به گزارش ایران دکونومی،  در مراسمی با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیرعامل بورس انرژی، گواهی صرفه‌جویی گازطبیعی و آغاز معاملات آن در بورس انرژی رونمایی شد.

 بورس انرژی ایران به عنوان متولی بازار شفاف مبادله حامل‌های انرژی در کشور زیرساخت‌های فنی و اجرایی مورد نیاز جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست را فراهم کرده و فرصت جدیدی را برای کاهش ناترازی انرژی کشور پیش روی سیاست‌گذاران و مردم قرار داده است.

 سرمایه‌گذاران در این پروژه‌ها از درآمد حاصل از فروش این انرژی صرفه‌جویی شده در بازار سرمایه منتفع می‌شوند.  

گواهی صرفه‌جویی انرژی چیست؟

این گواهی، اوراق بهادار قابل معامله‌ای است که از محل صرفه‌جویی گازطبیعی به‌ دست می‌آید. این اوراق در دوره‌های زمانی معینی منتشر می‌شوند و شرکت ملی گاز ایران در آن‌ها تضمین می‌کند مقدار گاز طبیعی صرفه‌جویی‌شده را به دارنده آن تحویل دهد.

سرمایه‌گذاران در پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و صرفه‌جویی گاز این امکان را دارند تا میزان صرفه‌جویی حاصل شده را برای یک دوره معین در اختیار داشته باشند و با عرضه آن در تابلو گواهی صرفه‌جویی انرژی بازار اوراق بهادار بورس انرژی، از درآمد حاصل از آن منتفع شوند.

خریداران این گواهی‌ها می‌توانند از آن برای در امان ماندن از قطعی گاز در زمان اوج مصرف استفاده کنند؛ به این ترتیب این ابزار به کمک صنایع کشور در تامین گاز مصرفی و استمرار فعالیت در فصول پیک‌بار می‌آید. 

بعبارتی این ابزار به کاهش ناترازی گاز صنایع کمک می‌کند؛ به نحوی که صنایع فرصت تولید بیشتر را پیدا کنند. و همچنین، در شرایط کنونی مصرف‌کنندگانی که بیش از الگوی مصرف نسبت به مصرف گاز یا برق اقدام می‌کنند؛ مشمول جرایمی می‌شوند. این مصرف‌کنندگان با راه‌اندازی این تابلو این امکان را پیدا کرده‌اند تا با خرید گواهی نسبت به تصفیه جریمه پرمصرفی اقدام کنند.

دارنده گواهی صرفه‌جویی مالک گاز طبیعی صرفه‌جویی‌شده، پس از تأیید تحقق صرفه‌جویی و انتشار گواهی از سوی  شرکت ملی گاز ایران، پس از اخذ تعرفه مبدأ به حجم تعیین‌شده در گواهی برحسب مترمکعب خواهد بود که می‌تواند در بورس انرژی و در قالب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست نسبت به معامله یا درخواست اعمال و تسویه آن اقدام کند.

معاملات اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی محقق شده گاز طبیعی از امروز (سه‌شنبه دوازدهم تیر ماه) در تابلو گواهی صرفه‌جویی انرژی بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران به شکل حراج پیوسته آغاز خواهد شد. روزهای معاملاتی این ابزار از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر خواهد بود؛ تمامی سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو بورس انرژی ایران که نشانی آن‌ها در سایت بورس انرژی ایران نیز درج شده نسبت به خرید گواهی صرفه‌جویی انرژی اقدام کنند.

 شرکت ملی گاز ایران در نخستین مرحله از عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی، 25 میلیون مترمکعب گاز دوره اوج و 25 میلیون مترمکعب گاز دوره غیراوج را عرضه می‌کند؛ دوره غیراوج، از ابتدای فروردین تا پایان مهر هر سال و دوره اوج، از ابتدای آبان تا پایان اسفند هر سال است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array