لیکوئیتی

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، لیکوئیتی (LQTY) که در لیست برترین رمزارزهای سال گذشته، در رتبه شانزدهم ایستاده است، یک پروتکل امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که با هدف تسهیل استقراض بدون بهره ایجاد شد. کاربران می‌توانند در ازای قفل کردن اتریوم (ETH) با حداقل نسبت وثیقه 110 درصد، استیبل کوین LUSD را قرض بگیرند. این درحالی است که پروتکل های وام‌دهی محبوب حوزه دیفای مانند آوه، کامپاند و میکر اغلب به حداقل نسبت وثیقه 150٪ و بالاتر نیاز دارند. کاربران ملزم هستند پس از بازپرداخت این وام بدون بهره، بین 0.5 تا 5 درصد مقدار وام را به عنوان کمیسیون پرداخت کنند.

 

بررسی وایت پیپر

لیکوئیتی یک پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز است که بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم ساخته شده است. در این پلتفرم، از رمزارز اتریوم در قالب یک استیبل کوین با پشتوانه دلاری تحت عنوان LUSD به عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده می‌شود. لیکوئیتی یک پروتکل بدون حاکمیت و جامعه محور است که از یک مدل نوآورانه نقدشوندگی فوری بهره می‌برد.

در این پروتکل دو توکن مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یکی LQTY که توکن کاربردی با استاندار ERC20 است و کل عرضه آن در زمان ساخت پروتکل برای توزیع تدریجی میان کاربران ضرب شده است؛ دیگری LUSD است که استیبل کوین دلاری با قابلیت بازخرید است که به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که دارندگان این توکن حق مدیریت پروتکل را نداشته و فقط در توزیع سود مشارکت دارند.

در این شبکه کاربران در ازای LUSD واریز شده در استخر پایداری (Stability Pool)، به عنوان پاداش، توکن LQTY دریافت می‌کنند. این پاداش را می‌توان دوباره در شبکه استیک کرد و در مقابل بخشی از کارمزدهای وام و بازخرید را به دست آورد.

لیکوئیتی (LQTY)

بررسی فناوری

پلتفرم لیکوئیتی از موقعیت‌های بدهی وثیقه (CDPs) موسوم به “Troves” استفاده می‌کند. کاربران می توانند استیبل کوین LUSD را به “استخر پایداری” واریز کنند. هنگامی که Troves نقد می‌شود، دارندگان توکن LUSD در استخر پایداری بخشی از اتریومی (ETH) را که به عنوان وثیقه قفل شده بود، دریافت می‌کنند. هر توکن LUSD با استفاده از پلتفرم لیکوئیتی به ارزش 1 دلار از ارز اتریوم (ETH) قابل بازخرید است. البته این کار مستلزم پرداخت کارمزد بازخرید می‌باشد.

ارزش وثیقه‌ای که نقد می‌شود معمولاً از ارزش بدهی بیشتر است. به این ترتیب، دارندگان LUSD اغلب به سودی خالص دست پیدا می‌کنند.

وجود این استخر پایداری به حفظ ثبات پروتکل ارز لیکوئیتی (LQTY) کمک می‌کند چرا که وقتی وثیقه زیر 110 درصد باشد، تمام وثیقه Troves پس از نقد شدن به استخر پایداری منتقل می‌شود.

تامین‌کنندگان پایداری (Stability Providers) که در اصل تامین کنندگان توکن LUSD در استخر پایداری هستند، پس از انحلال هر یک از استخرها، پاداشی در قالب توکن LQTY دریافت می‌کنند.

شبکه‌ای از فرانت‌اِندهای (Frontends) شخص ثالث نیز از طریق اجرای یک رابط وب ساخته شده توسط SDK Frontend Liquity  برای کاربران نهایی، به پروتکل نقدینگی دسترسی دارند. این اپراتورها ضمن دریافت پاداش در قالب توکن LQTY، بخشی از Kickbacksها را با تامین کنندگان پایداری به اشتراک می‌گذارند. همین امر داراندگان LUSD و کسانی که از درک فنی کافی درباره اپراتورهای فرانت‌اند برخوردار هستند را برای مشارکت بیشتر با این پروتکل ترغیب می‌کند.

