راکت پول

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، راکت پول (Rocket Pool) شبکه‌ای از گره‌های غیرمتمرکز و اولین پروتکل اثبات سهام اتریوم 2 (ETH2 Proof of Stake) است که به گونه‌ای طراحی شده که مالکیت آن در اختیار جامعه قرار داشته باشد. این شبکه غیرمتمرکز، بدون نیاز به اعتماد و سازگار با استیکینگ بلاکچین اتریوم 2 (Ethereum 2.0) می‌باشد.

 

این پروتکل اولین بار اواخر سال 2016 توسط دیوید روگندایک (David Rugendyke) و با همکاری یک تیم سه نفره متشکل از مهندسین ماهر سالیدیتی با 18 سال تجربه راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون بیش از 5 نسخه بتا عمومی را همزمان با روند توسعه ETH2 با موفقیت راه‌اندازی کرده است. رمزارز بومی این شبکه با نام اختصاری آرپی‌ال (RPL) شناخته می‌شود.

طبق داده‌های وبسایت coincodex، رمزارز راکت پول (Rocket Pool) در بازه یک ساله (از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ الی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱) در رتبه یازدهم نظر عملکرد میان رمزارزها  قرار گرفته است. از ابتدای سال ۲۰۲۳ (۱۱ دی ۱۴۰۱) تاکنون نیز حدود 126 درصد رشد داشته است.

راکت پول

بررسی وایت پیپر

براساس آنچه در وایت پیپر راکت پول (Rocket Pool) تصریح شده است، این رمزارز با هدف پاسخگویی به نیاز دو گروه اصلی از کاربران فضای رمزارزها طراحی شده است؛ اول آنهایی که مایل هستند با استفاده از rETH و صرف حداقل 0.01 واحد اتریوم (ETH) در استیکینگ توکنیزه شده مشارکت داشته باشند و دوم آن دسته از کاربرانی که قصد دارند با استیک کردن اترهای (ETH) خود، یک گره در شبکه اجرا نمایند تا برخلاف استیکینگ خارج از پروتکل که مستلزم پرداخت کارمزد است، به بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری دست پیدا کنند.

تلاش راکت پول (Rocket Pool) این است که تا حد امکان ویژگی‌های اصلی اتریوم و دیفای را تجسم بخشد؛ به‌ویژه ماهیت غیر امانی و بدون نیاز به اعتماد (trustless) آن را که امکان شکوفا شدن ویژگی خودحاکمیتی یا خودمختاری را فراهم می‌سازند.

به همین دلیل است که ایجاد چنین لایه پروتکل مبنایی برای استیکینگ اتریوم 2 (ETH2) تا این حد اهمیت پیدا می‌کند؛ به خصوص با توجه به این واقعیت که بخش زیادی از فعالان این عرصه یا مهارت‌های فنی لازم برای اجرای یک گره یا توانایی مالی برای قفل کردن 32 واحد اتر را ندارند.

در واقع این شبکه تلاش دارد که امکان مبادله را برای آن دسته از کاربرانی که اتریوم کافی برای استیکینگ و مهارت لازم برای اجرای یک گره را در اختیار ندارند، فراهم سازد. در این پلتفرم، کاربران می‌توانند به جای 32 اتر مورد نیاز، کار خود را تنها با 16 واحد اتر آغاز کنند.

به بیان دیگر، راکت پول (Rocket Pool) توانسته است موانع مربوط به اثبات سهام اتریوم 2 را تاحدودی برای اشخاص حقیقی، گروه‌ها یا کسب‌وکارهای مختلف رفع کند. همانطور که می‌دانید زنجیره بیکن (Beacon Chain) به حداقل سپرده 32 واحد اتر (ETH) نیاز دارد. راکت پول این رقم را تا 0.01 واحد کاهش داده است.

بررسی فناوری

این پروتکل در درجه اول از 3 عنصر اصلی، قراردادهای هوشمند، شبکه گره هوشمند (Smart Node Network) و اعتبارسنجی‌های مینی‌پول (Minipool) تشکیل شده است.

قراردادهای هوشمند در این شبکه، پذیرای سپرده‌های اتر (ETH) هستند و آنها را به اپراتورهای گره اختصاص می‌دهند. این کار بر اساس نرخ کارمزدی انجام می‌شود که با توجه به تقاضای فعلی اپراتور گره تعیین می‌شود. به علاوه این قراردادهای هوشمند توکن‌های مختلفی را صادر و ردیابی می‌کنند.

شبکه گره هوشمند (Smart Node Network)، یک شبکه غیرمتمرکز از گره‌های ویژه اتریوم است که نرم‌افزار Smart Node را اجرا می‌کند. این گره‌ها از فرآیندهای بکگراند سفارشی برخوردار هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا با قراردادهای هوشمند پروتکل ارتباط برقرار کرده و اجماع شبکه (اعتبارسنجی) مورد نیاز زنجیره بیکن (Beacon) را فراهم کند.

