به گزارش ایران دکونومی، فرایند ثبت نام راهپیمایی اربعین معمولا از اول محرم آغاز می شود. افرادی که به صورت قطعی تصمیم به ثبت نام پیاده روی اربعین داشته باشند، باید در اسرع وقت به سامانه مدیریت اربعین حسینی (ع) مراجعه کرده و مراحل لازم را پشت سر بگذارند.

سایت ثبت نام اربعین 1403

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، ثبت نام اربعین امسال در سامانه سماح به نشانی تارنمای samah.haj.ir انجام می شود.

بیمه اربعین 1403

لازم به ذکر است که بیمه اربعین اجباری بوده و بیمه زائران در قالب سه بسته ۸۰ و ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومانی ارائه می شود و متقاضیان ثبت نام پیاده روی اربعین بنابر تمایل خود ملزم به انتخاب یکی از این سه بسته می باشند. (مبالغ این بسته ها با احتساب مبلغ ۲۰ هزار تومان بابت جبران هزینه های خدمات درمانی جمعیت هلال احمر است)

در بسته اول پوشش غرامت فوت به هر علت ۱۰۰ میلیون تومان و غرامت فوت در اثر حادثه ۷۰۰ میلیون تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۰ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در بسته دوم پوشش غرامت فوت به هر علت ۱۵۰ میلیون تومان و غرامت فوت در اثر حادثه ۸۵۰ میلیون تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه تا سقف ۸۵۰ میلیون تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۲ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در بسته سوم پوشش غرامت فوت به هر علت ۲۰۰ میلیون تومان و غرامت فوت در اثر حادثه یک میلیارد تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه تا سقف یک میلیارد تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۵ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اربعین ۱۴۰۳

علاقه مندان به ثبت نام اربعین ۱۴۰۳ باید در بازه زمانی اعلام شده به سامانه مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه یا سماح مراجعه نموده و نام نویسی شان را انجام دهند. نکته قابل توجه در این رابطه، آگاهی از شرایط لازم جهت ثبت نام می باشد. زیرا برای انجام این فرایند یک سری شرایط تعیین شده و تنها افراد واجد شرایط امکان نام نویسی و دریافت روادید را خواهند داشت.

  • شماره موبایل به نام متقاضی
  • کد ملی متقاضی
  • تاریخ دقیق تولد متقاضی
  • شماره گذرنامه متقاضی (این مورد اختیاری است)
  • تاریخ انقضای گذرنامه (این مورد اختیاری است)
  • درج مرز خروجی و ورودی متقاضی
  • درج زمان اعزام و بازگشت متقاضی
  • نوع وسیله نقلیه انتخابی برای عزیمت

توجه داشته باشید که ثبت نام شما تنها زمانی کامل شده است که حق بیمه را پرداخت کرده و کد رهگیری دریافت کرده باشید.

شرایط ثبت نام اربعین 1403 چیست؟

  • متقاضیان باید دارای گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار باشند. اگر چه امکان استفاده از گذرنامه موقت و پاسپورت ویژه محرم هم فراهم شده و در صورت تمایل، زائران می توانند با این نوع گذرنامه ها ورود و خروج از مرز را انجام دهند.
  • داوطلبان ثبت نام اربعین ۱۴۰۳ باید شماره تلفن همراه دقیق خود را در سامانه سماح وارد کنند. چرا که این شماره موبایل در ارتباط با هم گروهی ها و پیگیری امور گمشدگان تاثیر زیادی خواهد داشت.
  • آن دسته از زائران که قصد عزیمت به صورت گروهی را دارند، ترجیحا باید به صورت گروهی هم در سامانه نام نویسی کنند. در این شیوه ثبت نام یک نفر به عنوان سرگروه انتخاب شده و اطلاعات سایر اعضاء را هم وارد خواهد کرد.
  • با توجه به تعداد زیاد متقاضیان ثبت نام پیاده روی اربعین و محدودیت امکانات جهت ارئه خدمات به زائران، ستاد اربعین کشور از شرکت کنندگان تقاضا داشته تا برنامه بازگشت خود را نهایتا ظرف یک هفته از تاریخ خروج، تنظیم نمایند.
  • علاقه مندان به حضور در مراسم راهپیمایی اربعین باید از شرایط بیمه و تعهدات آن اطلاع کاملی پیدا کرده و با مراجعه به سامانه مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه، ثبت نام بیمه را انجام دهند.
  • متقاضیان ثبت نام اربعین ۱۴۰۳ باید دستورالعمل های بهداشتی، توصیه های کنسولی و امنیتی، آموزش ها و موارد این چنینی دیگر را که از طریق سایت سماح و راه های ارتباطی دیگر منتشر می شوند را به صورت کامل مطالعه نمایند.
  • بعد از به پایان رسیدن نام نویسی در سامانه مربوطه، ترجیحا باید کارت شناسایی چاپ شده و در طول سفر همراه زائران باشد. هم چنین، بارکد (QRcod) تولید شده باید به تعداد اعضای گروه چاپ شده و به وسایل همراه از جمله کیف های کولی چسپانده شود. این موضوع تاثیر قابل توجهی در پیگیری امور گم شدگان داشته و حین ثبت نام پیاده روی اربعین باید به آن دقت شود.
  • در صورت تعیین هر گونه محدودیت از سوی دولت عراق جهت تشرف به زیارت اربعین، اطلاع رسانی های لازم از طریق سامانه سماح به نشانی my.haj.ir انجام می گیرد.

