به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اخیراً ارزهای رمزنگاری‌شده با هوش مصنوعی (AI Cryptos) به یکی از داغ‌ترین موضوعات در فضای کریپتو تبدیل شده‌اند. پس از انتشار عمومی چت‌بات مشهور ChatGPT، که یک ربات چت با مدل زبانی GPT-3 OpenAI است، هوش مصنوعی در میان هولدرهای خرد ارزهای رمزپایه محبوبیت زیادی پیدا کرد.

به همین سبب برخی از تیم‌های توسعه دهنده رمزارزها بر آن شدند تا عناصر هوش مصنوعی را در استراتژی‌های بازاریابی و توسعه فناوری خود ادغام کنند. ارزهای رمزنگاری‌شده هوش‌مصنوعی در واقع، دارایی‌های دیجیتالی یا همان آلتکوین‌هایی هستند که به نوعی با هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، مدل‌های زبان بزرگ، «داده‌های بزرگ» و امثال آن ارتباط دارند.

این نوع دارایی با توجه به روش‌های مختلف استفاده از هوش مصنوعی در آنها، انواع مختلفی دارند. اکثر این رمزارزها، به عنوان بخشی از استراتژی‌های ارتباطی و بازاریابی خود متکی بر هوش‌مصنوعی هستند. برخی دیگر از این نوع دارایی، عناصر هوش مصنوعی و ML را در محصولات زیربنایی خود ادغام کرده‌اند.

لازم به ذکر است که از زمان شروع هیاهوی هوش مصنوعی در بازار کریپتو در اواخر سه ماهه چهارم سال 2022، تعداد ارزهای دیجیتال مبتنی بر این فناوری با افزایش سه رقمی روبه‌رو شده است و در این بین، بیشترین افزایش در سه ماهه اول و چهارم سال 2023 به ثبت رسیده است.

رمزارز هوش مصنوعی چیست؟

هرچند ارزهای رمزنگاری شده هوش مصنوعی دارایی‌های دیجیتالی هستند که به نوعی به بخش‌های مختلف این فناوری و یادگیری ماشین ارتباط دارند، ولی لزوماً همه آنها از این فناوری استفاده نمی‌کنند، بلکه در اکثریت قریب به اتفاق آنها، هوش ‌مصنوعی بخشی از روایت تبلیغاتی آنها محسوب می‌شود.

در این دسته از دارایی‌ها که با نام توکن‌های مارکتینگ بیشتر شناخته می‌شوند، هوش‌مصنوعی نقش مهمی در طراحی فنی آنها ندارد و بیشتر سوار بر موج تبلیغاتی و هیاهوی بازار، خود را با نام‌هایی مثل اولین رمزارز هوش مصنوعی معرفی می‌کنند.

در مقابل، گروهی از آنها در مکانیزم‌های فناوری مبتنی بر هوش‌مصنوعی و ML ادغام شده‌اند. برای مثال، این توکن‌ها می‌توانند بخشی از طراحی توکنومیکال یک سیستم اثبات سهام باشند که از یک اکوسیستم GPU توزیع‌شده برای مدل‌های زبان بزرگ پشتیبانی می‌کند. گروه سوم نیز بیشتر با هدف جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های هوش مصنوعی عرضه شده‌اند.

بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی در سال 2024

برای پیگیری و بررسی توکن‌های هوش‌مصنوعی می‌توان از بسترهایی مثل بخش Top Artificial Intelligence (AI) Coins by Market Cap در وبسایت کوین گکو (CoinGecko) یا مقاله Top AI & Big Data Tokens by Market Capitalization وبسایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) استفاده کرد.

بر اساس داده‌های این دو پلتفرم، بهترین ارزهای رمزنگاری شده هوش مصنوعی که باید در سال 2024 با دقت زیر نظر داشت به شرح زیر هستند:

رندر نتورک (RNDR)

رندر نتورک با نشان اختصاری RNDR، به عنوان اولین پلتفرم هوش‌مصنوعی در سال 2017 عرضه شد. شعار تبلیغاتی این شبکه  “اولین پلتفرم رندرینگ GPU غیرمتمرکز” بود که به هنرمندان مناطق مختلف جهان اجازه می‌داد بر اساس تقاضا، کارهای رندرینگ مبتنی بر GPU را با استفاده از نودهای بسیار کارآمد GPU مقیاس‌بندی کنند.