اعتبارسنجی‌های مینی‌پول (Minipool Validators) یکی دیگر از قراردادهای هوشمند است، اما به این دلیل حائز اهمیت هستند که جنبه‌ای کلیدی از این پروتکل به شمار می‌روند. این قراردادهای هوشمند توسط اپراتورهایی ایجاد می‌شوند که 16 واحد اتر (ETH) را در گره خود واریز می‌کنند. با انجام این کار، این قرارداد هوشمند 16 واحد اتر را به عنوان سپرده از کاربرانی دریافت می‌کند که فقط قصد سپرده‌گذاری دارند ولی نمی‌خواهند یک گره را اجرا کنند (استیکرهای rETH). وقتی این قرارداد 32  واحد اتر (ETH) متشکل از 16 واحد سپرده اولیه به علاوه 16 واحد سپرده‌گذاران را دریافت کرد، یک اعتبارسنجی جدید روی گره ایجاد می‌شود که وظایف اجماع را برای آن سپرده انجام می‌دهد تا پاداش‌های استیکینگ دریافت شود.

rETH چیست؟

این توکن ارزش اترهای استیک شده و پاداشی که در طول این مدت به دست می‌آورد را با خود به همراه دارد. این rETHها درست همانند سایر توکن‌های ERC-20 قابل استفاده هستند. گفتنی است که rETH نسخه توکنیزه شده از اترهای استیک شده در راکت پول (Rocket Pool) است که به سپرده‌گذاران اجازه می‌دهد تا با واریز حداقل 0.01 واحد اتر و حداکثر 32 واحد اتر در فرایند استیکینگ مشارکت کنند. این پاداش، به طور خودکار بر اساس عملکرد کل شبکه اپراتورهای گره، اعطا می‌شوند. ارزش rETH نیز از طریق مکانیسم‌های بیمه، در مقابل هرگونه ریزش محافظت می‌شود؛ یعنی اپراتورهای گره، رمزارز RPL را به عنوان وثیقه برای هر جریمه‌ای که متحمل می‌شوند، روی گره‌ها قرار می‌دهند.

برای به دست آوردن پاداش نیازی به قفل کردن این توکن‌ها در داخل شبکه نیست و کاربر از همان لحظه دریافت این توکن در مقابل اترهای استیک شده، می‌تواند به دلخواه خود آن‌ها را معامله کند، بفروشد یا هولد کند. به علاوه اینکه این توکن بلافاصله در برنامه‌های دیفای (DeFi) قابل استفاده بوده و به کیف پول‌های صرافی‌ها امکان ارائه خدمات فوری استیکینگ را می‌دهد.

نکته مهم دیگر این است که این توکن در طول فازهای 0 و 1 عرضه ETH2 که در آن هرگونه سپرده برای استیکینگ قفل می‌شود، نقدینگی لازم را در اختیار کاربران راکت پول (Rocket Pool) قرار می‌دهد. وقتی قراردادهای هوشمند در طول فاز 2 به صورت بومی بر روی شبکه ETH2 فعال می‌شوند، یک قرارداد هوشمند اجرا می‌شود که به کاربرانی که توکن rETH دارند اجازه می‌دهد تا آن را در ازای دریافت اتر (ETH) بسوزانند.

rETH در راکت پول

بررسی امنیت شبکه

راکت پول (RPL) یک توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم است که توسط سه شرکت امینیتی مستقل یعنی سیگما پرایم (Sigma Prime)، کانسنسیس دیلیجنس (Consensys Diligence) و تریل.آو.بیتز (Trail of Bits) با موفقیت ممیزی شده است. به علاوه، در این شبکه یک برنامه پاداش باگ نیز اجرا می‌شود تا مشوقی برای ایمن نگه داشتن این پروتکل باشد.

علاوه بر این، حاکمیت راکت پول (Rocket Pool) میان قرارداد هوشمند پروتکل و قرارداد هوشمند اوراکل آن تقسیم شده است. پروتکل دائو (Protocol DAO) مسئول تنظیماتی مانند تورم RPL، پاداش‌ها و مزایده‌ها، الزامات استیکینگ و کارمزد گره‌ها و سپرده‌ها است. در حالی که اوراکل دائو (Oracle DAO) قراردادهای هوشمند را بین زنجیره بیکن و زنجیره اصلی ETH1 پل می‌کند. اعضای جامعه غیرمتمرکز و خودگردان اوراکل این شبکه، چندین کلاینت بزرگ استیکینگ اتریوم2 (ETH2) مانند Lighthouse، Nimbus، Prysm، ConsenSys Codefi، Blockchain Capital، Bankless و غیره هستند.

