به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مرورگر Edge کمپانی مایکروسافت موفق شد برای اولین بار به رکورد جدیدی دست یابد و بیش از 12% از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

وبسایت Statcounter به‌صورت ماهانه عملکرد مرورگرهای مختلف را بررسی و در قالب یک گزارش منتشر می‌کند. حالا براساس آمار اخیر منتشر شده توسط این وبسایت (گزارش دسامبر 2023)، مرورگر Edge (اِج) رکورد جدیدی را ثبت کرده، مرورگر Safari (سافاری) رو به نزول است و مرورگر محبوب Chrome (گوگل‌کروم) همچنان در صدر یکه‌تازی می‌کند.

مایکروسافت Edge که در تاریخ مِی 2023 (اردی‌بهشت – خرداد 1402) رتبه دوم را به سافاری واگذار کرده بود؛ حالا مجدداً دومین مرورگر دسکتاپ محبوب میان کاربران است. مایکروسافت Edge در سال گذشته از منوی جدید اشتراک‌گذاری خود نیز رونمایی کرده بود.
Edge موفق شد در آخرین ماه سال 2023 میلادی سهم خود از بازار را از 11.23% به 11.9% افزایش دهد. این رکورد بی‌سابقه نمایانگر بهترین عملکرد مرورگر کمپانی مایکروسافت در زمان فعالیت خود می‌باشد.
نسخه دسکتاپ این Edge برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک (macOS) و همچنین لینوکس (Linux) در دسترس کاربران است.

از طرفی دیگر، مرورگر سافاری کمپانی اپل تنها مروگر دسکتاپی این گزارش است که در هیچ سیستم‌عامل دیگری فعالیت ندارد. در ماه گذشته، سهم سافاری از بازار شاهد افت شدیدی بود و از 13.3% به 8.96% سقوط کرد.
اطلاعاتی درباره دلیل این نزول چشمگیر وجود ندارد، اما در هرصورت سافاری با افت رتبه خود در میان مرورگرهای محبوب دسکتاپ، یک قدم به فایرفاکس (FireFox) با 7.62% از سهم بازار نزدیک شده است.

مرورگر محبوب گوگل‌کروم نیز همچنان انتخاب اول میان بخش اعظم کاربران دسکتاپ می‌باشد. سهم گوگل‌کروم از بازار بیش از 65.23% می‌باشد که در دسامبر سال 2023 بیش از 3.17% نیز افزایش یافته است. این مرورگر در سال 2023 امکانات بسیاری را به کاربران خود ارائه داده بود و به خاطر سرعت بالا، راحتی در استفاده و همچنین امکان دسترسی به انبوهی از افزونه‌ها در میان مردم شناخته شده است. گوگل کروم به دلیل دسترسی آسان به دیگر خدمات ارائه شده توسط گوگل، از جمله سرویس ایمیلی جیمیل، Google Drive و Google Doc نیز معروف شده است.

خدمات چت‌بات هوش مصنوعی Bing (که حالا به Copilot تغییر نام یافته است)، در سال گذشته هم به گوگل‌کروم و هم به سافاری افزوده شده بود. همچنین، کروم علاوه‌بر رونمایی از محبوب‌ترین افزونه‌های خود در سال 2023، نسخه جدیدی از فروشگاه وب خود را با بازطراحی رابط کاربری جدید (به زبان Material You) در اختیار کاربران قرار داده بود.

در نهایت، اوپرا (Opera) با سهم 3.8% خود از بازار، آخرین نام در لیست 5 مرورگر محبوب میان کاربران دسکتاپ می‌باشد. Opera One در سال گذشته به دستیار هوش مصنوعی Aria که بر اساس ChatGPT توسعه داده شده، مجهز شده بود.

مرورگر

لیست مرورگرهای محبوب دسکتاپ و سهم آنها از بازار

1- گوگل‌کروم : 65.23%
2- مایکروسافت اِج: 11.9%
3- اپل سافاری: 8.96%
4- موزیلا فایرفاکس: 7.62%
5- اوپرا: 3.8%

لیست مرورگرهای محبوب موبایلی و سهم آنها از بازار

1- گوگل‌کروم: 64.93%
2- اپل سافاری: 24.71%
3- سامسونگ اینترنت: 4.48%
4- اوپرا: 2.28%
5- UC (یوسی): 1.48%

Edge مایکروسافت با اینکه در لیست 5 مرورگر محبوب موبایلی نیست؛ اما هم در سیستم‌عامل iOS و هم اندروید سهم دارد. اما این سهم بازار به‌هیچ وجه به رقبای خود نزدیک نیست. براساس آمار وبسایت Statcounter، سهم بازار موبایل این مرورگر حدود 0.24% می‌باشد.

منبع: Neowin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array