به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از اجرایی شدن سراسری قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در کشورهای تحت‌پوشش اتحادیه اروپا، اوضاع برای بسیاری از سرویس‌هایی که تمام این سالها توسط کمپانی اپل در محدودیت قرار گرفته بودند تغییر کرده است.

یکی از بارزترین این محدودیت‌ها، استفاده اجباری از مرورگر سافاری برای کاربران اروپایی گوشی‌های آیفون بوده است. اما پس از اجرایی شدن قانون DMA از مارچ 2024 (همین ماه)، بازار اروپا تا حدی از سلطه تمام‌وکمال اپل خارج شده و مرورگرهای دیگر هم خدمت‌رسانی خود را گسترش داده‌اند.

Opera
تنظیمات جدید انتخاب مرورگر پیش‌فرض در iOS

استقبال شدید کاربران اروپایی از مرورگر Opera

مرورگر Opera امروز با انتشار بیانیه‌ای جدید اعلام کرده پس از اجرایی شدن تغییرات قانون DMA و کاهش سلطه اجباری اپل، تعداد کاربرانش در اتحادیه اروپا به‌طرز چشمگیری رشد کرده است!
به گفته این کمپانی، میزان کاربران مرورگر Opera شاهد رشدی 164% در کاربران سیستم‌عامل iOS بوده است. این آمار مربوط به بازه زمانی 5 تا 7 مارچ (15 تا 17 اسفند 1402) می‌باشد و Opera آن را مدیون اجرایی شدن تغییرات مثبت قانون DMA می‌داند.

علاوه‌بر نواحی اتحادیه اروپا به‌صورت کلی، تعداد کاربران مرورگر Opera در برخی کشورهای منتخب نیز سربه‌فلک کشیده است. برای مثال، میزان کاربران این مرورگر در کشور فرانسه بیش از 402% رشد داشته و همچنین اسپانیا نیز رشدی 143% را تجربه کرده است!

کمپانی اپل از اوایل ماه مارچ (حدود 3 هفته پیش) قانون DMA اتحادیه اروپا را به‌صورت سراسری در سرویس‌ها و پلتفرم‌های خود اجرایی کرده و در نتیجه محصولات این غول تکنولوژی نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند.
برای مثال، مجوز سایدلودینگ به‌صورت رسمی توسط اپل صادر شد و کاربران آیفون دیگر مجبور به استفاده انحصاری از فروشگاه اپ‌استور و یا مرورگر سافاری نیستند. کاربران آیفون حالا حق انتخاب دارند تا از میان خدمات موجود، مرورگر پیش‌فرض گوشی هوشمند خود را براساس اولویت و سلیقه شخصی خود انتخاب کنند و اپلیکیشن‌های iOS را از فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه نیز دانلود کنند.

علاوه‌بر مرورگر Opera، مروگرهای دیگری از جمله فایرفاکس و Brave نیز در طی این چند هفته گذشته شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در کاربران اروپایی خود بوده‌اند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array