بررسی ارزش بازار

همانطور که گفتیم، توکن اصلی پروتکل راکت پول آرپی‌ال (RPL) نام دارد که در حاکمیت این پروتکل مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان نوعی بیمه در گره راکت پول قرار گیرد. این ارز دیجیتال، با ارزش بازاری در حدود 742 میلیون و 489 هزار دلار، در حال حاضر در رتبه 60 بازار رمزارزها قرار گرفته است. از مارس 2022 تاکنون ارزش بازار این رمزارز روندی نسبتاً صعودی را طی کرده است. ولی از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون این معیار با جهشی شارپی به سقف سالانه خود رسید.

ارزش بازار راکت پول

ارزش بازار راکت پول در بازه یک ساله

 

بررسی حداکثر عرضه

تعداد توکن‌های در دسترس و کل عرضه نهایی این رمزارز معادل 19,113,413واحد RPL است.

طول عمر RPL

راکت پول (RPL) اولین بار اواخر سال 2016 راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون بیش از 5 نسخه بتا عمومی را همزمان با روند توسعه ETH2 با موفقیت راه‌اندازی کرده است.

بررسی استفاده پذیری

استیکینگ اتریوم از طریق زنجیره بیکن مستلزم داشتن دانشی حرفه‌ای در مورد نحوه تعامل با قراردادهای هوشمند است. راکت پول به طور خودکار کلیه تعاملات لازم با زنجیره بیکن (Beacon Chain) را برای شما انجام می‌دهد.

علاوه بر این، در زنجیره بیکن کاربر ملزم است که دانش کافی برای اجرای 7 گره از 24 گره اتریوم را داشته و بتواند آن را آنلاین و در شرایطی ایمن نگه دارد. راکت پول (Rocket Pool) یک شبکه غیرمتمرکز از اپراتورهای گره اتریوم مستقل را در اختیار دارد که این سرویس را ارائه می‌دهند.

در زنجیره بیکن (Beacon Chain) کاربرانی که واریز را انجام داده اما نتوانند گره خود را آنلاین نگه دارند جریمه می‌شوند. راکت پول (Rocket Pool) هرگونه جریمه یا زیانی که بر روی گره‌ها در کل شبکه رخ می‌دهد را در کل جامعه تقسیم می‌کند که تأثیر آن برای هر کاربر را به حداقل می‌رساند.

از طرفی، ممکن است برخی از کاربران از اجرای گره خود مطمئن باشند، اما 32 واحد اتر (ETH) مورد نیاز برای واریز را نداشته باشند. اگر این افراد به شبکه غیرمتمرکز اپراتورهای گره اتریوم راکت پول (Rocket Pool) بپیوندند، تنها به حداقل 16 واحد اتر (ETH) برای استیکینگ خود نیاز دارند. به علاوه اینکه از مزایای دیگری مثل دریافت درآمد اضافی از شبکه در ازای ارائه این سرویس برخوردار می‌شوند که بازگشت سرمایه بالاتری نسبت به استیکینگ ایجاد می‌کند.

پروژه اتریوم 2.0 در چندین فاز در حال عرضه است. سپرده‌گذاری در فازهای اولیه 0 یا 1 به این معنا است که سپرده شما تا رسیدن به فاز 2 در این پلتفرم قفل می‌شود که البته ممکن است چندین سال طول بکشد. با کمک راکت پول (Rocket Pool) شما به محض واریز اتر، توکن rETH دریافت می‌کنید. این نوعی سپرده استیکینگ توکنیزه شده است که به مرور زمان واجد شرایط دریافت پاداش بوده و نیازی به قفل کردن آن در شبکه نیست.

بررسی وضعیت توزیع

راکت پول (RPL) نسبت به اکثر توکن‌های دارای عرضه ثابت دیفای، رویکرد متفاوتی را دنبال کرده و تورم سالانه 5 درصد را معرفی می‌کند. استدلال این شبکه این است که هر پروتکل مولد ارزش باید به شرکت کنندگان خود پاداش دهد. یک مدل عرضه ثابت باعث می‌شود که این ارزش به هزینه کاربران ایجاد شود.

توکن‌های جدید RPL  به شرح زیر توزیع می‌شوند:

اپراتورهای گره که RPL را به عنوان وثیقه بیمه، استیک می‌کنند  (70%)

اعضای اوراکل دائو ( Oracle DAO) که داده‌های مختلف اوراکل را ارائه می‌کنند (15%)

خزانه داری پروتکل دائو که منابع مالی توسعه غیرمتمرکز را تامین می‌کنند  (15%)

این مدل برای تشویق ذینفعان اصلی پروتکل و تامین بودجه جهت توسعه غیرمتمرکز هرچه بیشتر آن طراحی شده است.