به علاوه، لیکوئیتی یک پلتفرم فنی SDK برای توسعه دهندگانی فراهم کرده است که مایل هستند Frontend خود را بسازند و در شبکه سهیم شوند. این کار به عنوان انگیزه‌ای برای مشارکت کاربران و ایجاد اتحاد بیشتر در این پروتکل عمل می‌کند.

این پلتفرم کاملا غیرمتمرکز بوده و در برابر هرگونه سانسور مقاومت است. هیچ پروپوزال حاکمیتی برای رأی گیری در آن وجود ندارد و کلیه امور به‌صورت الگوریتمی و کاملاً خودکار انجام می‌گیرند؛ از این رو سیاست پولی پلتفرم تقویت می‌شود.

بررسی امنیت شبکه

به عنوان یک سیستم غیر امانی، تمامی توکن‌های ارسال شده به پروتکل لیکوئیتی (LQTY) به صورت الگوریتمی و بدون دخالت هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نگهداری و مدیریت می شوند. این بدان معناست که وجوه کاربران فقط مشمول قوانین مندرج در کد قرارداد هوشمند خواهد بود، که دو بار توسط Trail of Bits و یک بار توسط Coinspect بررسی می‌شوند.

با این وجود، دو سناریوی احتمالی برای از دست رفتن دارایی در این پلتفرم وجود دارد:

شما یک وام گیرنده (مالک Trove) هستید و وثیقه شما به صورت اتریوم (ETH) نقد شده است. شما همچنان LUSD قرض گرفته شده خود را در اختیار دارید، اما Trove شما بسته می‌شود و وثیقه شما برای جبران خسارت سپرده گذاران استخر پایداری استفاده می‌شود.

در حالت دوم، شما یک سپرده گذار در استخر پایداری هستید و LUSD سپرده گذاری‌شده شما برای بازپرداخت بدهی وام گیرندگان لیکوئید شده استفاده می‌شود. از آنجایی که هر زمان وثیقه وام گیرندگان به کمتر از 110 درصد تقلیل یابد، روند انحلال آغاز می‌شود، شما با احتمال بسیار بالا، اتریوم (ETH) بیشتری دریافت خواهید کرد. با این حال، اگر قیمت اتریوم کاهش یابد ممکن است ارزش کل سپرده‌های شما در استخر کاهش یابد.

بررسی ارزش بازار

در حال حاضر، توکن لیکوئیتی (LQTY) با قیمت 2 دلار و 14 سنت و ارزش بازاری در حدود 195 میلیون و 950 هزار دلار، در رتبه 156 بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته و 0.022 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. از ابتدای سال 2022 سرمایه کلی این ارز در بازار روندی نسبتاً یکنواخت را در پیش گرفت ولی با آغاز سال جدید میلادی و بهبود نسبی وضعیت بازار، ارزش بازار این ارز با جهشی چشمگیر به سقف سالانه 275 میلیون دلاری رسید.

ارزش بازار یک ساله لیکوئیتی (LQTY)

ارزش بازار یک ساله لیکوئیتی (LQTY)؛ منبع: کوین مارکت کپ

بررسی حداکثر عرضه

بر اساس اطلاعات وبسایت کوین مارکت کپ، حداکثر عرضه توکن لیکوئیتی (LQTY) معادل 100,000,000 واحد است که 91,464,956 واحد آن در چرخه بازار جریان دارد.

طول عمر ارز

لیکوئیتی برای اولین سال 2019 توسط رابرت لاوکو و ریک پاردو (Robert Lauko & Rick Pardoe) به صورت یک توکن با استاندارد ERC-20 روانه بازار شد.

