به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از یوتودی، طی کمتر از سه هفته آینده، بلاکچین‌هایی که بر پایه فناوری OP Stack آپتیمیزم (Optimism) ساخته شده‌اند، شاهد ارتقای Ecotone خواهند بود. انتظار می‌رود این به‌روزرسانی روز بعد پس از فعال‌سازی شبکه اصلی دنکان (Dencun) در بلاکچین اتریوم اجرا شود و قرار است blobs و EIP 4844 را به یکی از مهم‌ترین شبکه‌های لایه دوم ماشین مجازی اتریوم (EVM L2) وارد کند.

کاهش 100 برابری کارمزدها در بستر آپتیمیزم

طبق بیانیه رسمی منتشر شده توسط اُپی لبز (OP Labs)، به‌روزرسانی Ecotone ساعت 12:01 بامداد به وقت UTC روز 14 مارس 2024 (24 اسفند) در اکوسیستم آپتیمیزم پیاده‌سازی خواهد شد. این ارتقا، EIP 4844 یا “Proto-Danksharding” را به بلاکچین‌های لایه اصلی OP وارد می‌کند. به این ترتیب، اپراتورهای گره باید نرم افزار خود را ارتقا دهند.

توییت آپتیمیزم

طبق این اطلاعیه، لازم است که اپراتورهای گره پس از فعال‌سازی Ecotone به اِند پوینت‌های جدید متصل شوند، پس از آن، تراکنش‌های دسته‌ای به صورت 4844 blobs ارسال می‌شوند و blobsها فقط از نودهای زنجیره بیکن (Beacon) قابل بازیابی خواهند بود.

این Blobها نمونه‌هایی از داده‌های کاملاً جدیدی را نشان می‌دهد که قرار است همزمان با ارتقای دنکان (Cancun-Deneb) در شبکه اتریوم (ETH) در اواسط ماه مارس معرفی شوند. همانطور که قبلاً هم گزارش شد، توسعه دهندگان اتریوم روز سیزدهم مارس (23 اسفند) را به عنوان تاریخ نهایی فعال‌سازی شبکه اصلی دنکان معرفی کرده‌اند. این به‌روزرسانی، لجستیک داده‌های اتریوم (ETH) را از نظر منابع کارآمدتر خواهد کرد. آنگونه که گفته می‌شود، لایه‌های دوم برتر، بزرگترین ذینفعان طرح جدید خواهند بود.

ارتقای آپتیمیزم

تیم ولودروم فایننس (Velodrome Finance)، یکی از پیشرفته‌ترین پروتکل‌های امورمالی غیرمتمرکز (دیفای) در بستر آپتیمیزم، در مورد انتظارات خود از فعال‌سازی آینده Ecotone اینگونه می‌گوید:

«روز 14 مارس، تراکنش‌ها در بستر آپتیمیزم بسیار ارزان‌تر خواهد شد. EIP-4844 بلافاصله در زنجیره های OP stack مستقر می‌شود و کارمزدهای L2 را بین 10 تا 100 برابر برای کاربران کاهش می‌دهد. برای یک دوره جدید در آپتیمیزم آماده شوید.»

 به گفته پلتفرم ردیاب L2Fees، روز 24 فوریه (5 اسفند) شبکه آپتیمیزم چهارمین رول‌آپ L2 ارزان در شبکه بلاکچین اتریوم (ETH) بوده است.

تحولات شبکه اتریوم بعد از به‌روزرسانی دنکان

در حال حاضر، ارسال اتریوم (ETH) از طریق شبکه آپتیمیزم فقط 0.14 دلار هزینه دارد و فقط zkSync و Loopring نقل و انتقالات مقرون به صرفه‌تری نسبت به این لایه ارائه می‌دهند. از نظر کل ارزش قفل شده (TVL)، آپتیمیزم دومین لایه دوم (L2) بزرگی محسوب می‌شود که 26 درصد از رقم خالص وجوه قفل شده در این بخش را به خود اختصاص داده است.

در همین حال، جامعه توسعه دهندگان اتریوم به بحث در مورد مراحل بعدی پیشرفت EVM پرداخته است. اتریوم (ETH) با جایگزینی calldataهای فشرده فضای بلوک با حباب‌ها (blobs) در طول به‌روزرسانی دنکان، قرار است به سمت مرحله Surge در نقشه راه بلندپروازانه خود حرکت کند. با آغاز هاردفورک الکترا (Electra)، این شبکه یک گام دیگر به مراحل بعدی پیشرفت خود یعنی Verge، Purge وSplurge نزدیک می‌شود. انتظار می‌رود هاردفورک الکترا در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 فعال شود و به محض ورود، سپرده‌های اعتبارسنجی را بهبود بخشیده و قوانین عملکردهای لایه اجرا را تغییر دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: U.TUDAY

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array