به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دولت بریتانیا در روز جمعه از برنامه‌های پیش روی خود در صنعت تولید تراشه رونمایی کرد. این کشور قصد دارد با سرمایه‌گذاری 1 میلیارد یورویی (معادل 1.2 میلیارد دلار) قابلیت‌های صنعت تراشه داخلی را تقویت کند، از اختلالات بیشتر در زنجیره تأمین جلوگیری کرده و از امنیت ملی محافظت کند.

این سرمایه‌گذاری بخشی از یک استراتژی 20 ساله در زمینه تجهیزات نیمه‌هادی خواهد بود، که تا همین لحظه هم بیش از حد در راه‌اندازی آن تاخیر به‌وجود آمده است. هدف دولت بریتانیا از راه‌اندازی این برنامه استراتژیک، حفاظت از امنیت ملی و بهبود صنعت تراشه در این کشور است.

در این استراتژی که جزئیات بیشتر آن بعداً منتشر خواهد شد، مواردی برای تضمین رشد و بهبود بخش تولید تراشه در بریتانیا و کاهش ریسک رقابت در زنجیره تأمین این قطعات درنظر گرفته شده است.

همچنین دولت بریتانیا قصد دارد به‌عنوان بخشی از این استراتژی، همکاری خود با دیگر شرکای جهانی را افزایش دهد. در همین هفته جاری، هنگام برگزاری اجلاس سران G7 در شهر هیروشیما، قراردادی میان دولت ژاپن و بریتانیا در جهت تقویت همکاری در حوزه دفاعی و نیمه‌هادی منعقد شد.

در ابتدا دولت بریتانیا مبلغ 200 میلیون یورو را در بازه زمانی سال 2023 تا 2025 سرمایه‌گذاری خواهد کرد و سپس در دهه بعدی این سرمایه‌گذاری تا 1 میلیارد یورو گسترش خواهد داد. از این بودجه برای بهبود خط تولید در صنعت تراشه، ارتقای مهارت‌ها، تولید نمونه‌های اولیه و پشتیبانی کسب‌وکار استفاده خواهد شد.

تراشه

سخنان ریشی سوناک درباره سرمایه‌گذاری در صنعت تولید تراشه‌های پیشرفته

نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک در بیانیه‌ای گفت: “تجهیزات نیمه‌هادی پایه اصلی تمام دستگاه‌هایی هستند که ما در سطح روزانه برای مقاصد مختلفی از آنها استفاده می‌کنیم. همچنین این قطعات نقش پررنگی در پیشرفت تکنولوژی‌های آینده خواهند داشت.

او ادامه داد: “این استراتژی جدید تلاش‌های ما را در زمینه‌ای که در آن متخصص هستیم متمرکز خواهد کرد؛ در حوزه‌هایی مانند تحقیقات و طراحی. به همین دلیل و با اتکا به این نقاط قوت، قادر خواهیم بود تا از دیگر رقبای جهانی در این صنعت پیشی بگیریم.”

سوناک اضافه کرد: “با افزایش توانایی‌ها، ثبات و پایداری خود در صنعت تجهیزات نیمه‌هادی، شرایط اقتصادی جامعه را بهبود خواهیم داد، باعث ایجاد عناوین شغلی جدید خواهیم شد و همچنین در ابتدای صف نوآوری و بهره‌وری باقی خواهیم ماند.”

برای جلوگیری از ایجاد اختلال در زنجیره تأمین، اطلاعات مدیریتی بیشتری درباره ریسک‌های احتمالی زنجیره تأمین برای کسب‌وکارهای مربوطه منتشر خواهد شد.

دولت بریتانیا، برخلاف رقبای خود یعنی آمریکا و اروپا، قصد ندارد سرمایه هنگفتی به ساخت تأسیسات جدید اختصاص دهد، بلکه قصد دارد از رویکردی متفاوت استفاده کند. مقامات رسمی این کشور همگی موافقند که تأسیس پایگاه‌ها و کارخانه‌های جدید برای بریتانیا، بهره اقتصادی ندارد و تصمیم درستی محسوب نمی‌شود. مثال مدنظر دولت بریتانیا، کارخانه‌های غول تایوانی متخصص در این حوزه، TSMC، برای تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌ها در جهان است.

به همین منظور، این کشور قصد دارد بر جنبه‌های دیگر صنعت قطعات نیمه‌هادی مانند حق مالکیت، طراحی و تولید تراشه‌های غیرسیلیکونی تمرکز کند.

اسکات وایت، بنیان‌گذار کمپانی تولید تراشه Pragmatic Semiconductor در واکنش به سرمایه‌گذاری 1 میلیارد یورویی دولت بریتانیا گفت با این که این رقم در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در ایالات متحده و اروپا “ناچیز” محسوب می‌شود، اما با در نظر گرفتن وضعیت فعلی صنعت تولید تراشه در این کشور اتفاقاً عدد مناسبی است. البته او هشدار داد که باید از این بودجه “در جهت مناسب استفاده شود”.

نقش بریتانیا در صنعت تولید تراشه در جهان معمولاً دست‌کم گرفته می‌شود. این کشور در زمینه طراحی، حق مالکیت معنوی، تحقیقات و تولید قطعات پیشرفته حرف اول را می‌زند.

به گفته قانون‌گذاران بریتانیا؛ عدم وجود استراتژی مشابه در این کشور در مقایسه با دیگر رقبا، باعث ضرر و زیان‌هایی به صنعت تولید تراشه و روحیه رقابتی بریتانیا شده است.

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array