به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در این مقاله هدف ما ارائه دید کلی اما ساده، فنی و حتی تخصصی رمزارز کانفلاکس (CFX) می‌باشد. طبق داده‌های وبسایت coincodex رمزارز کانفلاکس در بازه یک ساله (از تاریخ 24 اسفند 1400 الی 24 اسفند 1401) دارای جایگاه پنجمین بهترین عملکرد بوده است. همچنین از ابتدای سال 2023 (11 دی 1401) جزو برترین ارزهاست که شاهد رشد تقریبی 1500 درصدی در زمان نگارش این مقاله می‌باشد.

اکنون به بررسی هدف، چگونگی مکانیزم و جزئیات این رمزارز می‌پردازیم:

مقدمه و معرفی رمزارز

شبکه کانفلاکس (CFX) چیست؟

کانفلاکس (CFX) یک اکوسیستم پیشرفته دیفای (DeFi) است که به دنبال ترویج همکاری بین مرزی و چند زنجیره‌ای در بخش بلاکچین است. این شبکه از بسیاری جهات منحصر به فرد است.

قابل ذکر است، این بلاکچین تنها بلاکچین عمومی مورد تایید دولت در حال حاضر در چین است. به این ترتیب، این شرکت از طریق موسسه تحقیقاتی تری گراف (Tree-Graph) در شانگهای نقش حیاتی در پیشبرد آموزش و تحقیقات در بازار ایفا می‌کند.

نکته قابل توجه این است که چین در گذشته نسبت به اکثر بخش‌های بلاکچین منتقد بوده است. این کشور در سال 2017 (1396) همه عرضه اولیه کوین یا همان ICOها را ممنوع کرد. همچنین چین موسسات مالی این کشور را از ارائه خدمات رمزارزی منع کرد اما هنوز چند بخش بلاکچین وجود دارد که کشور از آن پشتیبانی می‌کند.

کانفلاکس

شکل گیری و سال راه اندازی

CFX ارز دیجیتال بومی شبکه کانفلاکس است که در سال 2018 (1397) توسط دانشمند چینی مشهور کامپیوتر، دکتر اندرو چی چی یائو (Dr Andrew Chi-Chih Yao) ایجاد شد. شبکه کانفلاکس یک بلاکچین عمومی لایه 1 است که ادعا می‌کند سه گانه بلاکچین عدم تمرکز، امنیت و مقیاس پذیری را حل می‌کند.

 

تیم پروژه

در خصوص بنیانگذار این پروژه صحبت شد و تیم رهبری اصلی شبکه کانفلاکس متشکل از محققان برجسته، دانشمندان از جمله فن لانگ بنیانگذار موسسه تحقیقاتی بلاکچین Tree-Graph و مینگ وو بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری و رهبران تجاری با تجربه جمعی در زمینه‌های سیستم‌های توزیع‌شده، علوم کامپیوتر، امنیت سایبری، رمزنگاری، تئوری بازی‌ها، اقتصاد و امور مالی و موارد دیگر است.

کانفلاکس

 

شبکه کانفلاکس (CFX) چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

کانفلاکس قصد دارد برخی از بزرگترین مشکلاتی را که هم کاربران کریپتو و هم توسعه دهندگان اپ‌های غیرمتمرکز (Dapp) با آن مواجه هستند حل کند. زیرساخت فنی منحصر به فرد این پلتفرم به آن امکان می‌دهد خدمات مختلفی را ارائه دهد که زنجیره های دیگر نمی‌توانند ارائه دهند.

کانفلاکس

تقسیم بندی دیفای

یکی از بخش‌های اصلی کانفلاکس (CFX) تقسیم بندی است. بخش دیفای به سرعت در حال گسترش است. با این حال، این گسترش در همه جهات در چندین بلاکچین انجام می‌شود. این وضعیت نابسامانی باعث شده است که سرمایه‌گذاران برای تبدیل دارایی‌ها در زنجیره‌ها کارمزد بیشتری بپردازند. کانفلاکس (CFX) قابلیت همکاری چند زنجیره‌ای واقعی را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند دارایی‌ها را در سراسر اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، زنجیره اکو هیوبی (Huobi) یا زنجیره OKEx با استفاده از سرویس شاتل فلو (Shuttleflow) شبکه تبدیل کنند.

