به گزارش ایران دکونومی، در دیدار «مایکل ایوانز» سرپرست هلدینگ علی بابا و «اردوغان» ریاست جمهوری ترکیه، توافقاتی در رابطه با سرمایه‌گذاری این غول چینی در ترکیه صورت گرفت. بر این اساس و با استناد به گزارش واحد تجارت الکترونیک «ترندیول»، علی بابا قصد دارد با یک سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری، یک مرکز داده و لجستیک در آنکارا و یک مرکز عملیات صادراتی در فرودگاه استانبول ایجاد کند.

ناگفته نماند که هلدینگ علی بابا پیش از توافق کنونی نیز حدود 1.5 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده؛ چرا که عقیده دارد ترکیه پتانسیل تبدیل شدن به یکی از کشورهای پیشرو صادرات الکترونیک را دارد.

حجم تجارت الکترونیک ترکیه چقدر است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ترکیه 18 امین بازار بزرگ تجارت الکترونیک دنیا است و پیش‌بینی می‌شود که گردش مالی‌ حوزه تجارت آنلاین ترکیه تا پایان 2023 به حدود 23 هزار میلیون دلار برسد. در حال حاضر این کشور با رشد سالیانه 14.5 درصدی در بخش تجارت آنلاین روبه‌روست و انتظار می‌رود میزان آن تا سال 2027 به رقمی بیش از 39 هزار میلیون دلار ارتقا یابد.

ترندیول با جذب سرمایه‌گذاران خارجی اعم از؛ 2 میلیارد دلار از سافت بانک، 1.5 میلیارد دلار از علی بابای چین و همین طور سرمایه‌گذاران اماراتی و قطری، قصد دارد به یکی از بزرگترین شرکت‌های منطقه تبدیل شود.

ارزش دکاکورن های ترکیه چقدر است؟

از مهم‌ترین دکاکورن های اکوسیستم استارتاپی ترکیه می‌توان به «گتیر» و «ترندیول» اشاره کرد. گتیر با ارزش کلی حدود 12 میلیارد دلار، در سال 2022 حدود 1 میلیارد سرمایه خارجی جذب کرد. از سوی دیگر ترندیول در 2022 با جذب سرمایه از علی بابا حدود 16 و نیم میلیارد دلار ارزش داشت که ظاهراً با جذب سرمایه های جدید بتواند تا پایان 2023 ارزش خود را به حدود 20 میلیارد دلار برساند.

این آمارها در حالی ارائه می‌شود که براساس گزارش‌های موجود، میزان سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در ایران طی سال‌های اخیر به مراتب کمتر از کشورهای همسایه همچون عربستان، امارات و ترکیه بوده؛ به طوری که کل اکوسیستم استارتاپی کشور به زحمت توانسته رقمی در حدود 350 میلیون دلار جذب سرمایه نماید.

میزان سرمایه گذاری در اکوسیستم استارتاپی کشور در سال 1401 چقدر بوده است؟

در سال 1401 بالغ بر 2 هزار و 700 میلیون تومان معادل 54 میلیون دلار دراکوسیستم استارتاپی کشور سرمایه گذاری داخلی صورت گرفت.

جالب اینجاست که همین میزان اندک سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر نیز به گفته «وحید فخر» کارشناس امور استارتاپی، در دوران برجام اتفاق افتاده است. با وجود حال وخیم اکوسیستم استارتاپی کشور، «روح الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در رویداد سرمایه‌گذاری TIM اذعان داشت: « باید در کنار کشورهای عضو گروه D8 به سمت ایجاد کمپانی‌های بیگ تک حرکت کنیم؛ یعنی کمپانی‌هایی چون متا، آمازون، آلفابت، اپل و… که بین 500 میلیارد دلار تا بیش از 2 تریلیون دلار ارزش‌گذاری شده‌اند!»

قطعاً و بی شک این موضوع می‌تواند یک هدف عالی برای فضای استارتاپی کشور باشد، اما باید این نکته را مد نظر داشت که اساسی‌ترین و اولین شرط بیگ تک، امکان اتصال به بازارهای جهانی است که اینترنت بدون قطعی و اختلال را می‌طلبد. اینترنتی که به شکل عادلانه در اختیار همه کاربران ایرانی و همین طور کسب و کارها قرار بگیرد.

ارزش دیجی کالا چقدر است؟

دیجی کالا در سال 1385 راه اندازی شده و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کسب و کارهای آنلاین ایرانی، بیش از 500 میلیون دلار ارزش گذاری شده است.

پی نوشت: منظور از گروه دی هشت، گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور اسلامی در حال توسعه است؛ یعنی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array