به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اتریوم (ETH) در طول یک سال گذشته در مقایسه با سایر دارایی‌های دیجیتال، عملکردی نسبتاً ضعیف داشته است؛ به طوری که در این بازه زمانی تنها رشدی 90 درصدی را تجربه کرده است. به بیان دیگر، در ماه دسامبر بیت کوین بیش از 14.8 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است ولی افزایش قیمت اتریوم در این مدت تنها به حدود 11 درصد می‌رسد. البته همین میزان رشد باعث شده است قیمت اتر همچنان بالاتر از مقاومت بحرانی 550 روزه خود حرکت کند.

درواقع، قیمت اتریوم از ماه می تاکنون در امتداد یک خط روند حمایتی صعودی در حال افزایش بوده است. این روند اخیراً شتاب بیشتری گرفته و منجر شده بالاترین قیمت سالانه این دارایی روز هشتم دسامبر (17 آذر) در محدوده 2403 دلار ثبت و مقاومت افقی 550 روزه این ارز شکسته شود.

لازم به ذکر است که این منطقه از آوریل 2021 تا می 2022 (فروردین 1400 تا اردیبهشت 1401) به عنوان یک حمایت مهم عمل کرده است.

نمودار هفتگی حرکات قیمت اتریوم
نمودار هفتگی حرکات قیمت اتریوم (ETH/USDT)؛ منبع: TradingView

اندیکاتور ELR و کاهش ریسک‌پذیری بازار

همانطور که از نام آن پیداست، اندیکاتور “نسبت اهرم تخمینی” یا به اختصار ELR معیاری برای اعتبارسنجی صرافی‌ها از نظر تعهدات مالی است. به عبارت دیگر، این مقدار تخمینی، بهره باز یک صرافی را بر ذخایر ارزی آن تقسیم می‌کند تا میانگین اهرم استفاده شده توسط کاربران را تقریب بزند. این معیار به طور کلی در شرایط صعودی بازار، روند بالاتری دارد، چراکه در چنین مواقعی فعالان بازار تشویق می‌شوند برای دریافت سود بیشتر از یک بازار در حال رشد، ریسک بیشتری را متحمل شوند.

نمودار ELR زیر نشان می‌دهد که این معیار از هفته اول سپتامبر روند رو به رشدی داشته است. در همان زمان، قیمت اتریوم (ETH) که تا 1531 دلار کاهش یافته بود، شروع به افزایش کرده است. روز 8 دسامبر، میانگین متحرک 14 روزه ELR شروع به کاهش کرد. در زمان انتشار این مطلب، این کاهش هنوز در جریان است و احتمالاً از کاهش تمایل کاربران به پذیرش ریسک و گرایش به استراتژی نگهداری بلندمدت خبر می‌دهد.

نمودار تخمین اهرم اتریوم

پیش‌بینی قیمت اتریوم (ETH)

پس از اینکه اتریوم (ETH) نتوانست به خاطر رکود نسبی بازار در روز کریسمس، سطوح بالاتر از 2350 دلار را فتح کند، روندی اصلاحی را در پیش گرفت و تا کف قیمت روزانه خود در محدوده 2247 دلار کاهش یافت. پس از آن، با پشت سر گذاشتن یک مرحله تحکیم در این ناحیه، قیمت شروع به افزایش کرد و به بالای 2265 دلار و سطح فیبوی اصلاحی 23.6% حرکت نزولی 2327 دلار به 2247 دلار رسید.

اتریوم اکنون با قیمتی زیر 2280 دلار (2232 دلار در این لحظه) و میانگین متحرک ساده 100 یک ساعته معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته بیش از 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در روند صعودی، قیمت در نزدیکی تراز 2290 دلار با اولین مقاومت مواجه می‌شود. یک خط روند نزولی متصل نیز با مقاومتی نزدیک به 2290 دلار در نمودار ساعتی جفت ارز اتریوم در برابر دلار آمریکا (ETH/USD) در حال تشکیل است. این خط روند در نزدیکی سطح فیبوی اصلاحی 50% قرار دارد. شکسته شدن مقاومت خط روند می‌تواند قیمت را به سمت 2320 دلار هدایت کند.

نمودار یک ساعته قیمت اتریوم (ETH/USDT)
نمودار یک ساعته قیمت اتریوم (ETH/USDT)؛ منبع: TradingView

مقاومت اصلی پیش روی گاوها، تراز 2350 دلار است، چراکه بسته شدن قیمت بالاتر از این سطح اتر را به سمت مقاومت بعدی در حدود 2420 دلار و سپس 2550 دلار سوق می‌دهد.

برخلاف دیدگاه صعودی فوق، اگر اتریوم نتواند از مقاومت 2290 دلاری عبور کند، احتمالاً دوباره شروع به کاهش کرده و در نزدیکی 2250 دلار به اولین حمایت برخورد می‌کند. پس از آن، ادامه روند نزولی در گروی شکست حمایت 2220 دلاری خواهد بود. بسته شدن قیمت پایین‌تر از حمایت مذکور ممکن است جرقه حرکت‌های نزولی بیشتر و سقوط به سمت 2120 دلار و حتی تراز 2040 دلار در کوتاه مدت باشد. از طرفی، در حال حاضر، اندیکاتور شاخص مقاومت نسبی به سمت محدوده فروش پایین‌تر از سطح 50 در حرکت است که برتری نسبی خرس‌ها (فروشندگان) در بازار را نشان می‌دهد.

گفتنی است که در حال حاضر اندیکاتور مکدی (MACD) در نمودار ساعتی اتریوم کم کم شتاب خود را در منطقه صعودی از دست می‌دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: beincrypto

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array