به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در این مقاله هدف ما ارائه دید کلی اما ساده، فنی و البته تخصصی آپتیمیزم (Optimism) می‌باشد. طبق داده‌های وبسایت coincodex، رمزارز آپتیمیزم (OP) در بازه یک ساله (از تاریخ 24 اسفند 1400 الی 24 اسفند 1401) دارای جایگاه دهم از نظر عملکرد بوده است. همچنین از ابتدای سال 2023 (11 دی 1401) جزو برترین رمزارزهاست که شاهد رشد تقریبی 140درصدی در زمان نگارش این مقاله می‌باشد.

 

آپتیمیزم

مقدمه و معرفی کلی رمزارز آپتیمیزم (OP)

آپتیمیزم (Optimism) یک پروژه لایه 2 بلاکچین است که هدف آن ارائه تراکنش‌های سریع و ارزانتر نسبت به اتریوم با استفاده از مجموعه‌های رول‌آپ آپتیمیزم، یک راه حل مقیاس بندی لایه دو است.

همانطور که ممکن است اطلاع داشته باشید، اتریوم بسیار کند است، اگرچه اکثر راه حل‌های لایه 1 غیرمتمرکز هستند. علاوه بر آپتیمیزم (OP)، پروژه‌های لایه 2 دیگر شامل متیک، فانتوم، آواکس و غیره هستند.

آپتیمیزم از امنیت شبکه اصلی اتریوم استفاده می‌کند و با استفاده از مجموعه‌های رول‌آپ به مقیاس پذیری اکوسیستم اتریوم کمک می‌کند. این بدان معناست که تراکنش‌ها به صورت غیرقابل اعتماد در آپتیمیزم ثبت می‌شوند اما در نهایت در اتریوم ایمن می‌شوند.

آپتیمیزم یکی از بزرگترین راه حل‌های مقیاس پذیری برای اتریوم با بیش از 500 میلیون دلار ارزش کل قفل شده (TVL) است.

آپتیمیزم

این پروتکل دارای 97 پروتکل دیگر است که بزرگترین آنها سینثتیک(SNX)، یک صرافی معامله مشتقات، یونی‌سواپ(UNI)، یک دکس یا همان صرافی غیرمتمرکز و ولودروم (VELO)، یک بازارساز خودکار (AMM) است. کاربران می‌توانند سفر خود را در آپتیمیزم با افزودن زنجیره روی متامسک (Metamask) خود و پل زدن توکن‌ و کوین‌هایی مانند اتر به لایه دوم (L2) آغاز کنند.

 

تفاوت بین آپتیمیزم و آپتیمیستیک رول‌آپ‌ها (Optimistic Rollups) چیست؟

آپتیمیزم پروژه یا شرکتی است که در حال توسعه رول‌آپ است. از سوی دیگر، آپتیمیستیک رول‌آپ‌ها، یک فناوری ساده شده است که اساسا مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم است. در نتیجه، آپتیمیزم موضوع پروژه است و مجموعه‌های آپتیمیستیک رول‌آپ‌ها بخش اصلی پروژه هستند. پس یکی یک فناوری است، در حالی که دیگری یک پروژه است.

 

بنیانگذاران آپتیمیزم چه کسانی هستند؟

آپتیمیزم توسط بنیاد آپتیمیزم رهبری می‌شود، یک سازمان غیرانتفاعی که به رشد اکوسیستم آپتیمیزم اختصاص دارد. مشابه اتریوم، هدف آپتیمیزم تبدیل شدن به یک کالای عمومی کاملاً غیرمتمرکز است. آپتیمیزم کاملاً از طریق کمک‌های مالی تأمین می‌شود و متعهد به تولید زیرساخت‌هایی است که باعث رشد و پایداری کالاهای عمومی می‌شود.

آپتیمیزم توسط توکن همنام آن یا به اختصار OP اداره می‌شود. بخشی از عرضه OP در اواخر ماه می 2022 (اردیبهشت 1401) در یک راه اندازی در اختیار کاربران اولیه آپتیمیزم قرار گرفت. توسعه دهندگان آپتیمیزم گفتند که به انتشار توکن‌های بیشتری ادامه خواهد داد.