انطباق (Compliance)

یکی دیگر از مسائل اصلی که کانفلاکس (CFX) به کاهش آن کمک می‌کند، مشکلات مربوط به انطباق برای توسعه دهندگان دپ است. کریپتواسکیپ (crypto-scape) یک محیط سریع در حال حرکت است. کانفلاکس یک شبکه و ابزار را برای توسعه دهندگانی که به دنبال ساخت فناوری‌های دیفای سازگار هستند معرفی می‌کند. به عنوان بخشی از این استراتژی، تیم روابط نزدیک و سازنده با نهادهای نظارتی مربوطه حفظ می‌کند.

حل مسئله کمبود نقدینگی

رویکرد چند زنجیره‌ای ارائه شده توسط کانفلاکس همچنین به حل مسائل نقدینگی مرتبط با تقسیم بندی کمک می‌کند. توسعه دهندگان اکنون می‌توانند دپ‌های چند زنجیره‌ای ایجاد کنند که نیازهای جامعه سرمایه گذاری را بهتر برآورده کند. به این ترتیب، کانفلاکس به پیوند معامله‌گران و بازارها به روش‌های جدید و هیجان انگیز کمک می‌کند.

کانفلاکس

 

مزایای شبکه کانفلاکس(CFX)

هنگامی که به شبکه کانفلاکس(CFX) می‌پیوندید، مزایای زیادی به دست می‌آورید. ساختار فنی شبکه امن، مقیاس پذیر و غیرمتمرکز است. علاوه بر این، توسعه دهندگان مراقب بودند که یک محیط کاملاً سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) ایجاد کنند تا به کارگیری توسعه دهندگان جدید ساده شود.

مقیاس پذیری

کانفلاکس مقیاس پذیری بی‌نظیری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مکانیسم اجماع منحصربفرد شبکه، بدون به خطر انداختن تمرکززدایی، بازدهی بالایی را فراهم می‌کند. قابل ذکر است، کانفلاکس قادر به 3000-6000 تراکنش بر ثانیه (tps) است. در مقایسه، اتریوم می‌تواند حدود 13 تا 15 تراکنش در ثانیه را تکمیل کند.

هزینه‌های کم

این مقیاس پذیری همچنین این امکان را برای شبکه فراهم می‌کند که هزینه‌های کمتری ارائه دهد. کانفلاکس هزینه‌های بسیار ارزان تری نسبت به اتریوم ارائه می‌دهد. این هزینه‌های کم می تواند توسط توسعه‌دهندگان دپ به کاربران نهایی منتقل شود. به این ترتیب، کانفلاکس به دنبال تقویت Dappهای قدرتمندتر در آینده است.

کانفلاکس

پاداش‌های غیرفعال (Passive Rewards)

کاربران عادی می‌توانند از طریق ویژگی‌های قرارداد استیکینگ یا سپرده‌گذاری (Staking Contract) شبکه، پاداش‌های غیرفعال را تضمین کنند. برای استیک کوین خود، فقط آنها را در یک قرارداد هوشمند شبکه برای مدت زمان از پیش تعیین شده قفل می‌کنید. علاوه بر این، هنگام استیک، مالکیت کوین‌های خود را حفظ می‌کنید. توسعه دهندگان کانفلاکس همچنین می‌توانند ویژگی‌های استیک کردن را در دپ‌های خود ارائه دهند.

قابلیت برنامه‌ریزی

شبکه کانفلاکس (CFX) مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه دهنده پیشرفته را برای ساده سازی توسعه دپ ارائه می‌دهد. ترکیبی از کارمزدهای پایین و ماهیت باز بودن شبکه، آن را برای ساخت برنامه‌های مالی جدید، دارایی‌های دیجیتال، برنامه‌های کاربردی تجاری و اقتصاد داده‌ای ایده‌آل می‌کند.

