به گزارش ایران دکونومی به نقل از روند، رفاه دیجیتال به معنای دسترسی و استفاده از اینترنت و خدمات دیجیتال در دسترس و مقرون به صرفه است. بر اساس شاخص کیفیت زندگی دیجیتال SurfShark در سال 2023، برخی از کشورها در ارائه اینترنت و خدمات دیجیتال در دسترس و مقرون به صرفه، وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارند که منجر به رفاه دیجیتالی بهتر می‌شود.

شاخص رفاه دیجیتال

رتبه بندی کشورها بر اساس رفاه دیجیتال در سال 2023

در سال 2023، نه کشور برتر در شاخص رفاه دیجیتال اروپایی بودند. فرانسه در صدر قرار گرفت، به دنبال آن دانمارک، هلند، سوئد، فنلاند، سوئیس، نروژ، اتریش و بلژیک قرار گرفتند.

سنگاپور با رتبه دهم بالاترین رتبه کشور غیراروپایی در شاخص رفاه دیجیتال بود. پس از آن ژاپن در رتبه شانزدهم قرار داشت. اسرائیل، کشور پر امتیاز سال گذشته، در این دوره به رتبه هفدهم سقوط کرد و ایالات متحده و کره جنوبی در میان 20 کشور برتر قرار گرفتند.

شاخص رفاه دیجیتال

ایران در این پیمایش رتبه 95 را به خود اختصاص داده است. امتیازات ایران به ترتیب عبارت‌اند از مقرون به صرفه بودن اینترنت 68، کیفیت اینترنت 104، زیرساخت الکترونیکی 58، امنیت الکترونیکی 120 و دولت الکترونیک 92.

روندهای کیفیت زندگی دیجیتال

SurfShark دریافت که اگرچه کشورهای ثروتمندتر عموماً رفاه دیجیتالی بهتری دارند، اما 22 کشور هستند که از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه خود فراتر از انتظارات بودند. نمرات بالاتر آن‌ها در امنیت الکترونیکی، زیرساخت و دولت رتبه کلی رفاه دیجیتال آنها را بهبود بخشید. اکثر این کشورها از آسیا و اروپای شرقی هستند.

SurfShark همچنین دریافت که بهبود نمرات دولت الکترونیک به ویژه قوی‌ترین همبستگی (0.94) را با کیفیت زندگی دیجیتالی بهتر دارد. از سوی دیگر، مقرون به صرفه بودن اینترنت با 0.67 کمترین همبستگی را با رفاه کلی دیجیتال نشان داد.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که اروپا در ارائه اینترنت و خدمات دیجیتال در دسترس و مقرون به صرفه پیشتاز است. با این حال، کشورهایی با تولید ناخالص داخلی سرانه پایین‌تر نیز می‌توانند با بهبود امنیت الکترونیکی، زیرساخت و دولت الکترونیک، رفاه دیجیتال خود را بهبود بخشند.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array