به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، هارد فورک شاپلا (Shapella) به طور رسمی در شبکه اصلی اتریوم اجرا شد. به این ترتیب، اعتبارسنجی‌های اتریوم در نهایت می‌توانند اترهای (ETH) استیک‌شده خود را از زنجیره بیکن برداشت کند. این ارتقای شبکه که جامعه کریپتو مدت‌ها در انتظار آن بود، راس ساعت 10:27 شب به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) روز 12 آوریل در بلوک شماره 194048 اجرا شد.

بر اساس اطلاعات کاوشگر بلاک اتریوم beaconchai.in، طی یک ساعت اول راه‌اندازی هارد فورک شاپلا، در مجموع قفل ۱۲۸۵۹ واحد اتر در ۴۳۳۳ تراکنش برداشت باز شد.

برداشت های شاپلا

تعداد برداشت‌ها، تعداد اترهای پردازش‌شده و تعداد اعتبارسنجی‌های برداشت. منبع: beaconcha.in

در حال حاضر، حدود 44 درصد از اعتبارسنجی‌ها، یا 248043 مورد از مجموع 559549 اعتبارسنجی فعال، می توانند درخواست برداشت جزئی یا کل دارایی خود را اعلام کنند. اکثر برداشت‌ها در این زمان، بین 2.8 تا 3.2 واحد اتر را شامل شده است که نشان می‌دهد بیشتر آن، پاداش‌هایی است که در این مدت به سپرده‌ها تعلق گرفته است.

طبق داده‌های کاوشگر Rated Network Explorer، این برداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که تا لحظاتی قبل از اجرایی شدن هارد فورک شاپلا (Shapella)، تنها 3996 اعتبارسنجی در صف خروج ثبت‌نام کرده بودند. بر اساس داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین نانسن (Nansen)، از کل مقدار اتر قابل برداشت، صرافی رمزارزی هیوبی (Huobi) با 30 درصد، و پس از آن، سازمان مستقل غیرمتمرکز PieDAO با 17.7 درصد، بیشترین سهم را دارند.

کل اترهای قابل برداشت در شاپلا

تعداد کل اترهای قابل برداشت. منبع: Nansen

داده‌های نانسن حاکی از آن هستند که در مجموع 284622 واحد اتر در انتظار خروج کامل از 7948 اعتبارسنجی هستند. لازم به ذکر است همانگونه که پلتفرم تحلیل داده گلاس‌نود (Glassnode) روز 11 آوریل (22 فروردین) پیش‌بینی کرده بود، شاپلا قیمت اتر، که در حال حاضر در حدود 1920 دلار است، را چندان تحت تاثیر قرار نداده است.

گفتنی است که به لحاظ تئوری، هاردفورک شاپلا می‌تواند قفل 18.1 میلیون واحد اتر را در زنجیره بیکن (Beacon Chain) باز کند که ارزش آن در حال حاضر به بیش از 34.8 میلیارد دلار می‌رسد. طبق گفته بنیاد اتریوم، مکانیسم‌های مختلفی برای جلوگیری از ورود سیل عظیم این اترها (ETH) به بازار درنظر گرفته شده است.

گلاس‌نود در گزارش خود تخمین زده است که کمتر از 1٪ از این اترها می‌توانند در هفته اول آزادسازی شوند و 12859 اتر باز شده در یک ساعت اول تنها 0.07٪ از کل اتر موجود در زنیجره بیکن را تشکیل می‌داد.

گفتنی است که اتریوم‌های استیک شده در زنجیره بیکن بر اساس پروپوزال سرمایه‌گذاری اتریوم EIP-4895، به ماشین مجازی اتریوم (EVM) منتقل می‌شوند که با عنوان لایه اجرا شناخته شده و امکان برداشت‌ها را فراهم می‌سازد. از زمان راه‌اندازی هاردفورک مرج (Merge) در تاریخ 15 سپتامبر 2022 (24 شهریور 1401)، شاپلا مهم‌ترین ارتقا در شبکه اتریوم بوده و این بلاکچین را یک قدم به سمت یک سیستم کاملاً کاربردی اثبات سهام نزدیک‌تر کرده است.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array