 

توکن آپتیمیزم

آپتیمیزم توکن OP خود را در 31 می 2022 (10 خرداد 1401) راه اندازی کرد. در مجموع 231000 آدرس واجد شرایط دریافت 214 میلیون توکن OP به صورت رایگان (معروف به ایردراپ) بودند. این 5 درصد از کل 4.29 میلیارد عرضه را تشکیل می‌دهد.

آپتیمیزم

چه چیزی آپتیمیزم را منحصر به فرد می‌کند؟

آپتیمیزم بر اساس چهار اصل اصلی طراحی شده است:
-سادگی
-پراگماتیسم
-پایداری
-آپتیمیزم

هدف آپتیمیزم حداقل تعداد بخش‌های متحرک است در حالی که یک راه حل لایه دو برای اتریوم ایجاد می‌کند. در عمل، این به معنای استفاده از کد و زیرساخت اثبات شده اتریوم در صورت امکان است. بنابراین آپتیمیزم قصد دارد کد خود را تا حد امکان ساده نگه دارد و مستقیماً با پایگاه‌های کد موجود کار کند.

اکوسیستم بیشتر بر عمل گرایی تأکید می‌کند و بر اساس نیازها و محدودیت‌های دنیای واقعی تیم خود و کاربرانی که با اکوسیستم درگیر هستند هدایت می‌شود. از این رو، آپتیمیزم به دنبال ایجاد و پیاده سازی ویژگی‌هایی مانند معادل ماشین مجازی اتریوم (EVM) است.

فرآیند طراحی آپتیمیزم مبتنی بر ایده پایداری بلندمدت و عدم استفاده از میان‌بر برای مقیاس‌پذیری است. به همین دلیل است که از رول‌آپ‌ها استفاده می‌کند و از مکانیسم اجماع اتریوم برای مقیاس‌بندی شبکه بهره می‌برد.

بلوک ها بر روی L2 (آپتیمیزم) ساخته و اجرا می‌شوند، در حالی که تراکنش‌های کاربر دسته بندی می‌شوند و به لایه اول یا L1 (اتریوم) ارسال می‌شوند. L2 هیچ ممپولی (mempool) ندارد و تراکنش‌ها بلافاصله پذیرفته یا رد می‌شوند.

این مورد یک تجربه کاربری روان را تضمین می‌کند و در عین حال امنیت را از طریق مکانیسم اجماع اتریوم تضمین می‌کند.

تراکنش‌ها بدون اثبات اعتبار مستقیم به اتریوم ارسال می‌شوند و می‌توانند برای مدت معینی (در حال حاضر هفت روز) به چالش کشیده شوند. پس از آن، یک معامله نهایی در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل است که برداشت از آپتیمیزم به اتریوم هفت روز طول می‌کشد.

آپتیمیزم

چه تعداد آپتیمیزم (OP) در گردش وجود دارد؟

هدف آپتیمیزم ایجاد یک اکوسیستم است که در آن ارزش برای سه حوزه آن ایجاد شود:
-دارندگان توکن ارزش را از طریق استقرار مجدد سازنده درآمد ترتیب‌دهنده دریافت می‌کنند.
-مشارکت کنندگان و سازندگان از بودجه ماسبق کالاهای عمومی ارزش دریافت می‌کنند.
-کاربران و اعضای جامعه از ایردراپ‌های مداوم و مشوق‌های پروژه ارزش دریافت می‌کنند.

به طور خلاصه، تقاضا برای فضای بلوک OP درآمد ایجاد می‌کند که بین کالاهای عمومی توزیع می‌شود که باعث افزایش تقاضا برای فضای بلوک می‌شود. به همین دلیل است که تخصیص توکن آپتیمیزم به شرح زیر است:
-صندوق اکوسیستم (25%): تقسیم بین صندوق حاکمیتی (5.4%)، صندوق شریک (5.4%)، صندوق اولیه (5.4%) و تخصیص نشده (8.8%).

-تامین مالی عطف به ماسبق کالاهای عمومی (20%)

-ایردراپ های کاربر (19%): تقسیم به اولین ایردراپ 5 درصدی و ایردراپ های بعدی هنوز اعلام نشده است.

