به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ Anthropic به‌تازگی از جدیدترین مدل هوش مصنوعی خود به‌نام Claude 3 رونمایی کرده و ادعا می‌کند این چت‌بات از دو رقیب اصلی خود در بازار، یعنی ChatGPT و Gemini هم قدرتمندتر است!
به گفته این کمپانی، مدل زبانی ‘Opus’ این چت‌بات هوش مصنوعی در برخی از بنچمارک‌ها مهارت‌های انسان‌گونه‌ بسیار پیشرفته‌ای دارد.

رقابت میان چت‌بات‌های هوش مصنوعی موجود در بازار یک مبارزه همه‌جانبه است. استارتاپ هوش مصنوعی Anthropic که توسط چندین نفر از کارمندان سابق کمپانی OpenAI تأسیس شده است ادعا می‌کند چت‌بات جدیدی ساخته که از حتی از ChatGPT و Gemini هم قدرتمندتر است.
به گفته کمپانی Anthropic، چت‌بات هوش مصنوعی Claude 3 در بعضی از بنچمارک‌های کلیدی این صنعت عملکرد بسیار بهتری از مدل‌های تولیدشده توسط گوگل و OpenAI دارد.

عملکرد سه مدل زبانی Opus، Sonnet و Haiku در بنچمارک‌های مختلف

با مدل‌های زبانی Claude 3 آشنا شوید

مدل هوش مصنوعی تازه‌وارد Claude 3 به سه مدل زبانی تقسیم می‌شود: Haiku، Sonnet، Opus. هر سه این نام‌ها برگرفته از اصطلاحات موسیقی هستند و به‌معنای هایکو (شعر کوتاه ژاپنی)، غزل و قطعه هستند. چت‌بات Claude.ai قدرت خود را از مدل زبانی Sonnet تأمین می‌کند و دسترسی به آن از طریق ثبت‌نام ایمیلی رایگان امکان‌پذیر است.

از طرف دیگر، Opus بزرگترین و قدرتمندترین مدل زبانی بزرگی است که توسط استارتاپ هوش مصنوعی Anthropic توسعه یافته است.
دسترسی به این مدل قدرتمند از طریق تهیه سرویس اشتراکی ماهانه 20 دلاری Claude Pro امکان‌پذیر است. مدل Opus یک مدل چندرسانه‌ای هم هست و در نتیجه برخلاف مدل‌های قبلی، توانایی پردازش ورودی‌های متنی و تصویری را دارد.

تمام سه مدل زبانی چت‌بات هوش مصنوعی Claude 3 توانایی انجام کارهایی از جمله “پردازش مکالمات لحظه‌ای کاربران، استخراج داده آنی و تکمیل خودکار اطلاعات” را دارند. علاوه‌بر اینکه وعده “پاسخ‌دهی تقریباً فوری” به کاربران داده است؛ به‌نظر می‌رسد این مدل‌های هوش مصنوعی جدید می‌توانند به “دستورات طولانی‌تر و پیچیده‌تر با درصد دقت بیشتری” رسیدگی کنند.

براساس محاسبات صورت‌گرفته، مدل زبانی Opus عملکرد بهتری نسبت به GPT-4 کمپانی OpenAI داشته و امتیازش در این تست 14.7% بهتر از GPT-4 بوده است. همچنین Opus در زمینه‌هایی مانند مسائل ریاضی، دانش و استدلال از مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI پیشی گرفته و نتایج بهتری کسب کرده است.

هوش مصنوعی

بهبود عملکرد Claude 3 نسبت به مدل‌های قبلی

علاوه‌بر مدل‌های هوش مصنوعی رقبایی مانند گوگل و OpenAI، مدل‌های جدید زیرمجموعه چت‌بات Calude 3 از مدل‌های قبلی خودِ کمپانی Anthropic نیز عملکرد بسیار بهتری دارند. به گفته این کمپانی، در رسیدگی به بخش اعظمی از وظایف، سرعت مدل زبانی Sonnet تقریباً دوبرابر مدل Claude 2 و Claude 2.1 می‌باشد و همچنین میزان هوش آن نیز به‌طرز چشمگیری بالاتر است.
مدل زبانی Sonnet در وظایفی که نیازمند پاسخ‌دهی سریع و فوری هستند (مانند اتوماسیون فروش یا کسب دانش) عملکرد بسیار خوبی دارد. سرعت مدل Opus تقریباً مشابه Claude 2 و 2.1 است، اما میزان نبوغ و هوش آن از همه مدل‌ها بالاتر و پیشرفته‌تر و به‌نحوی “انسان‌گونه” است.

از طرفی، مدل زبانی Haiku کوچکترین مدلی است که در هنگام رونمایی از چت‌بات Calude 3 به کاربران معرفی شده است. به گفته Anthropic، مدل Haiku “کوچک‌ترین، سریع‌ترین و اقتصادی‌ترین” مدل زبانی موجود در بازار هوش مصنوعی می‌باشد. در راستای همین موضوع، مدل زبانی Haiku قادر است یک مقاله تحقیقاتی سنگین شامل چارت‌ها و نمودارهای مختلف را در عرض کمتر از 3 ثانیه مطالعه و پردازش کند!

همچنین، چت‌بات هوش مصنوعی Claude 3 قادر است “طیف وسیعی از فرمت‌های تصویری شامل عکس‌ها، چارت‌ها، نمودارها و جداول” را درک کرده و پردازش کند. این مورد خاص برای کمپانی‌هایی که مکرراً از فایل‌های PDF، فلوچارت و اسلایدشو برای ارائه‌های خود استفاده می‌کنند، کاربرد فراوانی خواهد داشت.

به‌نظر می‌رسد منابع آموزشی استفاده شده برای تعلیم Calude 3 هم داده‌های عمومی و هم داده‌های خصوصی بوده‌اند. کمپانی Anthropic برای آموزش جدیدترین چت‌بات هوش مصنوعی خود از سرویس ذخیره ابری آمازون (AWS) و همچنین Google Cloud کمک گرفته است.
کمپانی آمازون اخیراً حدود 4 میلیارد دلار در استارتاپ Anthropic سرمایه‌گذاری کرده بود!

درحال حاضر دو مدل زبانی Opus و Sonnet چت‌بات هوش مصنوعی Claude 3 از طریق رابط کاربردی برنامه‌نویسی (API) این کمپانی در دسترس هستند و مدل Haiku نیز به‌زودی به جمع این دو خواهد پیوست. همچنین مدل Sonnet از طریق پلتفرم Amazon Bedrock و Vertex AI گوگل در دسترس می‌باشد.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array