به گزارش ایران دکونومی، در اواخر فروردین ماه کاربران توییتر از مسدود شدن سرویس API در گوگل مپ خبر داده بودند. یکی از کارمندان ایرانی گوگل در کامنت‌ها از پیگیری این موضوع خبر داد. اکنون به نظر می‌رسد که در نتیجه‌ این پیگیری، مشکل به‌وجود آمده در این سرویس برای کاربران ایرانی برطرف شده است.

این مشکل حاوی نمایش ارور ۴۰۳ برای IPهای ایرانی بود که حتی در وبسایت‌های خارجی IPهای ایرانی نمایش داده نمی‌شد.

البته این مشکل در گذشته هم وجود داشت. گوگل مپ پیش از این هم در سال ۱۳۹۷ برای تعدادی از وبسایت‌های جمهوری اسلامی با دامنه IP قطع شده بود. پیامی که در این ارور نمایش داده می‌شد این بود که وب‌سایت یا اپلیکیشن مورد نظر به دلیل عدم سازگاری با قوانین گوگل‌مپ مسدود شده‌است.

در آن زمان که هنوز جایگزین داخلی برای این سرویس در نقشه وجود نداشت بسیاری از کسب‌وکارهای استارتاپی با مشکلات جدی مواجه شدند. اما اکنون رفع این مسدودیت خبر خوبی برای کاربران با IP  ایرانی می‌باشد.

معرفی API نقشه IR

توسعه و گسترش فناوری اطلاعات امروزه بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما شده، در نتیجه تلاش توسعه‌دهندگان هر روز شاهد معرفی محصولات جدید در حوزه فناوری اطلاعات هستیم. برای همین یکی از روندهای رو به رشد، ارائه محصولات و سرویس‌های مکان‌محور است. این محصولات با استفاده از فناوری اطلاعات مکانی خدمات متمایزی را برای کاربران ارائه می‌کنند. برای رشد ایده در این زمینه نیاز به یک زیر ساخت یا پلتفرم نقشه است تا ساختاری برای دسترسی به داده‌های مکانی ارائه گردد.

در گوگل مپ، سرویس‌های تجاری نقشه در قالب API نقشه، بسته توسعه وب (sdk, web, map) و بسته‌های توسعه اپلیکیشن (SDK, android, iOS) ارائه می‌گردد. کاربر می‌تواند با استفاده از سرویس‌های مپ، به آسانی محصولات خود را در وب یا اپلیکیشن موبایل توسعه بدهد.

پس از تحریم‌های به‌وجود آمده برای شرکت‌های ایرانی با دامنه ir در سرویس‌های نقشه‌ای گوگل، مپ تلاش کرد تا این مشکلات را برای شرکت‌های ایرانی و به‌خصوص استارتاپ‌ها به نحوی جبران کند، به همین دلیل APIهای گوگل با سرویس‌های مپ، از یک ماه دسترسی نامحدود به نقشه و یک سال حمایت از استارتاپ‌ها برخوردار شد. اکنون تحریم‌های مذکور رفع گردیده و نگرانی در این مورد وجود ندارد.

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array