به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت در روز دوشنبه (6 آذر) در شرایطی پایین آمده که سرمایه‌گذاران منتظر برگزاری اجلاس اوپک پلاس در پایان این هفته و تصمیم‌گیری این گروه در مورد کاهش عرضه در 2024 هستند.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اوپک پلاس در حال نزدیک شدن به توافق است و ناظران بازار به ادامه بالقوه کاهش 1 میلیون بشکه‌ در روز تولید نفت عربستان سعودی چشم دوخته‌اند. هر گونه خبری ورای این می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور مهم عمل کرده و فشار بیشتری بر بازارهای جهانی وارد نماید.

بازار نفت در انتظار نشست اوپک پلاس

قیمت نفت خام برنت در روز دوشنبه (6 آذر) کاهش یافت و به سمت کانال 80 دلار در هر بشکه حرکت کرد. در حال حاضر بازار در انتظار نشست اوپک پلاس برای بحث و تصمیم گیری در مورد کاهش عرضه نفت تا سال 2024 است. قیمت آتی نفت خام برنت با 0.68 درصد کاهش به 80.03 دلار رسید، در حالی که قیمت آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) 0.77 درصد کاهش به 74.96 دلار رسید.

نوسانات اخیر در بازار نفت خام

بازار نفت در هفته گذشته نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد. گمانه زنی‌های مربوط به احتمال تمدید کاهش عرضه نفت عربستان سعودی و روسیه تا اوایل سال 2024، بر بازارهای جهانی تأثیر گذاشت. با این حال، اوپک پلاس نشست کلیدی خود را به 30 نوامبر موکول کرد تا به موضوع مربوط به اهداف تولید، به ویژه برای کشورهای آفریقایی رسیدگی شود که همین موضوع باعث کاهش قیمت‌ها در اواسط هفته شد.

چشم انداز عرضه و تقاضای جهانی

کاهش صادرات اوپک با اهداف عرضه مطابقت دارد، اما امارات متحده عربی قصد دارد صادرات نفت خام موربان را در سال آینده افزایش دهد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند در سال 2024، حتی اگر اوپک پلاس کاهش‌ها را تمدید کند، به دلیل کاهش تقاضا، تولید مازاد ناچیز خواهد بود.

ثبات ژئوپلیتیک و چشم انداز آینده

کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه نیز بازار را تثبیت کرده است. نشست آتی اوپک پلاس برای کاهش طولانی مدت عرضه و مدیریت و حفظ تعادل قیمت در سال آینده ضروری است.

خلاصه

نشست اوپک پلاس به جهت تصمیم گیری در مورد عرضه نفت در سال 2024 بسیار مهم است.
عربستان سعودی و روسیه ممکن است کاهش تولید را تا سال 2024 تمدید کنند.
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تا سال 2024 مازاد نفت در بازارهای نفت اندک باشد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array