به گزارش ایران دکونومی، یک بار توسعه شبکه عامل اختلال در اینترنت کشور اعلام می‌شود و یک بار قطع برق، اما کارشناسان شبکه و فعالان حوزه فنی اینترنت، عواملی چون دستکاری در سیستم فیلترینگ یا افزایش حملات سایبری به شبکه زیرساخت را عامل اختلال و محدودیت‌های اینترنت اعلام می‌کنند.

سهراب آغ‌بیات، معاون فنی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در تازه‌ترین گفتگو هرچند اعلام نکرد که حملات سایبری یکی از عوامل کاهش کیفیت سرعت اینترنت در کشور است، اما می‌گوید که حملات سایبری از ‌شروع «اغتشاشات»، افزایش قابل توجهی داشته است. او در این زمینه و همچنین در زمینه میزان افزایش پهنای باند بین‌الملل از زمان شروع کار دولت سیزدهم آماری ارائه نمی‌دهد و تأکید می‌کند که آمار در این زمینه به مراجع لازم ارائه می‌شود، نه رسانه‌ها.

آغ‌بیات در این زمینه گفت: میزان حملات سایبری خیلی بیشتر شده، چون سال گذشته پیش از اغتشاشات تعداد حملات بسیار محدود بود، ولی متناسب با همین افزایش حملات هم ما توانمندی‌مان را در مقابله با اتک‌ها چندبرابر کرده‌ایم. قبل از این جریانات با استفاده از یک پرووایدر شناسایی و مقابله با حملات را انجام می‌دادیم، ولی در حال حاضر با چند اپراتور همکاری داریم و با حملات DDoS مقابله می‌کنیم و در نظر داریم تعداد آنها را باز هم افزایش دهیم. در واقع متناسب با افزایش حملات، توانمندی‌مان را برای مقابله با آنها افزایش داده‌ایم.

او همچنین اعلام می‌کند که نزدیک یک‌سوم ترافیک پهنای باند بین‌الملل در اختیار دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ بوده که با فیلتر شدن آنها این آمار تغییر کرده است. هرچند او تأکید می‌کند که در حال‌ حاضر به خاطر استفاده بیش‌ از حد مردم از فیلتر‌شکن، استفاده از پهنای‌ باند بین‌الملل با فیلتر این دو پلتفرم کم نشده و تنها شگرد استفاده از آن تغییر پیدا کرده است.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دلیل این افزایش حملات سایبری چیست؟، گفت: چرا در جایی که کل پهنای‌ باندش به‌صورت انحصاری از سمت شما تأمین می‌شود، باید این میزان حملات سایبری روی شبکه اتفاق بیفتد؟ برای کاهش این حجم از حملات چه کاری انجام داده‌اید؟ با شروع اغتشاشات سال گذشته تعداد و حجم حملات افزایش پیدا کرده و در این راستا شرکت ارتباطات زیرساخت مبادرت به افزایش ظرفیت سامانه‌های مقابله با حملات کرده و مکانیسم استفاده از آن در اختیار اپراتورها قرار گرفته است. برای مثال شبکه تلفن ثابت را در نظر داشته باشید، به‌عنوان مثال وقتی که تلفن معمولی در خدمت مردم قرار داده می‌شود و خدمت‌رسانی صورت می‌گیرد، اگر در این بین فردی مزاحم فرد دیگر شود، شرکت تأمین‌کننده سرویس که نباید پاسخگو باشد.

معاون فنی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: در حال حاضر با توانمندی‌های صورت‌گرفته روی تمام حملات نظارت کامل داریم و همه آنها را به طور کامل شناسایی می‌کنیم، ولی نیاز است کسی که مورد حمله قرار می‌گیرد نیز وظایف خود را به طور کامل انجام دهد. شرکت زیرساخت بستر و زیرساخت کامل را آماده کرده، ولی نمی‌تواند کل شبکه را به‌صورت کامل پاکسازی کند، زیرا همه اپراتورها به‌صورت مستقیم از ما به‌عنوان شرکت زیرساخت، سرویس دریافت نمی‌کنند.

او در ادامه گفت که برای مثال فرض کنید یک سازمان دولتی مانند ثبت احوال پشت شبکه اپراتور X قرار گرفته است؛ ما برای شبکه شرکت X بستر Mitigation را آماده کرده‌ایم و این شرکت موظف است با نظارت مناسب و اقدام به‌موقع از این امکانات برای مشتریان هدفش استفاده کند. بدیهی است که بخشی از پروسه باید توسط شرکت X انجام شود؛ بنابراین از نوع ترافیکی که از خارج از کشور می‌آید، اطلاعی نداریم؛ مگر اینکه به ما اعلام شود که این ترافیک اتک است.

منبع: کارنگ

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array