به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شرکت هوش مصنوعی OpenAI از یک مدل زبانی سبک‌تر و ارزان‌تر برای توسعه‌دهندگان با نام GPT-4o Mini رونمایی کرد. این شرکت مدعی است که قیمت این مدل زبانی جدید به طور قابل توجهی کمتر از  GPT-4o بوده و قابلیت‌های آن به مراتب بیشتر از GPT-3.5 است.

به طور کلی، ساخت و توسعه اپلیکیشن‌ها با استفاده از مدل‌های زبانی OpenAI می‌تواند هزینه زیادی را به همراه داشته باشد. توسعه‌دهندگانی که توانایی پرداخت این هزینه زیاد را ندارند، معمولاً استفاده از مدل‌های ارزان‌تری مانند Gemini 1.5 Flash گوگل یا Claude 3 Haiku آنتروپیک را ترجیح می‌دهند. ولی ظاهراً OpenAI تصمیم گرفته است با معرفی این مدل جدید، وارد بازی مدل‌های سبک شده و کاربران خود را حفظ کنند.

اولیویه گودمن، سرپرست محصول پلتفرم API، در این باره گفته است GPT-4o Mini به OpenAI کمک می‌کند هوش مصنوعی را با قیمتی مقرون به صرفه در هر گوشه از جهان در دسترس مردم قرار دهد.

هوش مصنوعی OpenAI

قابلیت‌های GPT-4o Mini، مدل زبانی جدید OpenAI

از امروز، کاربران نسخه‌های رایگان (Free)، نسخه Plus و Team چت بات ChatGPT می‌توانند از GPT-4o Mini به جای GPT-3.5 Turbo استفاده کنند، کاربران Enterprise نیز هفته آینده به این مدل جدید دسترسی خواهند داشت. این بدان معناست که مدل زبانی GPT-3.5 از دسترس کاربران ChatGPT خارج می‌شود، اما اگر توسعه دهندگان ترجیح دهند به GPT-4o Mini سوئیچ نکنند، این مدل همچنان از طریق API در دسترس آنها قرار خواهد داشت. گودمن در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که مدل زبانی GPT-3.5 در آینده نزدیک به طور کامل کنار گذاشته خواهد شد.

مدل جدید و سبک OpenAI از متن و تصویر پشتیبانی می‌کند و به زودی تمام ورودی‌ها و خروجی‌های چندوجهی مانند ویدیو و صدا را نیز مدیریت خواهد کرد. این قابلیت‌ها، GPT-4o Mini را به یک دستیار مجازی توانمندتر تبدیل می‌کند. البته باید در نظر داشت که این مدل فقط برای پردازش تسک‌های ساده و سبک طراحی شده است.

این مدل توانسته است در بنچمارک MMLU به امتیاز 82 درصد برسد. این بنچمارک متشکل از حدود 16000 سوال چند گزینه‌ای در 57 موضوع آکادمیک است. گفتنی است که مدل زبانی GPT-3.5 در این آزمون امتیاز 70 درصد را کسب کرده و امتیاز GPT-4o برابر 88.7 درصد بوده است.

برای توسعه دهندگانی که خواهان ساخت اپلیکیشن های هوش مصنوعی ارزان هستند، مدل هوش مصنوعی جدید GPT-4o Mini ابزاری ارزان قیمت و سبک خواهد بود. در حقیقت، هدف OpenAI از معرفی این محصول، ارائه یک گزینه مقرون به صرفه و سبک برای توسعه دهندگانی است که توانایی ساخت برنامه با مدل‌های بزرگتر و گران قیمت‌تر مانند GPT-4 را ندارند.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array