به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به دنبال انتشار اطلاعیه مربوط به سیاست‌های تهاجمی و در بحبوحه هفته پرتلاطم صنعت کریپتو، قیمت بیت کوین (BTC) برای اولین بار از 17 مارس (26 اسفند 1401) به زیر مرز 25000 دلار سقوط کرد. طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی تریدینگ ویو (TradingView)، در ساعات ابتدایی روز 15 ژوئن (25 خرداد)، ظرف مدت 30 دقیقه قیمت بیت‌کوین با کاهشی 4 درصدی، از 25867 دلار به حدود 24819 دلار سقوط کرد. در زمان نگارش این مطلب، قیمت با بهبودی ناچیز به حدود 24972 دلار رسیده است و همچنان 3.52 درصد افت روزانه را نشان می‌دهد.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه و سقوط بیت کوین به زیر 25 هزار دلار؛ منبع: TradingView

سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو و افزایش نوسانات بیت کوین

در طول هفته گذشته، علیرغم ناآرامی‌های ناشی از اقدامات نظارتی و شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده علیه دو صرافی بزرگ رمزارزها یعنی کوین بیس و بایننس و افزایش وضعیت عدم اطمینان در شاخص‌های اقتصاد کلان، بیت کوین در روند نزولی ملایمی، منطقه 26000 دلاری را حفظ کرده بود.

افت شدید قیمت تقریباً سه ساعت پس از اعلام توقف روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو پس از روند پانزده ماهه افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم فزاینده در این کشور، رخ داد. در حالی که تقریباً در بازارهای مالی، به اتفاق آرا، انتظار می‌رفت نرخ بهره در این مقطع متوقف شود، در بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال به افزایش بیشتر نرخ در آینده یعنی تا پایان سال جاری میلادی اشاره کرد و همین امر موجب شد تا هیجان سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های ریسکی مانند ارزهای دیجیتال کاهش چشمگیری پیدا کند.

به گفته جاش گیلبرت (Josh Gilbert)، تحلیلگر بازار eToro، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو صراحتاً اعلام کرده است که این تنها یک مکث موقت است و این اتفاق می‌تواند در درازمدت دردسر بیشتری برای بیت کوین ایجاد کند.

گیلبرت گفت: «بسیاری از جنبه‌های مثبتی که امسال از دارایی‌های ریسکی، از جمله بیت‌کوین مشاهده کردیم، بر این انتظار استوار بوده‌اند که نرخ تورم کاهش یافته و نرخ بهره به اوج خود برسد و سپس به تدریج شروع به کاهش کند.

«اکنون، تورم در مسیر درستی حرکت می‌کند، اما اظهارات جروم پاول نشان می‌دهد که نرخ‌های بهره احتمالاً برای مدت طولانی‌تری به افزایش ادامه می‌دهند و در نتیجه، بیت‌کوین را به عقب می‌رانند.»

دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، یعنی اتریوم (ETH) نیز از تبعات این نوسانات در امان نمانده و در همان بازه زمانی بیش از 5 درصد از ارزش خود را از دست داده است. قیمت اتر از 1727 دلار تا مرز 1631 دلار سقوط کرد و در این لحظه با 5.88 درصد افت روزانه، با قیمت 1637 دلار دست‌به‌دست می‌شود. این احساسات نزولی، بازار آلتکوین‌ها را نیز فراگرفت و کل بازار کریپتو را در دریایی از خون غرق کرد.

طی هفت روز گذشته، بسیاری از توکن‌هایی که در دعاوی اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به عنوان اوراق بهادار برچسب خورده بودند، مثل کاردانو (20.80-%)، پالیگان (19.80-%) و سولانا (20.07-%)، پیش از فشار نزولی اخیر در مسیر کاهش قرار گرفته بودند.

به گفته مارسل پچمن (Marcel Pechman)، تحلیلگر کوین تلگراف، داده‌های مربوط به آپشن‌های فعلی بیت کوین حاکی از کاهش بیشتر و حرکت به سمت یک بازار نزولی است، به خصوص وقتی که خصومت نظارتی شدید رگولاتورهای ایالت متحده نسبت به صنعت کریپتو علاوه بر احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه‌های آینده از سوی فدرال رزرو در نظر گرفته شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array