 

شبکه کانفلاکس (CFX) چگونه کار می‌کند؟

کانفلاکس یک بلاکچین عمومی پیشرفته است که برای تقویت نسل بعدی برنامه‌های کاربردی مالی، تجارت الکترونیک و وب 3.0 طراحی شده است. این شبکه از قراردادهای هوشمند کامل تورینگ استفاده می‌کند تا نیاز به مداخله انسانی را از بین ببرد.

کانفلاکس

شاتل فلو

شاتل فلو (Shuttleflow) یکی از ویژگی های اصلی کانفلاکس است. شاتل فلو به عنوان یک پروتکل دارایی متقابل زنجیره‌ای عمل می‌کند. این چیزی است که به کانفلاکس اجازه می‌دهد تا داده‌ها و دارایی‌ها را در سایر بلاکچین‌ها برقرار کند. به این ترتیب، یک جزء حیاتی از عملکرد شبکه است.

 

اجماع شبکه کانفلاکس

کانفلاکس یک مکانیسم اجماع ارتقا یافته اثبات کار (POW) معروف به گراف درختی (Tree-Graph) را ادغام می‌کند. این پروتکل در بلاکچین‌های PoW قبلی از بسیاری جهات بهبود می یابد. به طور خاص، Tree-Graph به لطف استفاده از ساختار گراف غیر چرخه ای جهت دار (DAG) می تواند تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش کند.

Tree-Graph استفاده از Epochها را که به عنوان اسکرین شات‌های شبکه عمل می‌کنند، با سیستم GHAST ترکیب می‌کند تا به بلوک‌های موجود در Tree-Graph وزن ها را اختصاص دهد. کلید موفقیت در این استراتژی، انتخاب یک دوره به اندازه کافی عمیق در درخت معامله است. قابل ذکر است که همه بلوک‌ها دارای دو سر هستند، والد که به بلوک مادر متصل است.

 

قرارداد استیک

به طور منحصربفرد، کانفلاکس یکی از معدود بلاکچین‌های اثبات کار است که ویژگی‌های استیک را به کاربران ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند توکن‌های خود را قفل کنند و در شبکه جوایزی کسب کنند. همچنین می‌توان توکن‌های CFX را برای دسترسی به حق رای از طریق پروتکل حاکمیت جامعه به اشتراک گذاشت.

 

بنیاد کانفلاکس

بنیاد کانفلاکس مسئول تشویق و ترویج توسعه بیشتر اکوسیستم کانفلاکس است. این گروه غیرانتفاعی به پروژه‌هایی که پتانسیل روشنی برای بهبود شبکه دارند، بودجه را در قالب کمک‌های بلاعوض ارائه می‌کند. علاوه بر این، این بنیاد، ورودی‌های جامعه را در نظر می‌گیرد.

کانفلاکس

توکن CFX

توکن CFX نقش‌های متعددی را در شبکه کانفلاکس ایفا می‌کند. این کوین به عنوان یک رمزارز، ذخیره ارزش، دیفای و توکن حاکمیتی عمل می‌کند. همچنین برای استیک کردن نیز کاربرد دارد. این رویکرد چند وجهی به افزایش تقاضا برای توکن کمک می‌کند.

 

ذخیره سازی

به عنوان بخشی از مجموعه توسعه دهندگان، برنامه نویسان باید توکن‌هایی را برای ایجاد فضای ذخیره سازی متصل یا Dappهای خود ارسال کنند. این توکن‌ها در قراردادهای هوشمندی که سود پرداخت می‌کنند قفل می‌شوند. جالب اینجاست که سود انباشته شده توسط این توکن‌های قفل شده به عنوان مشوقی به ماینرها پرداخت می‌شود که به امنیت بیشتر سیستم کمک می‌کنند.

 

حاکمیت جامعه

برای به دست آوردن حق رای باید توکن‌های CFX خود را به اشتراک بگذارید. کاربران می‌توانند پیشنهاداتی را برای تغییر یا اضافه کردن ویژگی‌ها به شبکه ارسال کنند. این پیشنهادات می‌تواند هر چیزی را از تغییرات ساختار هزینه تا تغییرات فنی کامل پوشش دهد. هر پیشنهاد توسط سایر سهامداران CFX به رأی گذاشته می‌شود. هرچه CFX بیشتری داشته باشند، رای آنها وزن بیشتری دارد.

