به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پیش‌بینی می‌شود تولید و فروش زغال سنگ تا پایان سال 2023 به بالاترین حد تاریخی خود برسد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش خود با عنوان «زغال سنگ 2023» اعلام کرد که تقاضای جهانی برای زغال سنگ امسال به بالاترین حد تاریخی خود خواهد رسید.

این سازمان پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی سوخت تا پایان سال 2023 حدود 1.4 درصد افزایش یافته و برای اولین بار از 8.5 میلیارد تن فراتر رود که عمدتاً به دلیل افزایش مصرف زغال سنگ در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه است. به عنوان مثال، انتظار می‌رود که تقاضای هند و چین به ترتیب 8 و 5 درصد رشد کند که عمدتاً ناشی از تقاضای رو به رشد برای برق در میان تولید ناکافی انرژی آبی است.

از سوی دیگر، تولید سوخت فسیلی نیز در سال جاری (2023) به بالاترین حد تاریخی خود خواهد رسید. انتظار می‌رود که چین، هند و اندونزی (سه تولیدکننده بزرگ زغال سنگ که 70 درصد از عرضه جهان را به خود اختصاص می‌دهند) به طور مشترک تولید خود را به بیش از 2.5 میلیارد تن برسانند. به این ترتیب، تجارت جهانی زغال سنگ احتمالاً رکورد جدیدی را ثبت کند که ناشی از رشد قوی در آسیا است.

با این حال، انتظار می‌رود از سال آینده (2024)، استفاده از زغال سنگ به ویژه در اقتصادهای پیشرفته و در بحبوحه گسترش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یابد. به گفته آژانس، انتظار می‌رود استفاده رو به رشد از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه در چین قابل توجه باشد؛ چرا که این کشور در حال حاضر بیش از نیمی از تقاضای جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است که تا سال 2026، آژانس بین‌المللی انرژی شاهد کاهش 2.3 درصدی تقاضای جهانی زغال سنگ در مقایسه با سال 2023 خواهد بود. پیش‌بینی شده است که این کاهش ساختاری ناشی از گسترش عظیم و پایدار فناوری‌های انرژی پاک باشد.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array