به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، جک دورسی (Jack Dorsey)، یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم شبکه اجتماعی توییتر، با بلواسکای (Bluesky) – یک جایگزین غیرمتمرکز توییتر – در حال پیشرفت است، زیرا برنامه تلفن همراه آن وارد تست بتای خصوصی می‌شود.

بلواسکای به‌عنوان یک برنامه، در فروشگاه اپل وارد شده است و به افراد خاصی اجازه می‌دهد تا با ایجاد یک حساب کاربری از طریق کد دعوت، تجربه اجتماعی جدید را امتحان کنند.

طبق گزارش تک کرانچ (TechCrunch)، برنامه بلواسکای iOS در 17 فوریه (28 بهمن) عرضه شد و تا 28 فوریه (9 اسفند) حدود 2000 نصب را ثبت کرد. گزارش شده است که این برنامه هنوز برای آزمایش کنندگان اندروید در گوگل پلی (Google Play) در دسترس نیست.

در پیش‌نمایش فروشگاه برنامه بلواسکای، برنامه رقیب بسیار شبیه توییتر است، با رابط کاربری دارای بسیاری از ویژگی‌های مشابه توییتر، از جمله نحوه ارائه دسته‌ها، فالوورها، پست‌ها و پاسخ‌ها. به سبک مشابه توییتر، فید این برنامه همچنین دارای لایک، نظرات و ارسال مجدد است.

به گفته تک کرانچ، این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا پستی با حداکثر 265 کاراکتر یا فقط کمتر از 280 کاراکتر توییتر ایجاد کنند. به جای توییتر “چه اتفاقی می‌افتد؟” بلوا‌سکای می‌پرسد، “چه خبر؟” کاربران بلواسکای می‌توانند حساب‌ها را به اشتراک بگذارند، نادیده بگیرند و مسدود کنند، در حالی که ابزارهای پیشرفته‌تر، مانند افزودن آنها به فهرست‌ها، هنوز در دسترس نیستند.

جک

با وجود شباهت زیاد به توییتر، در این برنامه برخی از ویژگی‌های فنی طراحی شده است تا آن را از غول رسانه اجتماعی ایلان ماسک بسیار متفاوت کند. هدف این پلتفرم ارائه یک پروتکل شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که انتظار می‌رود داده‌های کاربر خود را از نفوذ هر دولت یا شرکتی عاری کند.

بلواسکای بر اساس پروتکل AT ساخته شده است، یک شبکه اجتماعی فدرال جدید که ایده‌های جدیدترین فناوری‌های غیرمتمرکز را ادغام می‌کند. پروتکل AT که در اصل به عنوان پروتکل انتقال احراز هویت یا ADX شناخته می‌شود، تلاش اصلی این برنامه برای ایجاد راه جدیدی برای ارتباط سرورها با یکدیگر است که به افراد و مشاغل اجازه می‌دهد تا خود میزبانی کنند و به جای یک وب‌سایت، چندین وب‌سایت داشته باشند.

همانطور که قبلاً گزارش شده بود، بلواسکای اولین دسته از کدهای خود را در اوایل می 2022 (اواسط اردیبهشت 1401) یعنی چند هفته قبل از خروج دورسی از هیئت مدیره توییتر منتشر کرد. در ماه اکتبر(مهر)، برنامه اجتماعی بلواسکای و پروتکل AT را به طور رسمی معرفی کرد، که تقریباً سه سال پس از راه‌اندازی پروژه دورسی با پشتیبانی توییتر در سال 2019 (1398) ارائه شد.

در حالی که این برنامه با آزمایش بتا رو به جلو حرکت کرده است، توییتر اخیراً با مشکلاتی روبرو شده است. در اول مارس (اسفند)، توییتر دچار یک اختلال قابل توجه دیگر شد، زیرا هزاران کاربر مشکلات پلتفرم رسانه اجتماعی ماسک را علامت‌گذاری کردند و این مشکل به آرامی در مدت پنج ساعت حل شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که بنا به گزارش‌ها، دورسی مقداری بیت کوین را با استفاده از پروتکل اجتماعی دیگر خود، نوستر (Nostr)، منتقل می‌کند. داموس (Damus)، اولین اپلیکیشن موبایلی که از این پروتکل بهره می‌برد، در فوریه 2023 (اسفند 1401) در اپ استور منتشر شد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array