به گزارش ایران دکونومی، در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی کیش، از سامانه «میراث» به عنوان سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان رونمایی شد. این مراسم با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد.

سامانه میراث سهام عدالت

سامانه میراث، وبسایتی است که تقسیم و تسهیم هوشمند و همچنین انتقال دارایی متوفیان سهام عدات به وارثین را به صورت الکترونیک به انجام می‌رساند. انتقال سهام متوفیان به ورثه براساس زمانبندی و همین طور سال فوت صورت خواهد گرفت.

طرح سهام عدالت برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ و دولت نهم مطرح شد. بر اساس این طرح، بخشی از سهام دولت در شرکت‌های مختلف به مردم واگذار گردید تا همه شهروندان ایرانی در سود این شرکت‌ها شریک باشند. اما با گذشته حدود ۱۸ سال از اجرای این طرح، بسیاری از دارندگان این طرح فوت شده و به همین خاطر، بحث انتقال سهام عدالت متوفیان مطرح شده است.

بر اساس آخرین آمار، حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ تا کنون فوت کرده‌اند. از این رو باید سهام آن‌ها بین وراث شان تقسیم و تسهیم گردد.

طی سال‌های اخیر وعده‌های زیادی پیرو راه‌اندازی سامانه‌ای مکانیزه برای تقسیم سهام متوفیان داده شده بود. اما در نهایت با اعلام مقاومت مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار، روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ از این سامانه رونمایی شد. وارثان با اطلاع از مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان، می‌توانند ابتدا درخواست خود را به صورت اینترنتی ارائه داده و سپس مدارک را به یکی از کارگزاری های مجاز برای اجرای فرایند تقسیم سهام، ارائه دهند.

با توجه به تعداد بالای دارندگان سهام عدالت که از سال ۱۳۸۴ تا کنون فوت شده‌اند، برای تشکیل پرونده یک جدول زمان‌بندی ارائه می‌شود. بنابراین وارثان باید طبق این جدول که بر اساس زمان فوت افراد تدوین شده، به سایت میراث مراجعه کرده و پرونده‌سازی را انجام دهند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array