کرد باید قوانینی فراگیر در این زمینه و به شکل زیر وجود داشته باشد:

1-ایجاد اعتماد بین تمام ذی نفعان

2-تدوین چارچوب اخلاقی

3-ایجاد مقررات چابک و منعطف

4-هدایت نظام تامین مالی

5-فراهم سازی مسیرهای مردم سالاری

در رابطه با مورد پنجم استاد تصریح کرد: در تمامی سال‌های گذشته، قبایل انسانی از منظر ژنتیک تا 99.9 درصد مشابه بوده و صرفاً به لحاظ فنوتیپ تفاوت‌هایی وجود داشته است. در واقع می‌توان گفت ظاهر انسان‌ها متفاوت بوده است نه ژنوم آنها و این اولین بار است که پیشرفت در بیوتکنولوژی می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در ژنومها شود، بنابراین باید تلاش شود تا حد امکان اختلاف قبایل انسانی زیاد نشود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array