-مشارکت کنندگان اصلی (19٪): افرادی که به رساندن مجموعه آپتیمیزم از مفهوم به واقعیت کمک می‌کنند.

-سرمایه گذاران (17%)

عرضه اولیه توکن 4,294,967,296 توکن OP با نرخ تورم 2 درصد در سال است. در سال 1، میزان 30 درصد از عرضه اولیه توکن برای توزیع در اختیار بنیاد قرار گرفت. پس از سال اول، دارندگان توکن به تعیین بودجه توزیع سالانه OP بنیاد رأی خواهند داد. این بنیاد انتظار دارد تخصیص سالانه زیر را دنبال کند:
سال 2: 15 درصد از عرضه اولیه توکن
سال 3: 10 درصد از عرضه اولیه توکن
سال 4: 4 درصد از عرضه اولیه توکن

آپتیمیزم

امنیت

آپتیمیزم از مجموعه‌های رول‌آپ استفاده می‌کند. رول‌آپ‌های آپتیمیستیک (ORs) می‌توانند تراکنش‌های روی بلاکچین لایه دوم را بدون اعتماد ثبت کنند و ریشه‌های مرکل دوره‌ای تراکنش‌ها را به بلاکچین لایه اول پخش کنند.

اعتبارسنج‌های خارجی این ریشه‌های مرکل را تأیید می‌کنند، که برداشت وجوه از لایه دو را که در مجموعه‌های آپتیمیستیک اجرا می‌شود (معمولاً یک هفته) به تاخیر می‌اندازد که همین عوامل و همچنین استفاده از شبکه اتریوم موجب امنیت می‌شود.

 

پروژه‌های آپتیمیزم

بهترین مورد در مورد آپتیمیزم، تعداد پروژه‌های بزرگی است که قبلاً به محض شناخته شدن آن، متعهد به تقویت آن هستند. این مهم است زیرا برای مهاجرت از لایه یک اتریوم به لایه دو اتریوم باید یک بار قیمت گس زیادی بپردازید.

با این حال، پس از اینکه به لایه دو رسیدید، می‌توانید با تمام پروژه‌های اصلی دیفای به همان روشی که به طور معمول انجام می‌دهید، با هزینه‌های کم یا بدون هزینه گس و سرعت تراکنش‌های تقریباً فوری تعامل داشته باشید.

آپتیمیزم

از کجا OP بخریم؟

OP برای معامله در چندین پلتفرم صرافی برجسته، از جمله بایننس و کوکوین (Kucoin) در دسترس است. همچنین با مراجعه به وبسایت Coinmarketcap می‌توانید لیست تمام صرافی‌های موجود را بررسی نمایید.

آپتیمیزم

ارزش بازار

طبق وبسایت معروف Coinmarketcap برخی از جزئیات مهم را در خصوص این ارز بررسی می‌کنیم:

آپتیمیزم

همانطور که مشاهده می‌کنید تمام جزئیات از جمله وبسایت این پروژه، جامعه و سورس کد آن قابل ملاحظه است. همچنین در زمان نگارش این مقاله، این رمزارز در رتبه 68 بازار قرار دارد و دارای مارکت کپ یا حجم بازار 689,248,022 دلار می‌باشد.

نمودار این رمزارز در بازه زمانی یک ساله نیز به صورت زیر می‌باشد:

آپتیمیزم

 

همچنین لایو دیتاها در زمان نگارش نیز به صورت زیر می‌باشد:

آپتیمیزم

 

وبسایت پروژه

همچنین برای بررسی می‌توانید وبسایت اصلی این پروژه را به آدرس optimism مشاهده نمایید که پیشنهاد می‌شود بخش‌های مختلف آن را بررسی نمایید.

در انتها لازم به ذکر این مطلب است که این رمزارز را حتماً از تمام جوانب بررسی کنید.

با ورود به سایت و بخش منو می‌توانید تمام بخش‌ها شامل تکنولوژی، اکوسیستم، داکیومنت یا اسناد، استیک کردن، تیم، شغل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و … را مشاهد کنید.

آپتیمیزم

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع: CoinCodex , CoinMarketCap, Coindesk ,Optimism, Cryptobullsclub

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array