بررسی استفاده پذیری

به طور خلاصه اصلی‌ترین کاربرد لیکوئیتی استیک کردن آن در شبکه برای درآمدزایی از منبع کارمزدهای پرداخت شده در روند استقراض یا بازخرید LUSD و پاداش تامین‌کنندگان پایداری و تشویق اپراتورهای فرانت‌اند (Frontend) می‌باشد.

وضعیت توزیع

حداکثر عرضه صد میلیون واحدی توکن LQTY به شرح زیر توزیع خواهد شد:

سرمایه‌گذاران: ۳۳٫۹%

پاداش‌ها: ۳۲٪.

تیم توسعه‌دهندگان و مشاوران: ۲۳٫۷%.

کشت سود در پلتفرم لیکوئیتی: ۶٫۱%

ذخیره برای جامعه کاربری: ۲٪.

پاداش تامین‌کنندگان نقدینگی: ۱٫۳%

ارائه‌دهندگان خدمات: ۱٪

حجم معاملات

معاملات 24 ساعته لیکوئیتی (LQTY) بر اساس اطلاعات کوین مارکت کپ، اکنون معادل 47,261,268 دلار است که بخش اعظم آن سهم صرافی‌های متمرکز است. در حال حاضر، این توکن در صرافی‌های بایننس، دیپ‌کوین و بیترو در دسترس است و صرافی بایننس با میزبانی بیش از 51.45 درصد حجم کلی، بستر اصلی معاملات این ارز محسوب می‌شود.

نمودار رشد قیمت لیکوئیتی (LQTY) از ابتدا و در یک سال گذشته

طی یک سال گذشته، لیکوئیتی نیز همانند بخش اعظم بازار کریپتو دستخوش نوسانات منفی بسیاری بوده است. اوایل سال 2022، این توکن با قیمتی در محدوده 2 دلار و 90 سنت معامله می‌شد ولی با شدت گرفتن بازار نزولی اخیر، روند افت قیمت طی سه ماه قیمت آن را به مرز 90 سنت کشاند و کف قیمت سالانه آن روز 13 نوامبر 2022 (22 آبان) در حدود 56 سنت به ثبت رسید.

نمودار یک ساله قیمت لیکوئیتی LQTY

نمودار یک ساله قیمت لیکوئیتی (LQTY)؛ منبع: کوین مارکت کپ

پس از گذشت چندین ماه در یک بازار رِنج، قیمت لیکوئیتی کم‌کم روندی صعودی در پیش گرفت و روز اول مارس سال جدید (10 اسفند) به کانال 2 دلار وارد شد. این روند صعودی روز 15 مارس به اوج خود رسید و سقف قیمت سالانه لیکوئیتی در تراز 3 دلار ثبت شد. هرچند از آن زمان، قیمت با اصلاحی نزولی به سطح کنون در حدود 2 دلار و 15 سنت رسیده است.

نمودار سه ماهه قیمت لیکوئیتی LQTY

نمودار سه ماهه قیمت لیکوئیتی (LQTY)؛ منبع: کوین مارکت کپ

گفتنی است که لیکوئیتی از مزیت یک جامعه پر رونق و جذاب برخوردار است که از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، دیسکورد و یوتیوب با یکدیگر در تعامل هستند. به علاوه، اینکه این پلتفرم هر ماه آخرین نسخه از خبرنامه خود را از طریق وبلاگ مدیوم خود ارائه می‌کند!

این پروتکل استقراض غیرمتمرکز توانسته است سرمایه‌هایی از شرکت‌هایی مانند نیما کپیتال، انجل‌دائو و شرکت ورشکسته آلامدا ریسرچ جذب کند. علاوه بر اینکه حمایت سرمایه‌گذارانی مثل جورج لمبرث و دیوید هافمن را نیز با خود دارد. با وجود چنین شاخص‌های مهمی انتظار می‌رود روند رشد این ارز در سال آینده نیز ادامه یابد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: coindcx

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array