به گزارش ایران دکونومی، بررسی ها نشان می دهد بازار مسکن در سرگردانی به سرمی برد و خبری از آمار و ارقام رسمی از تحولات بازار مسکن در دسترس نیست و فایل‌های مشاوران املاک نشان دهنده جهت بازار است.

 این روزها قیمت فروش ملک نسبتا ثابت است اما از تقاضا در بازار خبری نیست و خریداری وجود ندارد.

بررسی فایل‌های اجاره‌بها نشان می‌دهد، به‌رغم کاهش نسبی قیمت فروش مسکن قیمت اجاره خانه همچنان در سطوح بالا حرکت می‌کند. طی ماه‌های اخیر، مستاجران زیادی به کوچ اجباری به مناطق پایین‌تر شهر تن داده‌اند یا در حومه شهرها ساکن شده‌اند.

افرادی هم که مجبور به زندگی در شهرهایی نظیر تهران هستند، گاه به کانکس‌نشینی، اجاره خانه‌های اشتراکی یا زندگی در پانسیون‌های بدون امکانات روی آورده‌اند.

از سمت دیگر سیاست های دولت هم کاری برای مستاجران از پیش نبرده است و اجاره‌بها هنوز به سمت بالا حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد این وضعیت تا پایان فصل اجاره یعنی نیمه‌های شهریور ادامه یابد.

اما دولت برای ساماندهی بازار مسکن و کنترل قیمت اجاره چند راهکار در نظر گرفته بود که فوری‌ترین آنها، تعیین سقف اجاره‌بها بود. 

شورای نگهبان این اقدام دولت را برای قانونی کردن تعیین سقف اجاره‌بها، خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی شمرد و آن‌طور که از شورای نگهبان خبر می‌رسد این اقدام تا قانون‌شدن راه زیادی در پیش دارد. و به این ترتیب قانونی که مستاجران را به خود امیدوارکرده بود، بی‌نتیجه ماند.

اقدام دیگر دولت دریافت مالیات از خانه های خالی بود که باعث شود مالکان به سمت عرضه ملک به بازار مسکن سوق پیدا کنند.

اما آمار و ارقام نشان می‌دهند، دولت در این امر نیز چندان موفق نبوده و جز درآمدی ناچیز، نتوانسته خانه‌های خالی که اکنون بیش از میلیون واحد مسکونی برآورد می‌شوند را به بازار مسکن بکشاند.

 پنهان‌کاری آماری راه حل دیگر دولت بود تا تحولات بازار مسکن را متوقف کرده باشد و به خیال خود، بازار مسکن را کنترل کرده باشد! اما آنچه در نهایت برای متقاضیان مسکن و مستاجران باقی ماند، کاهش قدرت مالی بود و گرانی سرسام‌آور اجاره‌ها بود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array