کوانت

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شبکه باز، قابل اعتماد و امنی که معماری سنتی اینترنت قصد ایجاد آن را داشت هنوز هم یک رویا است. با این حال، فناوری‌های دفتر کل توزیع‌شده (DLT) مانند بلاکچین و کاربردهای گسترده آن‌ها اجازه داده‌اند اینترنت به پتانسیل خود به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز از شبکه‌ها دست یابد. در این میان، پروژه‌ای به نام شبکه کوانت (Quant network) با هدف رسیدگی به مشکلات مربوط به قابلیت همکاری در صنعت بلاکچین و اتصال این شبکه‌ها به شیوه‌ای کاربردی با استفاده از سیستم عامل Overledger DLT راه‌اندازی شد. رمزارز QNT نیز توکن بومی بلاکچین کوانت است که دسترسی دیجیتالی به یک برنامه یا سرویس خاص را فراهم می‌کند.

 

بررسی وایت‌پیپر

شبکه کوانت قصد دارد از طریق سیستم عامل خاص و تعامل‌پذیر خود تحت عنوان Overledger DLT ، شبکه‌های مختلف بلاکچین را به یکدیگر متصل نماید. این شبکه برخلاف نمونه‌های مشابه خود، یک پروژه متن باز نیست. به همین جهت، کدهای پروژه در اختیار کاربران آن قرار ندارد و به دلیل وجود حق مالکیت در فناوری‌های شبکه، لازم است برای بهره‌مندی از آنها مجوز اخذ گردد.

هدف اصلی راه‌اندازی این پروژه ادغام شبکه‌های مختلف بلاکچین عنوان شده است و در همین راستا اکنون از شبکه‌هایی مثل اتریوم، بیت‌کوین، ریپل، بایننس اسمارت چین، آیوتا و استلار پشتیبانی می‌کند.

بنیانگذار اصلی این پروژه گیلبرت وردیان است که پیش از این افسر ارشد امنیت اطلاعات شرکت وکالینک (Vocalink) بوده است. پائولو تاسکا (Paolo Tasca) با سابقه فعالیت در زمینه سیستم‌های توزیع‌شده نیز در این پروژه به او کمک کرده است.

نوآوری اصلی این تیم، ایجاد برنامه‌های مالتی‌چین و اپلیکیشن‌هایی تحت عنوان MApps بوده است. این برنامه‌ها برخلاف دَپ‌ها،  بر روی چندین بلاکچین مختلف ساخته می‌شوند.

همانطور که گفتیم، توکن QNT ارز دیجیتال بومی شبکه کوانت است. QNT یک توکن با استاندارد ERC-20 است. هرچند مستقل از بلاکچین عمل کرده و به راحتی می‌تواند به هر بلاکچین دیگری تغییر کند. سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA) ، کوانت (QNT ) را به عنوان یک توکن ابزاری اداره می‌کند که هدف آن دسترسی آنلاین کاربران به یک برنامه یا سرویس است.

توسعه دهندگان برای ساختن برنامه خود بر بستر پلتفرم Overledger به توکن‌های QNT نیاز دارند. مجوز استفاده از خدمات شبکه کوانت نیز توسط توسعه دهندگان با استفاده از ارز فیات خریداری می‌شود و سپس توسط خزانه داری کوانت به رمزارز QNT تبدیل می‌گردد.

به همین ترتیب، پرداخت‌های مربوط به عملیات خواندن و نوشتن (read-and-write) در Overledger نیز باید با استفاده از QNT و بر اساس مقدار ارز فیاتی که خزانه‌داری کوانت به توکن‌های QNT تبدیل می‌کند، انجام شود. به‌علاوه، اگر توسعه‌دهندگان تصمیم داشته باشند از برنامه‌های خود درآمد کسب کنند، می‌توانند اشتراک خود را به صورت توکن QNT یا ارز فیات یا هر ارز دیجیتال دیگری شارژ کنند.

بررسی فناوری

گفتیم که هدف شبکه کوانت حل مشکلات مربوط به قابلیت همکاری بلاکچین‌ها با استفاده از Overledger می‌باشد که یک رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (API) است که از چندین دفتر کل توزیع شده پشتیبانی می‌نماید. API وسیله‌ای برای ارتباط بین دو یا چند برنامه کامپیوتری است.

