به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در این مقاله هدف ما ارائه دید کلی اما ساده، فنی و البته تخصصی رمزارز اوکی‌بی (OKB) می‌باشد. طبق داده‌های وبسایت coincodex، رمزارز اوکی‌بی (OKB) در بازه یک ساله (از تاریخ 24 اسفند 1400 الی 24اسفند 1401) دارای جایگاه ششم از نظر عملکرد بوده است.

OKB

مقدمه و معرفی کلی رمزارز اوکی‌بی (OKB)

اوکی‌بی (OKB) چیست؟

OKB یک ارز دیجیتال است که توسط بنیاد اوکی بلاکچین (OK Blockchain) و صرافی رمزارزی مالت (Maltese)، اوکی اکس (OKEx) منتشر شده است. این صرافی یکی از بزرگترین صرافی‌های جهان است و از نظر حجم معاملات در رتبه هفتم در زمان نگارش مقاله قرار دارد و انتخاب گسترده‌ای از جفت‌ ارزهای معاملاتی را ارائه می‌دهد.

OKEx از بسیاری جهات شبیه به غول صرافی ارزهای دیجیتال یعنی بایننس است، اما چند تفاوت اساسی وجود دارد. پلتفرم OKEx دارای سرویس استخراج ابری مخصوص به خود است و این شرکت در ارائه معاملات آپشن برای کاربران تمرکز بیشتری دارد.

در همین حال، بایننس در تلاش است تا طیف گسترده‌ای از خدمات رمزارزی را در سطح جهانی ارائه دهد.

OKB توکن ابزار یا یوتیلیتی توکن صرافی OKEx است که کاربران را قادر می‌سازد تا به ویژگی‌های ویژه صرافی ارز دیجیتال دسترسی داشته باشند. این کوین برای محاسبه و پرداخت هزینه‌های معاملاتی، اعطای دسترسی به رای دادن و حاکمیت بر روی پلتفرم به کاربران و پاداش دادن به کاربران برای داشتن OKB استفاده می‌شود.

 

OKB

تاریخ راه اندازی

OKEx از زمان راه‌اندازی خود در سال 2017 (1396) به یک مرکز تجاری پیشرو در جهان تبدیل شده است. این پلتفرم در بهار 2017 راه‌اندازی شد و به عنوان شاخه‌ای از پلتفرم اصلی OKCoin (که از سال 2013 (1392) در چین فعالیت می‌کند) ظهور کرد.

OKCoin اکنون بر روی مبادله فیات با ارز دیجیتال متمرکز است، در حالی که OKEx بر معامله کریپتو با یک API داخلی برای معاملات الگوریتمی تمرکز دارد. این صرافی همچنین به کاربران امکان دسترسی به کیف پول چند ارزی و عملکردهایی برای معامله مارجین را می‌دهد.

 

بنیانگذاران OKB

جی هائو (Jay Hao) از ابتدا به عنوان مدیرعامل به OKEx پیوست و هنوز هم این سمت را دارد. هائو حرفه خود را وقف فناوری و مهندسی کرده است. او مدتی است که صنعت بلاکچین را با تمرکز بر برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین برای پخش ویدئو و بازی‌های موبایل دنبال کرده است.

قبل از پیوستن به OKEx، هائو بیست سال تجربه در صنعت نیمه هادی داشت. او طیف گسترده‌ای از کدک‌ها از جمله UVLED، ASIC، FPGA و SOCهای چند رسانه‌ای برای پردازنده‌های چند رسانه‌ای را توسعه داده است. در این مدت، هائو تجربه چشمگیری در توسعه و مدیریت محصول به دست آورد.

یکی دیگر از اعضای کلیدی تیم مدیریت مینگ ژینگ استار ژو (Mingxing “Star” Xu) است. او OKCoin را در سال 2013 در چین تاسیس کرد و شهرت زیادی در این صنعت به دست آورده است. در سال 2017، ژو صرافی جداگانه OKEx را در مالت تأسیس کرد که تحت یک نهاد حقوقی جداگانه فعالیت می کند. امروز ژو مدیر عامل گروه OK است.

OKB

فناوری

چه چیزی OKB را منحصر به فرد می‌کند؟

توکن OKB نقش مهمی در اکوسیستم OKEx ایفا می‌کند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا 40٪ تخفیف در تراکنش‌ها (بسته به تعداد توکن‌هایی که کاربر دارد) دریافت کنند. صرافی کاربران را به دو گروه وضعیت تقسیم می‌کند: معمولی و VIP.

به کاربران عادی یک سطح با توجه به سهام OKB آنها اختصاص داده می‌شود و کاربران VIP با توجه به حجم معاملات خود یک سطح دریافت می‌کنند. کمیسیون‌ها روزانه به روز می‌شوند و کاربران بسته به سطح مربوطه خود از تخفیف برخوردار می‌شوند.

اعضای پلتفرم اگر توکن‌های OKB داشته باشند، می‌توانند درآمد غیرفعال دریافت کنند و این توکن در OKEx Earn درگیر باشد (این پروژه به کاربران کمک می‌کند از دارایی‌های خود کسب درآمد کنند). هدف دیگر توکن OKB تخصیص بودجه در پلتفرم جامپ استارت اوکی اکس (OKEx Jumpstart) است.