طبق نقشه راه این شرکت، این شرکت قصد دارد در سال‌های آینده یک سیستم DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) راه اندازی کند. DAOها اقدامات عادی تجاری یک شرکت را با قراردادهای هوشمند جایگزین می‌کنند. این استراتژی توسط اتریوم پیشگام بود و به دلیل توانایی آن در کنار هم نگه‌داشتن جوامع با گسترش پروژه، به یک ویژگی محبوب برای بخش دیفای تبدیل شده است.

کانفلاکس

 

تاریخچه شبکه کانفلاکس (CFX)

همانطور که گفته شد شبکه کانفلاکس (CFX) در سال 2018 (1397) پس از شروع رسمی بنیاد کانفلاکس وارد بازار شد. این پلتفرم زاییده اندیشه اندرو یائو (Andrew Yao) برنده جایزه تورینگ در دانشگاه شینگیوا (Tsinghua) است. به طور منحصر به فرد، کانفلاکس بلافاصله توسط دولت چین مورد استقبال قرار گرفت و این پروتکل توسط شهر شانگهای حمایت می‌شود.

 

توزیع و تخصیص کوین

شبکه کانفلاکس 35.68 میلیون دلار از سه دور فروش توکن خصوصی به دست آورد:
فروش خصوصی 1: 9.35٪ از کل عرضه توکن به قیمت 0.064 USD / CFX فروخته شد.
فروش خصوصی 2: 0.21٪ از کل عرضه توکن به قیمت 0.080 USD / CFX فروخته شد.
فروش خصوصی 3: 0.99٪ از کل عرضه توکن به قیمت 0.100 USD / CFX فروخته شد.

 

بررسی کسپا در وبسایت کوین مارکت کپ

ارزش بازار و حداکثر عرضه

طبق وبسایت معروف Coinmarketcap برخی از جزئیات مهم را در خصوص این ارز بررسی می‌کنیم:

کانفلاکس

با ورود به این سایت می‌توانید پارامترهای دیگر را نیز انتخاب و بررسی کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید تمام جزئیات از جمله وبسایت این پروژه، جامعه، سورس کد و لینک وایت پیپر آن قابل ملاحظه است، همچنین در حال نگارش این مقاله این رمزارز در رتبه 52 رمزارزها قرار دارد. در زمان نگارش مقاله این رمزارز دارای مارکت کپ یا حجم بازار 1,024,880,117 دلار می‌باشد.

 

از کجا می‌توان (CFX) خریداری کرد؟

توکن CFX برای معامله در چندین پلتفرم صرافی برجسته، از جمله کوکوین (KuCoin) و بایننس (Binance) در دسترس است.  همچنین با مراجعه به وبسایت Coinmarketcap میتوانید لیست تمام صرافی‌های موجود را بررسی نمایید.

کانفلاکس

 

نمودار این ارز در بازه زمانی یک ساله نیز به صورت زیر می‌باشد:

کانفلاکس

همچنین لایو دیتاها در زمان نگارش نیز به صورت زیر می‌باشد:

کانفلاکس

منبع : coincodex.com

 

وبسایت پروژه

همچنین برای بررسی می‌توانید وبسایت اصلی این پروژه را به آدرس مشاهده confluxnetwork.org نمایید که پیشنهاد میشود بخش‌های مختلف آن را بررسی نمایید.

در انتها لازم به ذکر این مطلب است که این رمزارز را حتماً از تمام جوانب بررسی کنید.

با ورود به سایت و بخش منو میتوانید تمام بخش‌ها شامل تکنولوژی، اکوسیستم، جوایز وفاداری، تامین مالی، پژوهش، انتشارات، تیم، نقشه راه، شغل‌ها، مخاطب و شبکه‌های اجتماعی مشاهد کنید.

کانفلاکس

 

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع: CoinCodex , CNBCTV18, CoinMarketCap , Securities , Binance

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array