به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، با به اشتراک گذاشتن نقشه راه اتریوم برای سال 2024، اذعان داشت که تغییراتی جزئی نسبت به سال گذشته در این شبکه اعمال خواهد شد.

بوترین در رشته توییت اخیر خود تاکید کرده است که تمرکز اصلی اتریوم (ETH) در سال 2024 بر روی شش مؤلفه اصلی قرار خواهد داشت. وی در نمودار دقیقی که منتشر کرد به شش عنصر یا فاز اصلی مراحل پیشرفت اتریوم ازجمله مرج (merge)، سرج (surge)، اسکورج (scourge)، ورج (verge)، پرج (purge) و در نهایت، اسپلرج (splurge) اشاره کرد که به‌ترتیب تمرکز آنها بر رسیدن به یک اجماع مطلوب با اتکا بر مکانیزم اثبات سهام، افزایش ظرفیت پردازش تراکنش‌ها در هر ثانیه در رول‌آپ‌های اتریوم، رفع نگرانی‌های مربوط به تمرکززایی در الگوریتم مبتنی بر اثبات سهام اتریوم، تسهیل روند تأیید بلوک‌ها، ساده‌تر کردن قالب کلی پروتکل و کاهش هزینه‌های مشارکت در شبکه و همچنین رفع اشکالات موجود است.

وی خاطرنشان کرد که با روشن‌تر شدن مسیر تکنیکال اتریوم و بر مبنای تقاضای عمومی، در مقایسه با نقشه راه 2023، تنها چند اصلاح انگشت شمار و جزئی در این مراحل در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود از مرحله مرج که در سپتامبر 2022 اجرایی شد، به عنوان یک بخش کلیدی در نقشه راه اتریوم با هدف حفظ یک مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) ساده و انعطاف‌پذیر یاد کرد. پس از مرج، مهم‌ترین نکته پیرامون شبکه اتریوم، گذار از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) بود که منجر به کاهش عمده در مصرف انرژی کلی شبکه شد.

نمودار فاینالیتی در اتریوم
نمودار نهایی SSF؛ منبع: ویتالیک بوترین

بهترین راه حل مشکلات فعلی PoS اتریوم از نگاه بوترین چیست؟

او اشاره‌ای نیز به پیشرفت‌ها در زمینه مفهوم فاینالیتی در یک اسلات واحد یا همان نهایی شدن تک اسلاتی (به اختصار SSF) در اتریوم داشت. فاینالیتی (Finality) به معنای اطمینان از برگشت‌ناپذیر بودن و عدم تغییر در تراکنش‌های انجام شده در بستر یک بلاکچین است. به عبارت دیگر، هدف از مفهوم مدت زمان سپری شده تا نهایی شدن یک تراکنش این است که اطمینان حاصل شود که بدون سوزاندن حداقل 33٪ از کل اتر استیک شده، تغییرات اعمال شده در یک بلوک از بلاکچین قابل برگشت نیستند:

«نقش SSF در بهبود مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) پس از مرحله مرج در حال تقویت است. مشخص شده که SSF ساده‌ترین راه برای رفع بسیاری از نقاط ضعف فعلی در طراحی PoS اتریوم است.»

اظهارات اخیر بوترین در حالی منتشر می‌شوند که به تازگی گزارش شده بود وی قصد دارد ایده اصلی انقلاب “سایفرپانک” را به بلاکچین اتریوم بازگرداند. سایفرپانک (Cypherpunk) به شخصی اطلاق می‌شود که از فناوری رمزگذاری برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی هنگام دسترسی به یک شبکه کامپیوتری، به ویژه از سوی مقامات دولتی استفاده می‌کند.

بوترین در یک پست وبلاگی دیگر توضیح داده بود که این شبکه بلاکچین در ابتدا به عنوان یک “هارد دیسک مشترک و غیرمتمرکز عمومی” پیش‌بینی شده بود که می‌تواند از قابلیت پیام رسانی همتا به همتا و ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل استفاده کند، ولی این چشم‌انداز در سال 2017 با تغییر به سمت مالی شدن شبکه، شروع به کاهش کرد.

بوترین تاکید کرد که رول‌آپ‌ها، اثبات‌های دانش صفر، انتزاع حساب کاربری و راه‌حل‌های حفظ حریم خصوصی نسل دوم به جریان اصلی تبدیل شده‌اند. او اشاره کرد که همه این ویژگی‌ها می‌توانند از ارزش‌های خاص مرتبط با اصول سایفرپانک پشتیبانی کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array