به گزارش ایران دکونومی، هرچند معاون اول رئیس جمهور در خصوص فروش آنلاین دارو، موافقت خود را اعلام کرده است، اما سازمان غذا و دارو همچنان این نوع فعالیت را غیرقانونی می‌داند. کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال هم در انتظار صدور این مجوز و تعیین وضعیت هستند.

محمد مخبر، معاون اول، در گفتگو با صدا و سیما اظهار داشت: «موافق این هستیم که به صورت نرم‌افزاری خدمات به مردم داده شود، منتها چون حساسیت در حوزه سلامت بالاست نگرانی‌هایی وجود دارد که باید این فرایندها و نظارت‌ها به‌دقت صورت گیرد تا بتوانند این کار را انجام دهند. ما اصرار داریم این اتفاق بیفتد.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز توضیح داد: «این کار از طریق داروخانه‌ها باید انجام بگیرد؛ یعنی نظارت باید روی داروخانه‌ها باشد.»

کمی قبل‌تر، سازمان غذا و دارو، از لغو مجوز صادر شده از هیئت مقررات زدایی توسط معاون اول رئیس جمهور به عنوان تنظیم‌گر بازار خبر داده بود.

و این درحالیست که به عقیده حقوقدانان، تنها هیئت عمومی دیوان عدالت اداری حق ابطال این مجوز را دارد، نه نهاد یا شخصی دیگر.

براساس مصوبه هیئت مقررات زدایی، کلیه پلتفرم‌های دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکار اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو به مصرف‌کننده نهایی فعالیت کنند و نیاز به اخذ مجوز جدید ندارند.

فعالین سلامت دیجیتال، همیشه دغدغه سازمان مشخصی به عنوان متولی را داشته‌اند و در حال حاضر، اختلاف هیئت مقررات زدایی و سازمان غذا و دارو که زیر نظر وزارت بهداشت هستند، فعالیت‌های توزیع آنلاین دارو را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. این اختلاف‌ها پس از اعلام اینکه سازمان غذا و دارو در صدد پس گرفتن شکایت خود علیه این پلتفرم‌هاست همچنان ادامه پیدا کرد.

توقف فعالیت سلامت دیجیتال در کشور درحالیست که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری تیرماه ۱۴۰۲ از این وزارتخانه خواسته بود بدون نیاز به دریافت مجوز جدید هرچه زودتر ساز و کار فعالیت بخش خصوصی در حوزه پلتفرم‌های سلامت‌ دیجیتال را تعیین وضعیت کند.

رفتار دوگانه این وزارتخانه زمانی آشکار می‌شود که نامه رئیس سازمان غذا و دارو به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در آبان ۱۴۰۱ نشان داد که مجوز توزیع دارو به شکل آنلاین به بیمه دی اعطا شده است و این سازمان تنها با فعالیت پلتفرم‌های دیگر توزیع دارو مخالف است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array