به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، آمازون اولین بار در سال 2016، برای کمک به ساخت و راه‌اندازی استارت‌آپ‌هایی که در مراحل اولیه بودند، روی هوش مصنوعی محاوره‌ای متمرکز شد. حالا بعد از هفت سال، آمازون یک شتاب‌دهنده هوش مصنوعی دیگر به بازار ارائه کرده‌است. اما این بار این سیستم توسط خدمات وب آمازون (Amazon Web Services – AWS) هدایت می‌شود.

در خبری که اخیراً منتشر شده، آمازون اعلام کرد که یک برنامه 10 هفته‌ای برای استارتاپ‌های سراسر دنیا که متمرکز بر هوش مصنوعی زایا هستند برگزار خواهد کرد.

بنیان‌گذاران استارتا‌پ‌های هوش مصنوعی زایا در این گروه، به مدل‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی و همچنین بهینه‌سازی مهارت‌های ماشین‌لرنینگ و توصیه‌های شخصی‌سازی شده رای ورود به بازار دسترسی خواهند داشت‌.

استارتاپ‌هایی که برای این پروژه پذیرش شوند، تا سقف 300 هزار دلار تسهیلات AWS برای توسعه بیزینس خود دریافت خواهند کرد.
به گفته این کمپانی استارتاپ‌ها تا دو هفته آینده فرصت درخواست دادن برای شرکت در این برنامه را دارند، و بعد از این استارتاپ‌های منتخب به مرحله بعدی راه پیدا خواهند کرد.

به گفته AWS، این کمپانی در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و هنوز در سرمایه گذاری بخش زمینه هوش مصنوعی و ماشین‌لرنینگ فعال نیست. آمازون برخلاف دیگر کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی، به جای سرمایه‌گذاری در مدل‌های هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط دیگران، ترجیح می‌دهد هوش مصنوعی مخصوص خود را بسازد‌‌. مخصوصاً با مشاهده خدمات ارائه شده توسط هوش مصنوعی Bard محصول گوگل و ChatGPT مایکروسافت‌.
اپل نیز به مدل‌های زبانی و آموزشی علاقه نشان داده اما هنوز مشخص نیست که قصد دارد بصورت درون‌شرکتی هوش مصنوعی خاص خود را توسعه دهد و یا اینکه در پروژه‌های خارجی موجود سرمایه‌گذاری کند.

 

آمازون

 

 

روش کار آمازون و AWS 

شایان ذکر است که آمازون با برترین کمپانی‌های هوش مصنوعی از جمله Hugging Face و Stability AI روابط همکاری محکمی برقرار کرده است. کمپانی Stability AI مدعی شده که AWS بهترین “ارائه‌دهنده خدمات فضای ابری برای ساخت مدل های هوش مصنوعی مبتنی بر داده‌های زبانی، تصویری، صوتی، ویدیویی و سه‌بعدی است.”

درحال حاضر، کمپانی‌های در تلاش هستند تا به نحوی هدش مصنوعی را به خدمات خود اضافه کنند. چه از طریق ادغام مستقیم این تکنولوژی با سیستم‌هایشان، چه توسعه داخلی و درون شرکتی و چه سرمایه‌گذاری خارجی بر استارتاپ‌های متخصص در این زمینه.
ماه گذشته، Salesforce سرمایه 250 میلیون دلاری‌ای را به استارتاپ‌های هوش مصنوعی زایا اختصاص داد.

برنامه شتاب‌دهنده هوش مصنوعی AWS برای همه استارتاپ‌های مرتبط در دسترس است اما سرپرست جهانی بخش استارتاپ‌های AWS، هاوارد رایت، کمی در این زمینه شفاف‌سازی کرد.
به گفته او “این برنامه برای استارتاپ‌هایی که حداقل نمونه اولیه کارآمدی را تولید کرده‌اند، در میان مشتریان شناخته‌شده هستند و بر روی ارزش‌گذاری خدمات خود متمرکز شده‌اند؛ مناسب است.”

به گفته راب فرگوسن، سرپرست جهانی بخش ماشین‌لرنینگ و هوش مصنوعی AWS، هوش مصنوعی زایا هم‌اکنون به دستاوردهای جدید و نوآوری‌های پیشرفته دست‌یافته‌است‌. به همین دلیل آمازون نیز بی‌معطلی این فرصت را غنیمت یافته‌است.
او ادامه داد: ” ماشین‌لرنینگ و هوش مصنوعی از دگرگون‌شونده‌ترین تکنولوژی‌های نسل ما هستند و بیش از 20 سال است که آمازون در این زمینه متمرکز است. ما قصد داریم با سرمایه گذاری در بهترین استارتاپ‌های مرتبط، بهترین خدمات ممکن را از طریق فضای ذخیره‌سازی ابری ارائه دهیم‌. هدف آمازون خارج کردن تکنولوژی هوش مصنوعی از فاز پژوهشی و در دسترس قرار دادن آن برای هر نوع مشتری و توسعه‌دهندگان با میزان مهارت‌های مختلف است.”

 

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array