به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی و براساس دادخواستی که همین هفته در ایالت فلوریدا به ثبت رسیده است؛ ربات جراح داوینچی در حین عمل جراحی باعث مرگ بیمار شده است! این دادخواست ادعا می‌کند که ربات داوینچی در طی عمل جراحی سرطان روده بزرگ، روده کوچک این شخص را سوزانده و منجر به از دست رفتن جان بیمار شده است.
همسر این زن با ثبت دادخواست رسمی از سازنده این ربات شکایت کرده است.

داوینچی

داوینچی، ربات جراح یا قاتل پنهان؟

این بیمار که ساندرا سالتزر نام داشته، در سپتامبر سال 2021 مورد عمل جراحی قرار گرفته و سپس دچار دردهای شدید شکمی و تب‌ولرز شده است. براساس این دادخواست، به علت سوزانده شدن و سوراخ شدن بخشی از روده کوچک او در طی این عمل جراحی، خانم سالتزر مجدداً نیاز به عمل ترمیمی داشته است.
براساس ادعای این دادخواست، در نهایت این بیمار در فوریه سال 2022 به علت جراحات ناشی از خطای ربات داوینچی جان خود را از دست داده است.

همسر این خانم، هاروی سالتزر، در شکایت رسمی خود ادعا کرده که Intuitive Surgical، شرکت سازنده این ربات از نقص‌های الکتریکی این دستگاه که در نهایت منجر به سوزانده‌شدن اندام‌های داخلی بیماران می‌شود؛ اطلاع داشته است! اما در نهایت تصمیم بر این شده که خطرات و ریسک این عمل جراحی به خانواده سالتزر و یا عموم اعلام نشود.
او با ثبت این دادخواست و به‌علت از دست رفتن جان همسرش قصد دارد از شرکت Intuitive Surgical غرامت دریافت کند.

همچنین در این دادخواست نوشته شده که شرکت پزشکی Intuitive Surgical هنگام فروش ربات‌های جراح خود به بیمارستان‌ها دقت کافی را به عمل نداده است. براساس این شکایت، این شرکت ربات جراح داوینچی (da Vinci) را به بیمارستان‌هایی فروخته است که تجربه کافی در عمل‌های جراحی رباتیک ندارند و جراحان خود را تحت‌ آموزش‌های ضروری کار با این دستگاه‌ها قرار نداده‌اند!
با اینکه این شرکت یک دوره آموزشی تخصصی به جراحان پیشنهاد می‌دهد؛ اما براساس یافته‌های NBC هیچ‌یک از جراحان و کادر پزشکی ملزم به گذراندن این دوره آموزشی نیستند.

با مطالعه و بررسی این دادخواست رسمی می‌توان به این نتیجه رسید که چنین شکایاتی حداقل یک دهه قدمت دارند و چنین خطاهایی در عملکرد ربات‌های جراح به چندسال قبل بازمی‌گردند.
به گفته این دادخواست، شرکت پزشکی Intuitive در طی سال‌ها هزاران شکایت و گزارش درباره آسیب‌های ناشی از عملکرد ربات داوینچی دریافت کرده است؛ اما به‌صورت سیستماتیک آنها در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار نداده است!

منبع: NBC News

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array