هوش مصنوعی رندر نتورک

فچ.اِی‌آی (FET)

پلتفرم فچ.اِی‌آی (Fetch.AI ) یا به اختصار FET ، بر ساخت و ترویج «عوامل هوش‌مصنوعی» متمرکز است؛ کلاسی از بلوک‌های ساختمانی مدولار که برنامه‌های کاربردی مختلف در دنیای واقعی می‌توانند از آن برای مقیاس‌بندی استفاده کنند. این عوامل هوشمند، هم به صورت اپلیکیشن‌های کوچک و هم به صورت المان‌هایی از یک زیرساخت محاسباتی جامع قابل توصیف هستند.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی FET یک توکن با استاندارد ERC-20 مبتنی بر اتریوم است که طراحی توکنومیکال محصول را ارتقا داده و به عنوان ابزاری برای کسب درآمد و پولی کردن آن عمل می‌کند.

هوش مصنوعی فچ ای ای

سینگولاریتی‌نت (AGIX)

رمزارز سینگولاریتی‌نت (SingularityNET) یا به اختصار AGIX ، اولین بازار غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین برای منابع هوش مصنوعی است. این پلتفرم با هدف سرعت بخشیدن به پیشرفت‌های هوش‌مصنوعی در زمینه‌های مختلف فناوری طراحی شده است. علاوه بر ارائه منابع محاسباتی برای توسعه هوش مصنوعی، یک AI Publisher نیز برای انتشار برنامه‌های کاربردی مبتنی بر AI ارائه می‌دهد.

رمزارز بومی اصلی این پلتفرم یعنی AGIX می‌تواند بین بلاکچین‌های اتریوم (ETH) و کاردانو (ADA) استیک یا بریج شود. به این ترتیب، دارندگان توکن AGIX می‌توانند بدون دردسر از توسعه هوش مصنوعی در پلتفرم SingularityNET بهره‌مند شوند.

هوش مصنوعی سینگولاریتی

آکاش نتورک (AKT)

رمزارز آکاش نتورک (Akash Network) که به‌صورت اختصاری با نماد AKT شناخته می‌شود، یک پلتفرم سوپرکلود منبع باز است که برای خرید و فروش منابع محاسباتی ایمن و کارآمد طراحی شده است. کاربران شبکه آکاش (AKT) می‌توانند برنامه‌های کاربردی خود را مانند گذشته با AWS یا Digital Ocean روی آن مستقر کنند.

سیستم محاسبات ابری آکاش نتورک (AKT) از اصل حراج‌ها (auctions) استفاده می‌کند: در نتیجه، منابع ابری آن 20٪ ارزان‌تر از پیشنهادات رقابتی موجود در بازار است. این پلتفرم به منظور به حداکثر رساندن ثبات و سفارشی‌سازی، بر بستر Kubernetes اجرا می‌شود که سیستم ارکستریشن کانتینر پیشرو در این صنعت است.

هوش مصنوعی آکاش

اوریجین تریل (TRAC)

اوریجین تریل (OriginTrail) با نماد اختصاری TRAC، تلاشی بلندپروازانه برای استفاده از فناوری‌های بلاکچین و هوش‌مصنوعی برای مبارزه با جعل و نقض حق چاپ در بخش خرده‌فروشی است. گراف دانش غیرمتمرکز (Decentralized Knowledge Graph) یا به‌اختصار DKG اوریجین تریل ترکیبی از نمودار دانش و فناوری‌های بلاکچین برای ارائه جهانی از دارایی‌های دانش آماده AI است. این اکوسیستم در چارچوب پاراچین OriginTrail، مرکز نوآوری DKG در شبکه پولکادات ظهور کرد.

هوش مصنوعی اوریجین

نومرایر (NMR)

ارز دیجیتال نومرایر (NMR) خود را به عنوان اولین صندوق سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز مبتنی بر هوش‌مصنوعی معرفی می‌کند. کاربران می‌توانند مدل‌های خودکار برای معاملات دارایی‌های دیجیتال مخصوص خود را ایجاد کرده یا آموزش دهند. موفق‌ترین‌ نویسندگان به‌خاطر مشارکت‌ خود رمزارز NMR را به عنوان پاداش‌ دریافت می‌کنند.

