به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، غول صنعت تکنولوژی، کمپانی سامسونگ نیز قصد دارد مدل زبانی بزرگ (LLM) را توسعه داده و به بازار عرضه کند.

بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، سامسونگ با تمام توان و تمرکز در حال توسعه مدل زبانی بزرگی برای استفاده داخلی است. این اقدام سامسونگ پس از افشا شدن اطلاعات و اسناد محرمانه این شرکت در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی زایا عملی شده است.

این پروژه که توسط بخش Samsung Research مدیریت خواهد شد، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را هم از جهت منابع و بودجه و هم در زمینه نیروی کار دریافت کرده است.

همچنین، تمام ظرفیت باقی‌مانده مربوط به GPU به این پروژه اختصاص یافته است. واحد پردازش گرافیکی یا GPU، نقش بسیار مهمی در تعلیم مدل‌های بزرگ زبانی دارند. سامسونگ امیدوار است که نسخه اولیه این مدل زبانی را در بازه زمانی دو ماهه تکمیل کند.

هوش مصنوعی

هدف هوش مصنوعی اختصاصی کمپانی سامسونگ

بر اساس شنیده‌ها، هوش مصنوعی توسعه یافته سامسونگ، زمان موردنیاز برای توسعه برنامه‌ها و نرم‌افزارها را کاهش خواهد داد.
تمرکز اصلی این مدل زبانی بزرگ، خلاصه‌سازی اسناد، توسعه نرم‌افزار و ترجمه خواهد بود. با اینکه کمپانی سامسونگ هنوز تصمیم به عرضه عمومی این هوش مصنوعی نگرفته و حداقل در وهله اول قصد دارد آن را به‌صورت درون‌سازمانی در اختیار کارمندان خود قرار دهد؛ اما در هرصورت بهره‌گیری داخلی از این مدل زبانی به گزینه‌های دیگر ارجحیت دارد.

اتکا بر عوامل واسطه (هوش مصنوعی‌‌های زایا) در گذشته، مانند چت‌بات ChatGPT، منجر به افشای اطلاعات و داده‌های حساس این کمپانی شده است. و به همین دلیل مدتی بعد کمپانی سامسونگ استفاده از این هوش مصنوعی‌ها را برای کارمندان خود ممنوع اعلام کرده و هم‌اکنون مشغول توسعه مدل زبانی اختصاصی خود است.

کمپانی سامسونگ باور دارد که ایجاد هوش مصنوعی زایا بر مبنای مدل‌های زبانی بزرگ، منافع بسیاری در صنعت تکنولوژی خواهند داشت. مزایایی مانند کاهش زمان موردنیاز برای توسعه نرم‌افزارها و یا طراحی تجهیزات نیمه‌هادی.

با اینکه سامسونگ در گذشته در پی ایجاد روابط همکاری با دیگر کمپانی‌های کاربلد و صاحب‌نام در این زمینه مانند گوگل، مایکروسافت، OpenAI و Naver بوده است؛ اما درنهایت تصمیم نهایی در جلسه‌ مدیریتی اتخاذ شده و لی جه‌یونگ، رئیس اجرایی سامسونگ رأی به توسعه هوش مصنوعی به‌صورت داخلی داده است.

منبع: gizmochina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array