به گزارش ایران دکونومی، قیمت دلار در شروع معاملات نقدی نخستین روز فعالیت بازارها بعد از تعطیلات عید 1403، تحت تاثیر اخبار سیاسی مربوط به حمله رژیم صهیونیستی به یکی از ساختمان‌های کنسولگری ایران در دمشق، افزایش یافته و از مرز 63 هزار تومان عبور کرد. سوال اینجاست که روند صعودی نرخ ارز تا کجا ادامه خواهد یافت؟

پیشتر، تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که بازار ارز فعالیت خود را در سال جاری، با ثبات نسبی آغاز نماید. هر چند اقتصاددانان این موضوع را نیز هشدار داده بودند که ثبات نسبی بازار با وجود دخالت بازارساز و ارزپاشی‌ها، در صورتی محقق خواهد شد که شرایط آرامی به لحاظ سیاسی برقرار باشد.

نکته اصلی که در اینجا مطرح است، آن است که انتظارات تورمی نسبت به سال 1402 تغییر چندانی نداشته و از سوی دیگر تقاضای بالایی در بازار وجود ندارد که جهش قیمتی ارز را ادامه‌دار سازد. بنابراین تنها عاملی که می‌تواند در روزهای آتی روند قیمت ارز را مشخص سازد، حضور و نقش بازار ساز است.

آنچه مسلم است وقتی افزایش قیمتی صرفا به دلایل خبری و فاندامنتال صورت بگیرد ماندگار نخواهد بود، بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که با کاهش التهابات ناشی از اخبار سیاسی اخیر و در روزهای آتی قیمت دلار کاهش یافته و روند نزولی به خود بگیرد.

البته این موضوع را نیز باید مد نظر قرار دارد که برای تثبیت نرخ ارز در دراز مدت، می‌بایست برنامه های درازمدتی را برای مقابله با تحریم و گشایش اقتصادی طرح ریزی نمود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array