بررسی حجم معاملات رمزارز

حجم معاملات روزانه این توکن علیرغم افزایش قیمت اخیر، با کاهشی 30 درصدی مواجه شده و اکنون معادل 9,056,543 دلار است که از این مقدار، 7,839,350 دلار در صرافی‌های متمرکز (CEX Vol) و 1,273,963 دلار در صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال پردازش شده است.

بررسی نمودار رشد از ابتدا تاکنون و طی یک سال گذشته

از زمان راه‌اندازی این پروژه تاکنون، آرپی‌ال (RPL) همانند بسیاری از رمزارزهای دیگر دستخوش نوسانات بسیار بوده است. ولی بالاترین سطح تاریخی قیمت آن مدتی پس از راه‌اندازی در روز 17 نوامبر 2021 (26 آبان 1400) در حدود تراز 83 دلار و 43 سنت به ثبت رسید.

در حال حاضر، این رمزارز با حدود 54 درصد کاهش نسبت به نقطه اوج خود، با قیمت 42 دلار و 20 سنت معامله می‌شود. ازجمله صرافی‌های شناخته ‌شده‌ای که میزبان معاملات راکت پول (RPL) هستند می‌توان به بایننس، دیپ کوین (Deepcoin)، اوکی اکس (OKX) و بای بیت (Bybit) اشاره کرد. صرافی کوین بیس نیز که در ابتدا به صورت محدود از این رمزارز پشیتبانی می‌کرد، اکنون فرایند لیست شدن RPL در این پلتفرم معاملاتی را به طور کامل انجام داده است.

راکت پول (RPL) سال جدید میلادی را با قیمتی در حدود 19 دلار و 87 سنت آغاز کرد و از آن زمان تاکنون، همزمان با موج بهبود نسبی که بازار کریپتو را فرا گرفت، مسیری رو به رشد را در پیش گرفته است. با آغاز دومین ماه سال،  RPL به کانال 40 دلار وارد شد و تا همین اواخر در همین مسیر به حرکت خود ادامه داد.

با توجه به وضعیت نسبتاً قابل قبول شاخص‌های فاندامنتال این رمزارز، همچون کانال‌های فعال در رسانه‌های اجتماعی، وضعیت توسعه محصول، وایت پیپر منتشر شده، قرارگیری توکن بومی شبکه در میان برترین ارزهای ترید شده طی 3 ماه گذشته و مشارکت‌های استراتژیک شرکت، انتظار تداوم روند رشد این دارایی چندان دور از ذهن نیست.

نمودار قیمت راکت پول از ابتدای سال 2023 تاکنون

نمودار قیمت راکت پول از ابتدای سال 2023 تاکنون

رشد 22 درصدی قیمت راکت پول (RPL) در بازه سه ماهه نخست سال جدید میلادی و بیش از 46 درصد افزایش قیمت طی شش ماه گذشته، این دارایی دیجیتال را در زمره رمزارزهایی با بهترین عملکرد قرار داده است. در واقع قیمت RPL طی 90 روز گذشته از میانگین 18.92 دلار به حداکثر میانگین قیمت 20.93 دلار رسیده است و این افزایش قیمت با افزایش ملموسی در حجم معاملات RPL همراه بوده است که نقشی حیاتی در تعیین سرنوشت یک رمزارز دارد.

راکت پول (RPL) اخیراً پتانسیل بسیار قدرتمندی از خود نشان داده است و این می‌تواند فرصت خوبی برای خرید و سرمایه‌گذاری باشد.

نمودار یک ساله قیمت راکت پول

نمودار یک ساله قیمت راکت پول

پیش‌بینی قیمت RPL در سال جاری

اخیراً نشانه‌هایی در بازار ارزهای دیجیتال به چشم می‌خورد که به عقیده برخی از تحلیلگران آن را در آستانه ورود به عصری جدید قرار داده است. مطمئناً پیش‌بینی بلندمدت قیمت برای RPL نیز رشد خواهد داشت، زیرا هنوز این خوش‌بینی وجود دارد که این رمزارز بتواند توجه بیشتری را به خود جلب کند. در واقع بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که راکت پول (RPL) یکی از رمزارزهای حیرت‌انگیزی خواهد بود که می‌تواند طی یک سال آینده عملکردی چشمگیر از خود نشان دهد.

به گفته برخی تحلیلگران، RPL می‌تواند سال 2023 را با میانگین قیمت 52.04 دلار به پایان برساند. عده‌ای نیز حتی سقف 59.54 دلار تا 76.51 دلار را برای آن پیش‌بینی می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که بازار پر نوسانی مثل ارزهای دیجیتال هرگز بستری برای پیش‌بینی‌های قطعی فراهم نکرده است و همیشه این احتمال وجود دارد که پس از یک دوره صعودی طولانی، بازار به یکباره سقوط کند. در چنین شرایطی، کف قیمت 66.31 دلار تا 52.4 دلار برای این رمزارز پیش‌بینی می‌شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: docs.rocketpool

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array