شرکت در جامپ استارت تنها پس از ثبت نام در سایت در دسترس است، سپس فروش از طریق میکس تراست (MixTrust) انجام می‌شود.

OKB

OKB دارایی اصلی زنجیره اوکی اکس چین (OKExChain) (بلاکچین OKEx) است. توکن OKB در زنجیره برای تسهیل معاملات اسپات، مشتقات و توسعه همزمان چندین برنامه کاربردی مقیاس پذیر استفاده می‌شود. علاوه بر این، معماری لایه‌ای زمان توافق را کاهش می‌دهد، مقیاس پذیری را بهبود می‌بخشد و امنیت را افزایش می‌دهد.

برای افزودن ارزش به OKB و جذابیت بیشتر کوین دیجیتال برای دارندگان، OKEx به طور مرتب توکن‌ها را هر سه ماه یکبار می‌سوزاند و سوزاندن کوین را در وب سایت رسمی ثبت می‌کند. برای این روش، 30 درصد OKEX از درآمد حاصل از کارمزد کمیسیون را استفاده می‌کند.

 

توزیع و تخصیص کوین‌ها

چند کوین OKB در گردش وجود دارد؟

این توکن جهانی مشابه بایننس کوین (BNB) است. 50 درصد از درآمد هزینه خدمات به نسبت موجودی OKB بین دارندگان توکن توزیع می‌شود. امتیازات OKB عبارتند از: حق رای بر روی پلتفرم، توانایی سرمایه گذاری و توانایی معامله در OKEx.

1 میلیارد OKB در بازار با تخصیص های زیر وجود دارد:

-40 درصد: بنیانگذاران و پروژه.

-10درصد : سرمایه گذاران.

-50 درصد: جوایز و ایردراپ‌ها

700 میلیون OKB تا سال 2022 قفل شده بود.

700 میلیون OKB اضافی که در سال 2022 منتشر شد به شرح زیر توزیع شد:

-100 میلیون اعطا به سرمایه گذاران اولیه؛
-200 میلیون اقامت با تیم موسس
-100 میلیون به بنیاد بلاکچین OK اختصاص داده شده است.
-300 میلیون برای جوایز عمومی باقی مانده است.

OKB

امنیت

این توکن یک توکن ERC-20 بود که بر اجماع اثبات سهام (PoS) متکی بوده است. OKB روی بلاکچین اتریوم نیز کار می‌کرد، اما بعداً این شرکت به بلاکچین خود یعنی OKExChain نقل مکان کرد.

OKEx یک پلتفرم بسیار شفاف است. توسعه دهندگان اطمینان می‌دهند که امنیت اولویت اصلی آنها است زیرا OKEx یک محیط تجاری قابل اعتماد و پایدار را حفظ می‌کند. آنها از تعادل بار روی سرورها، خوشه‌های توزیع شده و سایر فناوری‌ها برای محافظت استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، OKEx کیف پول‌ های سرد و گرم را توسعه داده است، کیف پول‌های سرد یکی از امن ترین روش‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. با این حال، کیف‌پول‌های گرم نیاز به حداکثر توجه به امنیت و قابلیت‌ها دارند. بنابراین، OKEx یک ویژگی چند امضایی نیمه مستقل را اضافه کرد که تراکنش‌های سریع، راحت و ایمن را امکان پذیر می‌کند.

OKB

از کجا OKB بخریم؟

OKB برای معامله در چندین پلتفرم صرافی برجسته، از جمله اوکی اکس(OKEx) و گیت آی‌او (Gate.io) در دسترس است. همچنین با مراجعه به وبسایت Coinmarketcap می‌توانید لیست تمام صرافی‌های موجود را بررسی نمایید.

OKB

ارزش بازار و حداکثر عرضه

طبق وبسایت معروف Coinmarketcap برخی از جزئیات مهم را در خصوص این ارز بررسی می‌کنیم:

OKB

همانطور که مشاهده می‌کنید تمام جزئیات از جمله وبسایت این پروژه، جامعه، سورس کد و لینک وایت پیپر آن قابل ملاحظه است، همچنین در زمان نگارش این مقاله، این رمزارز در رتبه 25 بازار قرار دارد و دارای مارکت کپ یا حجم بازار 2,603,541,108 دلار می‌باشد.

نمودار این رمزارز در بازه زمانی یک ساله نیز به صورت زیر می‌باشد:

OKB

همچنین لایو دیتاها در زمان نگارش نیز به صورت زیر می‌باشد:

OKB

وبسایت پروژه

همچنین برای بررسی می‌توانید وبسایت اصلی این پروژه را به آدرس okx.com مشاهده نمایید که پیشنهاد می‌شود بخش‌های مختلف آن را بررسی نمایید.

در انتها لازم به ذکر این مطلب است که این رمزارز را حتماً از تمام جوانب بررسی کنید.

با ورود به سایت و بخش منو می‌توانید تمام بخش‌ها شامل تکنولوژی، اکوسیستم، تامین مالی، پژوهش، تیم، شغل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و … را مشاهد کنید.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع: CoinCodex , CoinMarketCap

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array