به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «بلومبرگ»، ایران از مجموعه‌ای از پروژه‌ها برای افزایش تولید نفت خود با همکاری شرکت‌های داخلی رونمایی کرد. این دومین ابتکار ایران در چند روز اخیر برای استفاده از منابع محلی جهت توسعه بخش انرژی است.

امروز 27 اسفند 1402، قراردادهایی به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار با شرکت‌های ایرانی امضا شد تا میزان تولید نفت در شش میدان نفتی کشور، به میزان 350 هزار بشکه در هر روز افزایش یابد. این پروژه‌ها شامل توسعه میدان نفتی عظیم «آزادگان» با ذخایر نفت تخمینی 32 میلیارد بشکه و میدان نفتی «آذر» است.

با استناد به گزارش بلومبرگ، ایران از سال 2018 به شرکت‌های داخلی روی آورد؛ زمانی که شرکت‌های چندملیتی به دلیل خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران، بازار انرژی ایران را ترک کردند.

این تغییر رویکرد از آن زمان افزایش یافت که «ابراهیم رئیسی» در سال 2021 رئیس جمهور ایران شد. رئیسی از سیاستی حمایت کرد که تمرکز آن بر محدود کردن اتکا به نهادهای خارجی بود.

در سال 1391 کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ها و بانک‌های داخلی مأموریت یافت تا با سرمایه‌گذاری لازم به مبلغ 7 میلیارد دلار، توسعه میدان نفتی آزادگان را انجام دهد.

هفته گذشته، ایران اعلام کرد که در رقابت با قطر برای افزایش تولید از میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس، 20 میلیارد دلار قرارداد با شرکت های داخلی منعقد کرده است. شایان ذکر است که این قراردادهای جدید، بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی ایران در یک دهه اخیر محسوب می‌شوند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array