به گزارش ایران دکونومی، در این رویداد (پیوند) که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، جمعی از اساتید ارتباطات و روابط عمومی نیز حضور داشتند.

در ابتدای رویداد سعید مرجوعی، مدیرعامل گروه بن دا، به سخنرانی پرداخت. وی ضمن معرفی مجموعه توضیح داد: این مرکز نوآوری را با نام نهالستان بن دا می‌شناسند. چرا که بهترین ثمره‌ای که می‌توانیم برای آیندگان خود به یادگار بگذاریم، پرورش جوانان است. این آزمایش اشتراکی را سه سال پیش راه‌اندازی کردیم و اولین محصول آن بایولوئنس است که کارخانه تولید آنزیم و پروبیوتیک است.

مرجوعی افزود: از محصولات دیگر تیم‌های ما نیز می‌توان به ویرا سلول در زمینه سلول‌های بنیادی، کیت‌های خانگی و تولید باتری اشاره کرد.

پیوند با روابط عمومی‌ها

سخنران دوم، دکتر غلامحسین کاظمی دینان، مدرس و مدیر سابق روابط عمومی بانک ملی بود، وی علاوه بر بیان تجربه و حفظ ارتباط دوستی با خبرنگاران بعد از بازنشستگی گفت: خبرنگارها همیشه همراه روابط عمومی‌ها هستند و به جرأت می‌توانم بگویم که ۸۵درصد موفقیت ما به دلیل همراهی رسانه‌ها و خبرنگاران بوده است. البته نیاز است که این ارتباط قوی‌تر شود و هر دو گروه روابط عمومی‌ها و خبرنگاران ملزومات و خواسته‌های یکدیگر را بیشتر درک کنند تا خبرنگاران بتوانند اخبار واقعی‌ای که موجب آسیب به کسب‌وکار هم نشود منتشر کنند.

پس از آن، دکتر حسن نمکدوست، استاد دانشکده ارتباطات، با اشاره به سریال «تاریکی» نقل قولی را بیان کرد: مهم نیست متعلق به چه زمانی باشیم، مهم این است که متعلق به چه جهانی باشیم.

وی ادامه داد: جهان ارتباطات، مرکز اصلی تصمیم‌هاست، جاییست که در آن تعامل‌ها شکل می‌گیرند و مسائلی مثل صلح نیز مطرح می‌شود. مغز انسان از قبل برای انجام کارها برنامه‌ریزی نشده است و به صورت لایو عمل می‌کند. همین باعث می‌شود که ما انسان‌ها تا آخر عمر به هم احتیاج داشته باشیم و نیاز به تعامل داریم. نکته‌ای که می‌خواهم به خبرنگاران بگویم این است که در این مقام، نباید به یک بوق تبلیغاتی بدل شوند.

پنل پیوند از تعامل گفت

در ادامه رویداد پنلی با عنوان «تعامل میان رسانه و روابط عمومی» با حضور مزدک جمشیدی (روزنامه‌نگار)، دکتر عاطفه موسوی (مدیر روابط عمومی گلرنگ)، هوراد رنگچی (کارشناس محصول شرکت پاکشو)، حمیدرضا کاکاوند (رئیس هیئت مدیره اتحادیه تامین‌کنندگان مواد شوینده)، حسن عمیدی (مدیر روابط عمومی دلپذیر) و بهزاد قبادی‌مهر (سردبیر بازار نیوز) برگزار شد.

در ابتدای این پنل قرار بر این شد که اعضا، نگاهی به روابط این دو گروه داشته باشند. قبادی‌مهر در این خصوص گفت: فضای روابط عمومی در رسانه امروز شفاف نیست و ایراداتی در هر دو طرف وجود دارد. اغلب روابط عمومی‌ها سواد رسانه ندارند.

عمیدی اضافه کرد: روابط عمومی‌های سازمان‌های دولتی، نگاهی سیاسی دارند و باید تعامل و رسانه را یاد بگیرند. اغلب ملاک انتخابشان روابط آشنایی است که با مدیر سازمان دارند. چون این مدیران به دنبال برند خود هستند نه برند سازمان. مدیران بخش خصوصی اما، اغلب رسانه‌ای نیستند، بیشتر محصول و برند سازمان و البته تبلیغات برایشان اهمیت دارد. اما شرکت‌های استارتاپی در یک دهه اخیر به خوبی توانستند از روابط عمومی و رسانه استفاده کنند. بوده‌اند سازمان‌هایی که نبود روابط عمومی و عدم انتشار بیانیه آن‌ها را مدت‌ها از بازارشان دور کرده است.

پیوند

جمشیدی هم تشریح کرد: هم در رسانه و هم در روابط عمومی تنزل جایگاه داریم. گاهی بحران‌های روابط عمومی بنیان شرکت را از بین می‌برد و متاسفانه مدیران هم درک درستی از روابط عمومی ندارند، اغلب با نگاه بازاریابی و تبلیغات به این قضیه نگاه می‌کنند.

کاکاوند افزود: از خودم می‌پرسم که با وجود جایگاه مهم روابط عمومی ولی چرا تنزل پیدا کرده است؟ رسانه در هر لحظه در حال تغییر است، اما روابط عمومی نه؛ شاید نیاز است که بازتعریف شود. روابط عمومی جدا از مارکتینگ نیست. همه سازمان‌ها به دنبال ساختن هویت هستند و روابط عمومی همین را ارائه می‌دهد.

موسوی ادامه داد: من سال‌ها جنگیدم تا ثابت کنم بازاریابی و روابط عمومی جدا هستند. در روابط عمومی برای سازمان آورده معنوی داریم نه مالی. در مسئولیت اجتماعی که روابط عمومی انجام می‌دهد، یک ریال به سازمان نمی‌آوریم، ولی واحدها عشق برای سازمان داریم. اما، جایگاه روابط عمومی در سازمان‌های دولتی و خصوصی کاملاً متفاوت است.

در رویداد پیوند از علی میرزاخانی، سردبیر سابق دنیای اقتصاد و سردبیر فعلی فردای اقتصاد تقدیر به عمل آمد.

عکس‌ها از الهام سلامی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array