به گزارش ایران دکونومی، براساس نظرسنجی جدید ایسپا، تعداد افرادی که پیگیر اخبار از طریق صدا و سیما هستند کمتر از ۳۸درصد است و این درحالیست که ۳۱درصد افراد تمایل به پیگیری اخبار در شبکه های اجتماعی دارند. این عدد نسبت به نظرسنجی سال ۱۳۹۶ تغییرات فراوانی داشته است.

در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیمایشی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان انجام شد. این پیمایش با مشارکت ۵۰۸۶نفر از افراد بالای ۱۸ سال ساکن کشور در آبان ماه امسال به اجرا رسید.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با ایسنا به نتایج موج اول این پیمایش اشاره کرده است که مقایسه آن با داده‌های سال ۱۳۹۶، اطلاعات جالبی درباره مرجعیت رسانه‌‌ای در ایران به‌دنبال دارد.

به گفته وی، صدا و سیما و شبکه های اجتماعی مجازی مهم‌ترین مراجع اخبار در بین مردم هستند. ۳۷.۹درصد مردم اخبار را از طریق رسانه ملی پیگیری می‌کنند در حالیکه ۳۱درصد برای رصد اخبار به شبکه های اجتماعی و ۸.۹درصد نیز به ماهواره مراجعه می‌کنند.

این درحالیست که منابع خبری در شبکه های اجتماعی، عمدتا توسط خبرگزاری ها و پایگاه های خبری رسمی تولید می‌شوند.

ایسپا در سال ۱۳۹۶ و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، یک نظرسنجی با حجم نمونه ۱۰۰۰ نفر در شهر تهران برگزار کرد. در آن پیمایش به بررسی اعتماد مردم به منابع رسانه‌­ای پرداخته شد که در بین رسانه‌ها، صداوسیما با ۵۱.۵ درصد مورد اعتماد مردم تهران قرار گرفت. ۱۳ درصد مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱۲ درصد به شبکه‌ های اجتماعی بیشترین مراجعه را داشتند.

رشد مراجعه افراد به شبکه های اجتماعی از ۱۲ به ۳۱ درصد در طی ۶ سال، نشان می‌دهد در آینده نزدیک ممکن است صدا و سیما مرجعیت خود را به شبکه های اجتماعی واگذار کند.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array