سیستم عامل Overledger به برنامه نویسان اجازه می‌دهد mDAppهایی را بسازند که از بلاکچین‌های پرکاربرد پشتیبانی می‌کنند. شبکه کوانت به واسطه وجود چهار لایه مجزا در معماری پروتکل Overledger قادر به انجام این کار می‌باشد. این چهار لایه عبارتند از:

لایه تراکنش  (Transaction Layer) که محل ذخیره‌سازی تراکنش‌هایی است که با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده تأیید شده‌اند. این بدان معناست که دفتر کل دیگری قدر نخواهد بود تراکنش‌هایی را که قبلاً تأیید شده‌اند تأیید کند. Overledger با ادغام کلیه فعالیت‌های مرتبط در یک لایه واحد، بستر لازم برای رسیدن به اجماع در حوزه‌های مختلف بلاکچین را تسهیل می‌سازد.

لایه پیام‌رسانی (Messaging Layer) که یک کانال مشترک برای ثبت تراکنش‌های تمام دفترها است.  این لایه منطقی تمام اطلاعات مربوط به تراکنش، از جمله داده‌های قرارداد هوشمند و خلاصه پیام‌ها را از هر دفتر کل در لایه تراکنش جمع‌آوری می‌کند.

لایه غربالگری و مرتب سازی (Filtering and Ordering Layer) که پیام‌های لایه پیام‌رسان را فیلتر و مرتب‌سازی می‌کند. علاوه بر این، در این لایه اطمینان حاصل می‌شود که پیام با نیازها و طرح برنامه مطابقت دارد.

لایه اپلیکیشن (Application Layer) با ایجاد دستورالعمل‌ها و روش‌هایی برای تعامل با بلاکچین‌های مختلف، کنترل تمام لایه‌های دیگر را بر عهده می‌گیرد. هر یک از برنامه‌های مالتی‌چین در این لایه از بقیه جدا می‌شود.

اپلیکیشن‌های مالتی‌چین برای استفاده از Overledger باید دو دسته از قوانین یکی ضروری و دیگری اختیاری را ایجاد کنند که نحوه ارتباط با سایر کاربران و برنامه‌ها و سیستم عامل Overledger را مشخص می کند.

بررسی امنیت شبکه

عملکرد شبکه Overledger کوانت، ایمن‌سازی روند انتقال اطلاعات و داده‌ها در این شبکه است و برای انجام این وظیفه از پروتکل دیگری با نام Overledger DLT استفاده می‌کند. هنگامی که کاربر به پروتکل متصل است، داده‌ها می‌توانند با هر دو بلاکچین درون سیستم مبادله شوند

از طرفی، کوانت نه قابلیت فورک شدن دارد و نه ارتباط خود با دفترهای متعدد را از دست می‌دهد، بنابراین احتمال نقض امنیت در شبکه بسیار پایین است. این تیم تجربه زیادی در زمینه رمزنگاری، امنیت داده و سیستم‌های حیاتی دارد؛ دانشی که برای محافظت از امنیت پلتفرم بسیار مفید و البته ضروری است. برخلاف اکثر سیستم‌های دفتر کل توزیع شده، هیچ داده‌ای در درگاه (gateway) شبکه کوانت ذخیره نمی‌شود. در این شبکه از یک رابط برنامه‌نویسی استاندارد برای ایجاد یک لایه امنیتی اضافی استفاده می‌شود.

بررسی ارزش بازار

رمزارز کوانت (QNT) در حال حاضر با قیمت 122.42 دلار معامله می‌شود و از ارزش بازاری معادل 1,477,870,974 دلار برخوردار است. این توکن در جایگاه 41 بازار رمزارزها قرار گرفته و 0.12 درصد از کل ارزش بازار کریپتو را در اختیار دارد. طی یک سال گذشته، ارزش بازار کوانت نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است ولی سقف سالانه آن روز 18 اکتبر 2022 (26 مهر) در حدود 2.52 میلیارد دلار به ثبت رسید.

ارزش بازار یک ساله کوانت

ارزش بازار یک ساله کوانت (QNT)، منبع: کوین مارکت کپ

بررسی حداکثر عرضه

بر اساس داده‌های وبسایت کوین مارکت کپ، حداکثر 14,881,364 واحد رمزارز QNT وجود خواهد داشت که از این میان 12,072,738 به گردش بازار وارد شده‌است.

