به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به دنبال آخرین تعدیل در سختی استخراج در شبکه بیت کوین در تاریخ 12 جولای (21 تیر)، این معیار به بالاترین سطح خود یعنی 53.91 تریلیون واحد رسید. سختی شبکه، معیاری است که نشان می‌دهد استخراج بلوک‌های بیت کوین تا چه میزان دشوار خواهد بود.

این شبکه بلاکچین، سختی خود را هر دو هفته یکبار تنظیم می‌کند تا زمان پردازش خود را در محدوده 10 دقیقه نگه دارد. هنگامی که قدرت پردازش شبکه افزایش می‌یابد، این معیار به گونه‌ای تنظیم می‌شود که روند ماینینگ را چالش‌برانگیز و سودآوری ماینرها را کمتر کند.

آخرین تعدیل فشار واردشده بر ماینرهایی که از ماه ژوئن مشغول فروش بیت کوین‌های استخراج شده هستند را بیشتر می‌کند. برخی از تحلیلگران بر این باورند که نبود انباشت بیت کوین توسط ماینرها احتمالاً همان عاملی است که روند صعودی قیمت بیت کوین را محدود کرده است.

بعد از آخرین تعدیل سختی شبکه، سودآوری ماینرهای متوسط و کوچک احتمالاً به محدوده منفی کاهش می‌یابد و آنها را مجبور می‌کند تا برخی از سخت‌افزارهای ASIC خود را موقتاً خاموش کنند. وقتی ماینرهای ضعیف تسلیم شوند، در نهایت ماینرهای بزرگتر قادر به انباشت بیت کوین خواهند بود و این می‌تواند فشار فروش ماینینگ را کاهش دهد.

آیا ماینرها در آستانه تسلیم شدن هستند؟

اندیکاتور هش ریبون (hash ribbon) که توسط تحلیلگر معروف چارلز ادواردز (Charles Edwards) ایجاد شده است، میانگین‌های متحرک 30 و 60 روزه (MAs) هش ریت شبکه را ردیابی می‌کند. هنگامی که میانگین متحرک 30 روزه به زیر میانگین‌ متحرک 60 روزه سقوط کند، سیگنالی از احتمال تسلیم شدن ماینرها ارسال می‌شود، به این معنی که ماینرهایی که به سود کافی نمی‌رسند در حال خروج از بازار هستند.

در حال حاضر، این دو خط فاصله کمی تا برخورد با یکدیگر دارند و افزایش سختی شبکه ممکن است در نهایت کاتالیزوری برای تسلیم شدن ماینرهای ضعیف‌تر فراهم کند.

نمودار قیمت روزانه بیت کوین
نمودار قیمت روزانه بیت کوین (BTC/USD) همراه با اندیکاتور هش ریبون. منبع: TradingView

خروج ماینرهای ضعیف‌تر، پاداش بیشتری را برای ماینرهای سودآور به همراه خواهد داشت و به طور بالقوه به آن‌ها اجازه خواهد داد به جای فروش، بخشی از درآمد خود را ذخیره کنند.

آیا بیت کوین پس از توقف فروش توسط ماینرها رشد می‌کند؟

اخیراً، ماینرها مقادیر بی‌سابقه‌ای از بیت‌کوین ماین شده خود را به سمت صرافی‌ها روانه کرده‌اند. بر اساس گزارش K33 Research، ماینرهای لیست شده در بازار سهام عمومی، 100 درصد یا بیشتر حجم تولید خود را در ماه می به فروش رسانده‌اند.

بیت کوین فروخته شده
آخرین گزارش ماهانه بیت کوین فروخته شده توسط ماینرهای عمومی در سال 2022. منبع: K33 Research

در ماه‌های ژوئن و جولای، حجم انتقال تجمعی 30 روزه بیت‌کوین از کیف پول ماینرها به صرافی‌ها به اوج خود طی شش سال گذشته رسید که نشان‌دهنده آن است که احتمالاً ماینرها با سرعتی هشداردهنده، به دامپ دارایی خود ادامه می‌دهند.

حجم تجمعی 30 روزه بیت کوین منتقل شده
حجم تجمعی 30 روزه بیت کوین منتقل شده از کیف پول ماینرها به صرافی‌ها. منبع: Bitcoin Magazine

اندیکاتور One-hop supply of Bitcoin miners، که نشان‌دهنده کل بیت کوین نگهداری‌شده در کیف‌پول‌هایی است که ماینرها از استخرهای ماینینگ دریافت کرده‌اند، نیز تا پایین‌ترین سطح یک ساله خود کاهش یافته است.

اندیکاتور One-hop supply ماینرها
اندیکاتور One-hop supply ماینرها منبع: Coin Metrics

در حالی که ماینرها مشغول فروش دارایی‌های خود هستند، طبق داده‌های توزیع عرضه ارائه شده توسط پلتفرم تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای سنتیمنت (Santiment)، نهنگ‌های بیت‌کوین عکس‌العملی معکوس نشان داده‌اند. هولدرهای بزرگ بیت کوین که اغلب با عنوان نهنگ‌ها و کوسه‌ها شناخته می‌شوند و بین 10 تا 10000 بیت کوین در کیف پول‌های خود دارند، از روز 17 ژوئن (27 خرداد) 2.15 میلیارد دلار به دارایی خود اضافه کرده‌اند.

علاوه بر این، مقدار بیت‌کوینی که توسط صرافی‌ها نگهداری می‌شود به زیر سطوح ثبت شده در سال 2017 رسیده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بیت کوین خود را از صرافی‌ها خارج می‌کنند و عرضه نقدینگی بیت کوین در حال افزایش است. در حالی که انباشت بیت کوین توسط نهنگ‌ها قبلاً باعث پامپ قیمت بیت کوین می‌شد، این بار قیمت در محدوده‌ای بین 29500 تا 31500 دلار در نوسان بوده است که می‌تواند تا حدی به دلیل فشار فروش ماینرها باشد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array