کاربران نیز می‌توانند ارز دیجیتال NMR خود را برای پشتیبانی از استراتژی‌های مختلف پیش‌بینی در شبکه استیک کرده و در مقابل در این جوایز با نویسندگان شریک شوند.

هوش مصنوعی نومرایر

پال (PAAL)

پال (PAAL) یک پلتفرم هوش مصنوعی پیشرفته است که به عنوان اولین اکوسیستم با محوریت ارز دیجیتال در ابزارهای AI معرفی شد. این پلتفرم شامل یک ربات گفتگو شبیه GPT است که اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال، ابزار تحقیق در مورد ارزهای دیجیتال، یک ماژول “هوش مصنوعی به عنوان سرویس”، یک LLM برای کریپتو و یک منوی مجموعه داده‌های سفارشی را ارئه می‌کند. این پروژه از سال 2023 بخشی از پلتفرم Google Startup Cloud بوده است.

هوش مصنوعی پال

اورای چین (ORAI)

اورای چین (ORAI) اولین اوراکل مبتنی بر هوش‌مصنوعی برای ارزهای دیجیتال است. از نظر فنی، این پلتفرم یک لایه اول با امکان IBC برای تأیید قابلیت اعتماد چند بعدی هوش مصنوعی و ساخت برنامه‌های Web3 با یک اوراکل هوش مصنوعی منحصر به فرد است.

پیشرفت‌های اورای چین (ORAI) را می‌توان در صنعت دیفای، NFTها، تائید هویت، هوش جمعی، توکنیزه کردن دارایی‌ها، مراقبت‌های بهداشتی هوشمند و موارد دیگر ادغام کرد. به علاوه اینکه این پلتفرم به عنوان یک بلاکچین قابل برنامه‌ریزی برای dAppها نیز قابل توصیف است، که از قراردادهای هوشمند در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف پشتیبانی می‌کند.

هوش مصنوعی اورای

هیومنز اِی‌آی (HEART)

هیومنز اِی‌آی (Humans.ai) با نماد HEART یک اکوسیستم چند محصولی برای پیشرفت‌های مختلف مرتبط با هوش مصنوعی است که به همه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا AI NFT خود را ایجاد کنند، روی پلتفرم‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند، DAO خود را راه‌اندازی کنند و غیره.

این پروژه از فناوری «اثبات انسان» (proof-of-human) نیز پشتیبانی می‌کند که برای اطمینان از سه عملکرد کلیدی مرتبط با NFTهای هوش مصنوعی یعنی حاکمیت، اجماع و تأیید طراحی شده است.

هوش مصنوعی هیومنز

آرتیفیشال لیکویید اینتلیجنس (ALI)

هوش مصنوعی آلتیا (Alethea) که پشتیبانی بایننس و پالیگان را دارد، پلتفرم هوش مصنوعی پشتیبان CharacterGPT v2 است که اولین سیستم هوش مصنوعی چندوجهی جهان است که قادر به تولید کاراکترهای هوش مصنوعی تعاملی از توضیحات زبان طبیعی می‌باشد.

پروتکل هوش مصنوعی آلتیا (Alethea) که توسط iNFTها ارائه می‌شود، به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا اجزای مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی و ML را در مدل‌های تجاری خود ادغام کنند. توکن ALI نیز به عنوان ابزار و دارایی حاکمیتی پروتکل عمل می‌کند.

هوش مصنوعی آرتیفیشال

جمع‌بندی

ارزهای رمزنگاری شده با هوش مصنوعی یا رمزارزهای هوش‌مصنوعی در اصل آلتکوین‌هایی هستند که به نوعی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در ارتباط می‌باشند. برخی از پروژه‌ها از هوش مصنوعی به عنوان بخشی از فناوری خود استفاده می‌کنند، در حالی که در اکثر آنها، این تکنولوژی تنها بخشی از روایت بازاریابی محسوب می‌شود.

بر اساس داده‌های وبسایت مرجع کوین گکو (CoinGecko)، سرمایه خالص بخش ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی اکنون بیش از 9.6 میلیارد دلار است. توکن‌هایی مثل  Render Network (RNDR)، Fetch.AI (FET)، Singularity.NET (AGIX)، Akash Network (AKT) و OriginTrail (TRAC) تا اواخر دسامبر 2023 بزرگترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی از نظر ارزش بازار بوده‌اند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: u.today

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array