به گزارش ایران دکونومی، رویداد «فانوس راه» با تلاش مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در محل دانشکده فنی‌وحرفه‌ای شریعتی تهران برگزار شد.

این رویداد با هدف هدایت مسیرشغلی نیروی کار جوان نسل Z و همچنین توانمندسازی زنان و دختران در بازار کار، با حضور تعداد زیادی از دانشجویان، اساتید دانشکده و مسئولان اتاق بازرگانی تهران و مرکز نوآوری این اتاق برپا گردید.

رویداد فانوس راه

«ندا گرشاسبی» از اساتید دانشکده، تربیت نیروی ماهر برای حضور در بازار کار کشور را ضروری خواند و عنوان کرد که صرفاً داشتن تحصیلات آکادمیک به معنای ماهر بودن نیروی کار نیست. او همچنین کسب مهارت و شناخت از بازار کار را لازمه این دانست که هر فردی بتواند در جایگاه شغلی خود جا بیفتد.

«صائبه سلوکی» مدیرعامل شرکت نیرو فراز، دانشکده شریعتی را از جمله دانشگاه‌های مطرح در بحث آموزش‌های مهارت‌محور برشمرد و اذعان داشت: «حضور دانشجویان در فضاهای کارآموزی شرکت‌ها کمک می‌کند این افراد سریع‌تر وارد بازار کار شوند.»

او همچنین از وضعیت اشتغال دانشجویان دانشکده مذکور در بازار کار و تجربیات آنها در این حوزه آماری ارائه کرد و افزود: «همه سعی ما این است که به سراغ دانشگاه‌ها برویم تا ارتباط میان صنعت و دانشگاه را تسهیل کنیم. از این رو، این رویداد با هدف ایجاد تعامل میان کارجویان و کارفرمایان و با نقش تسهیلگری میان بازیگرانی که در عرصه تربیت و جذب نیروی انسانی دغدغه دارند، ترتیب داده شده است.»

«سحر بنکدارپور» رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران از تاریخچه شکل‌گیری و ماهیت فعالیت اتاق‌های بازرگانی در جهان و ایران و همچنین خدمات ارائه شده توسط اتاق بازرگانی تهران گفت.

او با بیان اینکه در این حوزه بازیگران مختلفی هستند که دغدغه دارند اما از هم فاصله دارند، گفت: «تلاش کردیم تا با ایجاد تعامل و ادبیات مشترک بتوانیم این فاصله را تا حد ممکن کاهش دهیم.»

بنکدارپور رسالت اتاق تهران در حوزه توانمندسازی بانوان عنوان کرد و ادامه داد: «بر اساس آمار، نقش زنان به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا در بازار کار کمرنگ‌تر شده، تصمیم گرفتیم تا به این حوزه ورود کنیم.»

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در ادامه اظهارات خود به بیان این موضوع پرداخت که نسل‌های قبل از نسل Z (مانند بیبی‌بومرها) در حال بازنشسته شدن و کناره‌گیری از بازار کار هستند و مطرح کرد: «نسل Y و X نیز تا حدودی جایگاه شغلی خود را پیدا کرده و تکلیفشان مشخص است؛ بنابراین تصمیم ما بر این شد که روی نیروی جوان نسل Z که در آستانه ورود به بازار کار هستند، تمرکز کنیم.»

در ادامه و در پنل نقش سرمایه‌های انسانی در توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی از نگاه مدیران صنعت که با حضور «نفیسه آزاد» مدیر صندوق سرمایه‌گذاری گروه «آن»، «افشین کلاهی» عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، «سادینا آبایی» رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران، «محمد متشرعی» مدیرعامل شرکت ترنا سیستم و «اشکان بنکدار» مدیر منابع انسانی هلدینگ فناپ برگزار شد، از فرهنگ سازمانی شرکت‌ها و فرآیندها و دغدغه‌های جذب نیرو صحبت کردند.

در ادامه این پنل نیز «محمدرضا قلعه‌نوی» از پژوهشگران برجسته حوزه اقتصاد گیگ، پیرامون فضای اقتصاد گیگ، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد شبکه‌ای و اقتصاد اشتراکی و مزایای آزادکاری یا همان فعالیت فریلنسری توضیحاتی ارائه کرد.

سخنرانی «مهدیه کرمانشاه» مربی توسعه فردی، در مورد خودرهبری با محوریت لزوم شناخت فردی از برنامه‌های دیگر این پنل بود. البته پنل‌هایی با محوریت چالش‌های همسو شدن با فرهنگ محیط کار برای نسل Z و آشنایی با اصول رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی از دیگر مواردی بود که در این رویداد تدارک دیده شده بود.

«فرزاد رحمانی» مدیرعامل شرکت چارگون به ارائه توضیحاتی درمورد مهارت‌های کسب‌وکار و اهداف مرتبط با مسیرشغلی، تفاوت‌های کسب‌وکارها و همچنین لزوم انطباق با آنها پرداخت.

«پیمان دارابیان» رئیس مرکز آموزش اتاق بازرگانی تهران(آیتک) به عنوان آخرین سخنران این رویداد از ضرورت آموزش‌های مهارت‌محور، منطبق با نیاز بازار گفت. او در این خصوص اظهار داشت: «کسب مهارت باعث می‌شود بدانیم چیزهایی که یاد گرفته‌ایم را برای چه یاد گرفته‌ایم و کجا و چگونه باید آنها را به کار ببریم. از این رو، در مرکز آموزش اتاق تهران سعی کردیم با ارائه مهارت‌های کسب‌وکار محور بتوانیم تا حدودی خلاهای موجود در سیستم آموزشی را کاهش داده و نیروی کار منطبق با بازار کار آموزش دهیم.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array