به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در طی 30 سال گذشته جهانی شدن سود زیادی برای آسیا داشته است. در نتیجه تعمیق روابط تجاری و دسترسی به سایر بازارها، شرکت‌های آسیایی رشد گسترده‌ای در بخش تولید داشته‌اند. اما در کدام بخش‌ها برتری دارند؟

در این مطلب از آمارهای موسسه جهانی مک کینزی استفاده شده و سهم شرکت‌های آسیایی از 3000 شرکت برتر جهانی به تفکیک صنعت، درآمد و سهم ثبت اختراع آورده شده است.

برای 3000 شرکت برتر صنعت جهان، در سال 2020 ارزش بازاری بیش از 5 میلیارد دلار تعریف شد.

صنعت و صنایع معتبر آسیا

قوی ترین صنایع آسیا کدامند؟

جای تعجب نیست که در میان 3000 شرکت برتر جهان، بیشترین جایگاه شرکت‌های آسیایی در بخش تولید است. به طور خاص، قدرتمندترین صنایع منطقه عبارتند از: لوازم الکترونیکی مصرفی، الکترونیک صنعتی، خودروهای برقی و نیمه برقی.

در بزرگترین اقتصاد آسیا (چین) بخش تولید تقریباً یک سوم تولید اقتصادی را تشکیل می‌دهد. در حالی که در سیزدهمین اقتصاد بزرگ آسیا (ویتنام) تقریباً یک چهارم تولید ناخالص داخلی را تولید تشکیل می‌دهد.

یکی دیگر از صنایع با رشد سریع که در شرکت‌های آسیایی رونق یافته، خدمات اینترنت مصرف کننده است. آسیا تقریبا خانه نیمی از کاربران اینترنت در جهان است که باعث نوآوری در صنعت خدمات آنلاین منطقه شده است.

برترین صنایع (صنعت) آسیا 2023

22 درصد از شرکت‌های تجارت الکترونیک آسیایی در بین 3000 شرکت برتر جهان قرار دارند. اگر آسیا را به 5 قسمت تقسیم کنیم، میزان رشد صنعت در آنها به شکل زیر است. اگرچه مک کینزی خاطرنشان می‌کند که بخش‌هایی از آسیای غربی (یعنی خاورمیانه) را به دلیل تفاوت با سایر اقتصادهای آسیا-اقیانوسیه مستثنی می‌کند.

کشورهای آسیایی پیشرفته (Advanced Asia): تولید ناخالص داخلی سرانه بالا. شامل استرالیا، نیوزلند، ژاپن، کره جنوبی، چین و سنگاپور است.

چین: 18 درصد از تولید ناخالص داخلی و جمعیت جهان.

کشورهای آسیایی در حال ظهور (Emerging Asia): آسیای جنوب شرقی، ارتباطات و تجارت قوی منطقه‌ای. شامل اندونزی، ویتنام، تایلند، و … است.

هند: 18 درصد از جمعیت جهان اما تنها 3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان.

کشورهای (Frontier Asia): ادغام محدود، جمعیت و پتانسیل بالا. شامل پاکستان، بنگلادش، سریلانکا و …. است.

مک کینزی خاطرنشان کرد که این منطقه از نظر اقتصادی یکپارچه است و 59 درصد تجارت آسیا با سایر کشورهای آسیایی انجام می‌شود.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array