طول عمر ارز

شبکه کوانت در سال 2015 توسط گیلبرت وردیان (Gilbert Verdian) تأسیس شد و توکن اصلی آن، یعنی کوانت (QNT)، اندکی پس از آن لانچ شد. از ژوئن 2021 (خرداد)، کوانت در نسخه 1.5 شبکه اصلی اجرا شد.

پروتکل کوانت با هدف کارآمدتر کردن تبادل جهانی اطلاعات متولد شد. وردیان می‌گوید زمانی به وجود این مشکل پی بردم که برای دولت بریتانیا و سپس، برای دولت استرالیا کار می‌کردم. او متوجه شد که فناوری‌های دفتر کل توزیع شده (DLT) تا چه میزان می‌تواند در حل مشکلاتی از این قبیل مفید واقع شود.

بررسی استفاده‌پذیری

برای توسعه و ایجاد هر چیزی بر بستر پلتفرم کوانت نیاز به مجوز است و این مجوز با خرید توکن QNT به دست می‌آید. پس از آن، این توکن برای مدت ۱۲ ماه در شبکه قفل می‌شود. به علاوه، کاربران برای اجرای درگاه‌ها سالانه هزینه‌ای در قالب توکن کوانت پرداخت می‌کنند و در ازای آن بخشی از کارمزد تراکنش‌ها به شکل پاداش به آنها داده‌می‌شود.

وضعیت توزیع

براساس اطلاعات وایت پیپر این ارز، حداکثر عرضه توکن‌های QNT به روش زیر توزیع می‌شود:

9.9 میلیون توکن QNT در طول ICO به فروش عمومی رسید.

2.6 میلیون توکن QNT برای تداوم راه پروژه، به ذخیره شرکت اختصاص داده شد.

1.3 میلیون توکن QNT برای بنیانگذاران شرکت رزرو شده است.

651000 توکن QNT نیز برای مشاوران شرکت صادر شد.

حجم معاملات

بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، حجم معاملات کوانت (QNT) در 24 ساعت گذشته بیش از 14 میلیون دلار بوده است. بخش اعظم این معاملات (13,889,373 دلار) در صرافی‌های متمرکز و 181,831 دلار باقی مانده در صرافی‌های غیرمتمرکز پردازش شده است.

در حال حاضر، کوانت در صرافی‌هایی همچون بایننس، هات‌بیت، یونی سوآپ، وان اینچ اکسچنج و بیت‌هاب گلوبال خرید و فروش می‌شود ولی بیشترین رقم آن (19.18 درصد) در صرافی بزرگ بایننس به ثبت رسیده است.

نمودار رشد کوانت (QNT) از ابتدا و در سال گذشته

از ابتدای سال 2022، قیمت توکن QNT روندی نزولی در پیش گرفت و از حدود 150 دلار تا مرز 46 دلار سقوط کرد. ولی اوایل ماه اکتبر روند حرکات قیمت با تغییری محسوس به سمت سطوح بالا هدایت شد تاجاییکه روز 18 همان ماه (26 مهر)، به سقف سالانه خود در حدود 208 دلار و 71 سنت رسید.

نمودار قیمت یک ساله کوانت (QNT)

نمودار قیمت یک ساله کوانت (QNT)، منبع: کوین مارکت کپ

در حال حاضر قیمت این ارز با سقف سالانه خود فاصله گرفته و به حدود 123 دلار رسیده است.از ابتدای سال 2023، کوانت در منطقه مثبت و در محدوده 109 تا 130 دلار در نوسان بوده است. گفتنی است که رکورد تاریخی قیمت کوانت روز 14 سپتامبر 2021 (23 شهریور 1400) در تراز 417.98 دلار به ثبت رسیده است که فاصله‌ای 70 درصدی تا سطوح فعلی را نشان می‌دهد.

نمودار قیمت سه ماهه کوانت

نمودار قیمت سه ماهه کوانت (QNT)، منبع: کوین مارکت کپ

علیرغم اینکه این پروژه نقشه راه مشخصی ندارد اما تیم توسعه دهندگان آن بخش عمده تمرکز خود را بر توسعه‌دهندگان، برنامه‌ها کاربردی شبکه Overledger و بلاکچین‌های مختلف معطوف کرده‌اند. سرمایه قابل توجهی که اکنون حامی این شبکه است می‌تواند این اطمینان را به کاربران بدهد که کوانت ابزار و انگیزه لازم برای رشد و توسعه بیشتر را داراست.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: learn.bybit

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array