در رویداد Microsoft Build اعلام شد: کمپانی مایکروسافت قصد دارد با ارائه ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی، دردسرهای توسعه و ساخت وبسایت‌ها را برای کاربران کاهش دهد.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، از دیروز دستیار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت به‌نام Copilot، به‌صورت آزمایشی در پلتفرم ساخت وبسایت این کمپانی به‌نام Power Pages به‌صورت پیش‌نمایشی و محدود در دسترس کاربران آمریکایی قرار گرفته است.

با دریافت داده‌های ورودی مناسب، دستیار Copilot قادر است محتوای متنی و فرم‌های مختلفی را تولید کند، چت‌بات ایجاد کرده و چیدمان کلی صفحه وب را تنظیم کند، محتوای تصویری تولید و ویرایش کند و همچنین تم‌های مناسب سایت را طراحی نماید.

به‌عنوان مثال، برای ایجاد یک فُرم، کافیست کاربران مدل فرم مدنظر خود و جزئیات لازم را برای این دستیار توضیح دهند. دستیار هوش مصنوعی Copilot نه‌تنها فرم موردنظر را ساخته، بلکه به‌صورت اتوماتیک‌ داده‌های back-end ضروری (مربوط به بخش سرور) را نیز به‌صورت جداولی ایجاد خواهد کرد. این جدول‌‌‌ها به کمک دستیار Copilot قابلیت ویرایش شدن، افزودن یا کاستن اطلاعات موردنظر را به‌صورت درون‌برنامه‌ای خواهند داشت.

سانگیا سینگ، نائب‌رئیس بخش Power Pages کمپانی مایکروسافت بیان کرد: “به عنوان سازنده وبسایت، شما قادر خواهید بود اطلاعات موردنیاز و جزئیات دلخواه خود را به “زبان طبیعی” (بدون نیاز به کد نویسی) با دستیار هوش مصنوعی Copilot مطرح کنید. این دستیار پیشنهاداتی در زمینه‌های طراحی صفحات وب، تولید محتوا و ایجاد داده‌های پیچیده بیزینسی به شما ارائه خواهد داد. شما می‌توانید از میان این پیشنهادات، موارد موردنظر خود را برگزیده و به ساختن وبسایت خود ادامه دهید.”

او ادامه داد: “دیگر نیازی نیست برای ساختن وبسایت از یک صفحه خالی شروع کرد.”

هوش مصنوعی

ساختن وبسایت با هوش مصنوعی

ساختن وبسایت به کمک ابزار هوش مصنوعی، ایده بدیع و جدیدی نیست، مخصوصاً در این برهه زمانی. ابزارهایی مانند ابزار Jasper قادرند وظایفی از جمله تولید محتوای تصویری و متنی، ایجاد چیدمان و غیره را مدیریت کنند. همچنین ابزارهای سازنده‌ای مانند Mixo قادرند با دریافت دستور ورودی صحیح، صفحات Splash ابتدایی (تصویری که هنگام بارگذاری یک برنامه یا بازی ظاهر می‌شود) را ایجاد کنند.

اما به گفته سینگ، کارایی ابزار Copilot در پلتفرم Power Pages، فراتر از ابزارهای موجود دیگر است. او به این نکته تاکید بسیاری دارد که استفاده از این ابزارهای مفید برای ایجاد وبسایت‌های اسپم و بیهوده، کار صحیحی نیست. اما کاربران می‌توانند با اتکا به توانایی‌های این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی، کار خود را تا بخش زیادی راحت‌تر کنند.

سینگ در این مورد اطلاعات بیشتری ارائه داد: “کاربران می‌توانند از طریق پلتفرم Power Pages به سه سطح از خدمات دسترسی داشته باشند:
مدل ابتدایی به نام no code (توضیح دادن جزئیات مدنظر در وبسایت به زبان طبیعی و بدون نیاز به کد نویسی)
مدل دوم، مدل low code (ویرایش طراحی وبسایت و چیدمان به کمک ابزارهای استودیوی طراحی)
مدل سوم، مدل pro code (ساختن وبسایت به‌صورت پیشرفته به کمک چارچوب‌های معمول و معیار در این زمینه)”

او ادامه داد: “بهره‌گیری از قابلیت‌های دستیار Copilot در محیط پلتفرم Power Pages دستاوردی انقلابی محسوب می‌شود. زیرا ساختن یک وبسایت تخصصی به‌وسیله زبان مادری و بدون نیاز به کدنویسی، اتفاقی است بی‌نظیر در جهان محسوب می‌شود.”

البته شایان ذکر است که با توجه به کاربرد آن وبسایت و دامنه آن، استفاده از ابزار هوش مصنوعی زایا ممکن است شامل ریسک‌هایی نیز باشد. اگر هدف اصلی کاربر این نباشد، استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا ممکن است منجر به ایجاد متونی نادرست و نامناسب شود. و اگر دائماً نظارت دقیقی بر آن صورت نگیرد، ممکن است از کنترل خارج شده و باعث ایجاد دردسر شود.

روند نظارتی بر خروجی Copilot

سینگ در رابطه با موارد امنیتی و نظارتی این اطمینان‌خاطر را داد که دستیار Copilot واقع در پلتفرم که از مدل GPT-3.5 قدرت می‌گیرد، دارای چارچوب‌ها و قوانینی است که از اتفاقات ناگوار جلوگیری خواهد کرد.

نائب‌رئیس بخش Power Pages، سانگیا سینگ گفت: “ما اطلاعات ورودی و داده‌های کاربران و همچنین پیشنهادات ارائه‌شده توسط Copilot را از فیلترهای امنیتی و نظارتی بسیاری عبور می‌دهیم و سپس پیشنهادات تایید شده را به کاربر نمایش خواهیم داد.”

او ادامه داد: “اگر پیشنهادات ارائه شده توسط Copilot نامربوط یا نامناسب باشند، گزینه “گزارش دادن خروجی نامربوط تولید شده توسط هوش مصنوعی زایا” به راحتی و از طریق دکمه‌ای مخصوص در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. کاربران می‌توانند با گزارش چنین مواردی و بازخورد دادن به اعضای تیم توسعه‌دهنده، ما را در خدمات‌رسانی بهتر و باکیفیت‌‎‌تر یاری کنند.”

سینگ به‌عنوان نکته پایانی، مورد مهمی را برای کاربران شفاف‌سازی کرد. به گفته او، قابلیت Copilot واقع در پلتفرم Power Pages، ابزاری خودکار و اتوماتیک برای ساخت و توسعه وبسایت نیست. بلکه Copilot دستیار هوش مصنوعی انسان‌ها برای ساختن وبسایت مدنظرشان محسوب می‌شود و دقیقاً به همین دلیل نام آن Copilot (کمک خلبان) است. سازنده وبسایت از این دستیار درخواست ارائه پیشنهاداتی برای ساختن یک وبسایت تخصصی را می‌کند و Copilot نیز در تمامی قدم‌های این مسیر، سازنده را همراهی خواهد کرد.

سینگ بر این نکته تاکید کرد که دادن “اختیار تام” به سازنده‌ها و قابلیت کنترل کردن تمامی مراحل توسط آنها، اهمیت فراوانی برای مایکروسافت دارد. به کمک این ویژگی، سازنده‌ها توانایی ویرایش، حدف و یا اعمال پیشنهادات ارائه شده توسط Copilot را خواهند داشت.

منبع: TechCrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array