به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از بی‌بی‌سی (BBC)، دانشمندان ژاپنی موفق به کشف روشی شده‌اند که می‌توان با کمک آن پوست زنده را به صورت ربات‌های انسان‌نما وصل کرد. این اختراع شگفت‌انگیز باعث می‌شود چهره ربات‌ها حالات واقعی‌تری پیدا کنند و احساسات مختلفی مثل لبخندزدن را با وضوح بیشتری نشان دهند.

در این گزارش تیم «دانشگاه توکیو» گفته است برای این کار ساختارهای بافتی صورت افراد کپی خواهند شد. علیرغم اینکه نمونه‌های اولیه این اختراع باعث ایجاد چهره‌های ترسناک شده است، اما محققان دانشگاه توکیو معتقدند این اولین گامی است که در راستای ساخت ربات‌های انسان‌نما با چهره‌ای واقعی برداشته شده است و بی‌شک در آینده شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه خواهیم بود. به گفته محققان استفاده گسترده از این فناوری در صنعت ربات‌سازی، مستلزم چندین سال آزمایش و تحقیق است.

پروفسور «شوجی تاکوچی» سرپرست تیم تحقیق دانشگاه توکیو بیان احساسات شبیه به انسان در ابزارهایی ماشینی را به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در این مسیر معرفی کرده است.

ربات انسان نما با پوست طبیعی

سلول‌های پوستی برای ربات‌های انسان‌نما از کجا تامین می‌شوند؟

نتایج این تحقیق که در مجله Cell Reports Physical Science منتشر شده است حاکی از آن است که دانشمندان پوست مصنوعی مورد نیاز برای صورت ربات‌ها را در آزمایشگاه و با استفاده از سلول‌های زنده می‌سازند. این نمونه، نه‌تنها مانند پوست واقعی انسان نرم است، بلکه در صورت آسیب دیدن، قادر است خودش را ترمیم کند.

پروفسور «شوجی تاکوچی»، در این باره گفته است:

«ما با تقلید از ساختارهای پوست انسان و ایجاد سوراخ‌های V شکل خاص در مواد جامد، روشی برای اتصال پوست به ساختارهای پیچیده ابداع کردیم. انعطاف‌پذیری طبیعی پوست و چسبندگی قوی آن به این معناست که پوست می‌تواند با خاصیت ارتجاعی کافی، بدون پاره شدن، همزمان با اجزای مکانیکی ربات حرکت کند.»

منبع: bbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array