ایران دکونومی: سقف شیشه‌ای که زنان، نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا با آن مواجه هستند، فرصت‌های نابرابری در مقایسه با مردان است که در بازار کار با آن مواجه می‌شوند. اگر همین اکوسیستم استارتاپی کشور را در نظر بگیریم، تعداد زنانی که فاندر هستند شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد و همین موضوع در خصوص مدیران و مدیران ارشد نیز صدق می‌کند.

ممکن است در کلام یا حتی در اسناد، چیزی در خصوص این که مانعی برای فعالیت زنان وجود ندارد، به چشم بخورد، اما در عمل و اجرا قضیه کاملاً متفاوت است. حتی اگر توانایی‌های برابری بین زن و مرد برای پوزیشنی مدیریتی باشد، باز ترجیح به انتخاب یک مرد است. در فضای استارتاپی که گاهی جلسات در محل‌های مختلفی مثل کافه، استخر و… برگزار می‌شود، قطعاً مدیران ترجیح می‌دهند، دیگر مدیران ارشدشان مرد باشد تا بتوانند در این جلسات آن‌ها را همراهی کنند.

زنان مستقل دختران حلزونی

این مشکلات باعث شده که زنان، به دنبال جایگاهی به نام «زنان مستقل» بگردند و با افزایش توانایی‌های خود، پا به عرصه رقابت با مردان بگذارند. این نیز باعث شد تا زنان با تلاش بسیار بیشتری، توانایی‌های خود را افزایش دهند و این بار نیز با شرایط نابرابری که در آن توانایی زنان بیشتر بود، مقابل مردان قرار بگیرند.

همین قضیه رقابت باعث شده تا استرس زیادی به زنان وارد شود و اگرچه باز هم به صورت کامل نتوانستند در جایگاه‌های برابر قرار بگیرند، اما مسیر سختی برای موفقیت در پیش گرفتند و این در حالی‌ست که هنوز هم بسیاری از مردان (به خصوص در ایران) به توانایی زنان باور ندارند. مسلم است که این تلاش‌های بی‌وقفه، دو نتیجه بیشتر در بر ندارد؛ یا کنار کشیدن زنان از اهداف مدیریتی و یا فرسودگی به مرور زمان.

زنان مستقل تبدیل به دختران حلزون می‌شوند

اما نسل Z، مثل دیگر رویکردهای منحصر به فرد خود نسبت به دیگر نسل‌ها، نگاهی برابر به جنسیت دارد و زنان این نسل، ترجیح می‌دهند که «دختر حلزونی» باشند.

دختر حلزون، اصطلاحی است که در آن روندی در پیش گرفته می‌شود که زنان زندگی آرام‌تر، شادتر و مراقبت از خود بر فرهنگ شلوغی و کار بیش از حد ترجیح می‌دهند.

سینا لودبی، صاحب فروشگاه آنلاین صنایع دستی Hello Sisi سپتامبر امسال، در مقاله‌ای به تشریح این اصطلاح پرداخت و نوشت: «یک دختر حلزون وقت خود را صرف می‌کند و خلق می‌کند. سرعتی که همه چیز در جهان منتشر می‌شود سریع‌تر می‌شود، اما او اهمیتی نمی‌دهد. او مسابقه خود را می‌دود، و شاید این مسابقه را ببرد، اما بعد به خود می‌گوید: جایی نمی‌روی جز خانه برای استراحت.»

زنان مستقل دختر حلزونی

میشل پی‌کینگ، یکی از مدیران سابق نتفلیکس و نویسنده «چگونه کار می‌کند؟» در این خصوص گفته است: «بسیاری از ایده‌های موفقیت زنان، ذاتاً زن‌ستیزانه هستند، زیرا با گفتن اینکه زنان برای پیشرفت در کار باید بیشتر تلاش کنند یا بیشتر باشند، در واقع به آن‌ها می‌گوید که برای شروع به اندازه کافی خوب نیستند.»

او اضافه کرد: «روند دختر حلزونی نمونه دیگری از کارمندانی است که می‌خواهند فرهنگ شلوغی یا فرهنگ‌های سمی در محل کار را که آن‌ها را تشویق می‌کند ساعت‌های طولانی کار کنند، همیشه سرکار باشند و با مدیران ضعیف مدارا کنند، کنار بگذارند.»

اگرچه انتخاب سبک زندگی دختر حلزونی ممکن است لذت بخش‌تر باشد، اما می‌تواند منجر به عواقب مالی یا سایر عواقب بعدی شود. همچنین، نمی‌توان در خصوص رویکرد دختر حلزون در نسل Z، تلاش‌های نسل قبل را برای برابری جنسیتی نادیده گرفت، چرا که همان تلاش‌ها بود که ذهنیت برابری را برای این نسل ساخت و حالا انتخاب رویکرد را پیش رویشان قرار داده است.

کانال یوتیوب ایران‌دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array