به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از انتشار گزارش بلومبرگ مبنی بر اینکه تسلا رونمایی از روبوتاکسی‌‎های (Robotaxi) خود را دو ماه به تاخیر انداخته است، سهام این شرکت خودروسازی (TSLA ) روز پنجشنبه، جلسه معاملاتی خود را با حدود 8 درصد کاهش به اتمام رساند.

بلومبرگ روز گذشته به نقل از منابع آگاه مدعی شد در حالی که تسلا قبلاً اعلام کرده بود روباتاکسی خود را روز 8 آگوست معرفی می‌کند، این اتفاق را به ماه اکتبر موکول کرده است. تسلا قصد دارد با این کار به تیم توسعه دهنده خود اجازه دهد زمان بیشتری برای ساخت نمونه‌های اولیه داشته باشند.

سهام تسلا

ریزش روز پنجشنبه سهام TSLA به دنبال افزایش 11 روزه‌ای اتفاق افتاد که با گزارش درآمد بهتر از حد انتظار این شرکت در سه ماهه دوم سال آغاز شده بود. این جهش 11 روزه، ضرری که سهام تسلا در این سال تجربه کرده بود را از بین برد. هرچند با ریزش روز گذشته، سهام این شرکت دوباره به محدوده منفی سال 2024 بازگشت. منفی شدن سودآوری سهام تسلا به عواملی مثل کاهش فروش، فرسودگی خطوط تولید خودروهای برقی و افزایش رقابت در چین نسبت داده می‌شود.

وعده چند ساله تسلا برای ساخت روبوتاکسی‌ها

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، سال‌هاست که به سهامداران قول ساخت روباتاکسی‌ها را داده است. در سال 2015، او گفت که خودروهای تسلا در عرض سه سال به «استقلال کامل» خواهند رسید. در سال 2016، ماسک گفت که این شرکت می‌تواند یکی از خودروهای خود را تا پایان سال بعد بدون نیاز به هیچ گونه مداخله انسانی به بازارهای بین‌المللی وارد کند.

این وعده‌های پوچ تا سال 2019 ادامه یافت، تا این که ماسک در نشستی با سرمایه‌گذاران نهادی این شرکت گفت که تسلا در سال 2020 یک میلیون روبوتاکسی در جاده‌ها خواهد داشت. با تمام این صحبت‌ها، این شرکت هنوز حتی یک دستگاه خودروی رباتی یا وسیله نقلیه خودران شبیه به آن را نیز معرفی نکرده است. این درحالی است که شرکت‌های رقیب مثل Waymo و Cruise متعلق به جنرال موتورز، محصولات خود را به وسایل نقلیه خودکار “سطح 3” مجهز کرده و در این زمینه از این شرکت مشهور خودروسازی پیشی گرفته‌اند.

ناگفته نماند که حتی پس از رونمایی نمی‌توان انتظار داشت این محصول به این زودی به تولید انبوه برسد چراکه تسلا، معمولاً بعد از «رونمایی»، تاریخ بعدی برای عرضه تجاری یک محصول جدید را پیش‌بینی نمی‌کند. به عنوان مثال، این خودروساز کامیون سنگین تمام برقی خود یعنی Semi را سال 2017 رونمایی کرد ولی روند تحویل آن تا دسامبر 2022 آغاز نشد.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array