به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، تشکیل یک تیم با بهترین عملکرد ممکن، یکی از کلیدی‌ترین اولویت‌های یک استارتاپ در روزهای اولیه است. یافتن و به‌کارگیری مستعدترین کارکنان که تمایل دارند به شما بپیوندند، برای حفظ پایداری و تضمین رشد بیزینس شما در بلندمدت ضروری است.

در دهه گذشته، روش‌های قدیمی کارفرمایان برای راضی نگه‌داشتن و فراهم کردن امکانات لازم برای کارکنان تغییرات زیادی کرده‌است. راه‌های بسیاری برای جلب رضایت کارمندان وجود دارد، اما درنهایت این روش‌ها باید با طرز فکر و قوانین کمپانی همسو و سازگار باشند.

در ادامه، چهار عامل مهم در جلب رضایت کارکنان را شرح خواهیم داد.

 

1 – تاثیر چشمگیر سیستم کاری منعطف

در دنیای امرزه، تعادل بین زندگی کاری و زندگی شخصی اهمیت بسیاری برای کارکنان دارد. زندگی شخصی و مسئولیت‌هایی که به عهده‌ آنهاست باید در ساعات کاری آنها بگنجد و هیچ‌یک از این دو نباید با دیگری تداخل داشته باشد.

فراهم کردن ساعات کاری انعطاف‌پذیر از همان ابتدای کار، به کارمندان این امکان را می‌دهد که روز کاری را بر اساس ساعات دلخواه خود شروع کرده و به پایان برسانند و در طول روز هر زمانی که نیاز داشتند استراحت کنند.
همچنین چنین قابلیتی باعث بوجود آمدن و تقویت اعتماد بین اعضای تیم نیز می‌شود. کارمندان توانایی مدیریت مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی در کنار انجام وظایف شغلی خود را دارد. ساعات کاری منعطف به کارمندان اجازه می‌دهد که روز کاری خود را بر اساس اولویت‌ها برنامه‌ریزی کرده و به آن رسیدگی کنند.

علاوه بر تدوین و ارائه ساعات کاری منعطف، فراهم کردن مرخصی‌های منعطف نیز تاثیر بسزایی در جلب رضایت کارمندان و درنتیجه کسب نتایج بهتر و نیروی کار مفیدتر خواهد داشت.
یکی دیگر از قدم‌های مفیدی که صاحبان استارتاپ‌ها می‌توانند در این راه بردارند، ارائه مرخصی‌های منعطف و دلخواه برای کارمندان است.

به‌این صورت که برای گرفتن مرخصی و فاصله‌گرفتن از وظایف شغلی نیازی به اجازه گرفتن و تاییدیه مافوق نباشد و کارمندان هنگامی که نیاز به استراحت دارند، مانعی بر سر راه خود نیابند.

همچنین مرخصی با حقوق از موارد مفیدی در این زمینه است که اگر به درستی ارائه شود، به کارمندان این آزادی عمل را می‌دهد که بدون ایجاد تاثیر منفی در نتایج نهایی کمپانی، به استراحت بپردازند.

شایان ذکر است که باید قوانین مخصوص به استارتاپ خود را در این باره وضع کنید و به گوش کارمندان برسانید. مثلاً حداقل تعداد روزهای مرخصی را برای جلوگیری از کار بیش‌ازحد افراد تعیین کرده و تصویب کنید. یا کارکنان برای مرخصی‌های طولانی‌تر ملزم به اطلاع‌رسانی زودتر از موعد باشند تا از عدم حضور همه اعضای یک تیم در یک بازه زمانی مشابه و افت عملکرد کمپانی جلوگیری شود.

 

تیم

 

2 – اهمیت دادن به بازخورد و نظرات کارکنان

ایجاد محیط کار‌ی‌ای که کارمندان در آن بتوانند آزادانه از یکدیگر انتقاد کنند و یا بازخورد خود را ارائه دهند، ابزار قدرتمندی برای ساختن تجربه‌کاری خوب و بهبود عملکرد در سطح جهانی است.
کارمندان علاقه دارند که مهارت‌های خود را ارتقا داده و معمولاً تمایل دارند در مجموعه‌ای کار کنند که به نظرات و عقاید آنها اهمیت داده می‌شود.

نکته کلیدی در این مقوله، تدوام و استمرار آن است. برای اینکه بازخوردها تاثیر حداکثری داشته باشند، باید مرتب و مدوام در دسترس باشند. ترتیب دادن جلسات ماهانه یا سه‌ماهه شروع خوبی است.

بازخوردهای ارائه‌شده باید قابل اجرا، مشخص و به روشی شفاف ارائه شوند. این به مدیران و کارمندان کمک می‌کند که نقاط قوت خود را شناسایی کرده و به مواردی که نیاز به بهبود دارند نیز رسیدگی کنند.
وقتی به کارمندان این حس القا شود که صاحب و مالک شغل خود هستند، احتمال اینکه با تمرکز و توجه بیشتری وظایف خود را انجام دهند بالاتر می‌رود.

همچنین مهم است که مدیران به خاطر داشته باشند که از عملکردهای مفید کارکنان خود قدردانی به عمل آورده و یا در صورت نیاز به آنها پاداش دهند. زیرا چنین تعاملی یکی از عوامل کلیدی جلب رضایت کارکنان در بلندمدت محسوب می‌شود.

 

در بخش دوم این مقاله، دو عامل مهم دیگر را بررسی خواهیم کرد.

منبع: eu-startups

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array