بیمارانی که از تشرف به عتبات در ایام اربعین منع شداند

این دسته از افراد و بیماران شامل موارد زیر می باشند:

بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام.
بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند.
بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته.
بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی.
بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند.
بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند.
بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند.
بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده.
افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر باشند (بالاخص بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی).
افرادی که دارای بیماری حاد تب دار می باشند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماری های تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد.

اربعین برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

زنان باردار.
سالمندان بالای ۶۵ سال.
افراد دارای بیماری های زمینه ‌ای صعب العلاج.
افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده.
افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده.
افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰.
افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی.
افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی درمانی می باشند.

برای اربعین از کدام مرزها می توان از کشور خارج شد؟

تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، چزابه و شلمچه

آیا امکان ویرایش تاریخ خروج از مرز بعد از ثبت نام اربعین وجود دارد؟

در صورتی که وجه مربوطه پرداخت شده باشد امکان ویرایش وجود ندارد و شما تنها می توانید از سفر انصراف داده و مجددا ثبت نام کنید.

در صورت گم شدن رسید ثبت نام چه کنیم؟

باید مجددا وارد سامانه مدیریت اربعین شوید و رسید ثبت نام خود را مجددا دریافت کنید.

در هنگام ثبت نام پیغام « اطلاعاتی از ثبت احوال دریافت نشد » مشاهده می شود اشکال چیست؟

احتمالا تاریخ اعتبار کارت ملی شما به پایان رسیده است.

نکات مهم پیش از ثبت‌نام

زائران توجه داشته باشند که خروج از مرز به قصد زیارت اربعین مشروط به داشتن گذرنامه معتبر است و آن دسته از متقاضیان که فاقد گذرنامه معتبر هستند از هم‌اکنون برای دریافت گذرنامه اقدام‌ کنند. همچنین زائران گرامی قبل از شروع ثبت نام تاریخ رفت و برگشت، نوع وسیله نقلیه جهت عزیمت تا مرز و مرز خروجی و مرز ورودی خود را تعیین و در ثبت اطلاعات دقت کنند.

بنا بر مصوبه ستاد مرکزی اربعین، همه زائران باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و مبلغ ۲۰ هزار تومان هم به منظور جبران هزینه‌های ارائه خدمات درمانی جمعیت هلال احمر پرداخت کنند.

بدین‌ منظور بیمه زائرین در قالب 3 بسته متنوع با پوشش‌های مالی متفاوت در نظر گرفته شده است و حق بیمه هر یک از بسته‌ها با احتساب سرانه مربوط به خدمات درمانی جمعیت هلال احمر با قیمت‌های ۸۰،۰۰۰، ۹۰،۰۰۰ و ۱۰۰،۰۰۰ تومان است که هر یک از زائران باید بنا به تمایل خود الزاما یکی از پوشش‌های بیمه‌ای را انتخاب و با پرداخت هزینه مربوطه ثبت‌نام خود را در سامانه سماح تکمیل کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array